Gjærsmak i alen min

Hei! Lager en ale med:
4kg pale malt
2kg melanoidin
250g carahell
250g carared.

Citrahumle tilsatt:

20g 60min
20g 15min
10g 5min
10g 1min

Bruker 1pakke US-05 gjær.

Sliter med gjær smak selv om den er gjæret i 2uker og karbonert 2uker på flasker.

Noen tips her?
 
Sett det kaldt å prøvesmak om ei uke.. ølet mitt trenger som regel minst ei uke i kjøleskap etter karbonering før det er bra. Gjærings temperatur?
 
Det kan hende at det er fusel du smaker (hjemmebrent smak) og da er løpet kjørt for det øllet. Med US05 gjær oppstår fusel dersom det gjæres for varmt, eks over 23/24 grader. Selv om rommet er kaldere vil det være en del egenproduksjon av varme under stormgjæringen, slik at innholdet i bøtta blir noen grader varmere enn omgivelsene. Derfor liker folk å starte på 17/18 grader slik at en har litt å gå på inn mot stormgjæring.

Det er ellers ingenting i det du skriver som skulle tilsi gjærsmak. Ikke relatert til problemet reagerer jeg litt på den store mengden melanoid, som gir en høy restsødme.
 
Ok, for min har gjæret i en romtemperatur på ca 22-23°c, da skal jeg justere ned temperaturen noen grader neste gang. Tenkte også å justere ned maltmengden for å få litt lavere alkohol %, så da kan jeg jo velge bort litt melanoidin og se hvordan den blir da.

Tusen takk for svar :)
 
Ok, for min har gjæret i en romtemperatur på ca 22-23°c, da skal jeg justere ned temperaturen noen grader neste gang. Tenkte også å justere ned maltmengden for å få litt lavere alkohol %, så da kan jeg jo velge bort litt melanoidin og se hvordan den blir da.

Tusen takk for svar :)
Det er nok usmaker mtp gjærings temperatur du kjenner her. 23 grader i rommet kan fort gi 26-27 grader i ølet under stormgjæring. :-(
 
Har du kontroll på PH i mesk og kok? -Har hatt lignende usmaker på øl der jeg ikke har hatt kontroll på PH.
 
Nei jeg har ikke fulgt med på PH. Har bare 6-7brygg bak meg, så det er ikke alt jeg har satt meg inn i enda. Hvor får jeg kjøpt riktig ph lapper? Og hva bør jeg bruke til å evt justere PH?
 
Man kommer langt med PH-papir, men PH-meter er vel å foretrekke.
Bruker lapper selv inntil videre. -Tenkte å kjøpe meg en PH-meter ved neste innkjøpsrunde.

Bruker Fosforsyre 75% for å justere PH.
Braukaiser har mye god info på temaet :)
 
Få kontroll over gjæringa og brygg noen kjente oppskrifter og lær deg å kjenne utstyr og resultat av forskjellige malt og humletilsetninger. Vannjusteringer bør du ta senere i læreprosessen da disse forutsettet at du forstår utgangspunkt før justering.
 
Ikke dumt. har du forslag til noen karakteristiske oppskrifter jeg bør begynne med? Jeg har bare 6brygg bak meg. Har da laget 4 ale og 2pils :p
 
Noe du liker og har referanse til? Selv brygget jeg ægir IPA en rekke ganger for å lære meg utstyret og prosessen. Sikkert ikke så smart da mye humle skjuler feil men jeg lærte mye allikevel og hadde stor glede av å drikke den og. I andre enden har du pils, helles, engelsk ale etc som er et blankt lerret som avslører de minste feil. Å starte der kan fort bli demotiverende.

Kanskje satse på middelveien en anerikansk pale ale hvor du også kan kjøpe orginal og sammenligne. Så perfeksjonere ved å brygge den flere ganger.
 
Skjønner. Jeg er generelt glad i Ale. Ikke så mye IPA som APA og pale ale. Av ale så har jeg brygget 3x den oppskriften jeg skrev over i tilleg til et GAHR ferdig pale ale sett. Utstyr og prosessen syntes jeg at jeg forstår greit. Det er egentlig nå jeg prøver å gå litt videre. Det er vel nå eksperimenteringen starter for min del. Med tanke på PH, og det å smake og forstå forskjellen når jeg justerer. Mener du fortsatt at jeg bør prøve noen andre kjente oppskrifter først eller prøve meg frem med den jeg har?
 
Muligens dumt spørsmål, men behandler du flaska forsiktig og heller rolig i glasset og stopper før bunnfallet kommer med, eller bare pælmer du alt i glasset?
 
Hehe! Jeg skjønner hvorfor du spør, men jeg er veldig forsiktig der :p jeg er av typen som tenker kvalitet fremfor kvantitet. Men det skal sies at jeg har drukket 4øl nå av den batchen det er snakk om, og den er ikke like ille nå. Det er mulig jeg bare var uheldig og fikk de jeg tappet over på flasker sist først :p
 
Ut fra den første oppskriften din så ser det ut som du liker citra, så kanskje ægir dag oppskriften fra vestbrygg er noe for deg. Så kan du kjøpe i dagligvaren og sammenlikne med originalen ;) ikke er den spesielt alkoholsterk heller
 
Tilbake
Topp