Vurderer kjøp av GF - noen spørsmål

IM

 
Heisann,

Har noe spørsmål ifht GF, som jeg håper dere kan hjelpe med :)

1.) Sterilisering av kjøler vs hop schedule
Her blir det anbefalt at man kobler til kjøleren mot slutten av koken og kjører gjennom vørter i ca 5 min.
Jeg har sett noen videoer og ser da at temperaturen faller litt til under kok (96-97?) når man kobler til kjøleren.

Hvordan kalkulerer man egentlig inn dette temperaturfallet ifht bruken av humle? Vil ikke dette påvirke hop schedule littegrann? F.eks ved en 10 min late hopping.

Regner man det som kok og lar klokka gå, selv om vørteren da kanskje ligger på 96-97-98 grader en liten periode? Eller pauser man klokka og starter den opp igjen etter at man oppnår ny kok?

På begge metoder så vil jo ikke dette bli helt riktig ifht oppskrift?

2.) Amper
Vet dere hvor mange amper den trekker når den går for fullt? Jeg har et vaskerom der det kun er en 10 amper sikring. På det vaskerommet er det også en varmtvannsbereder.

3.) Skraping med metallspade på bunnen
Ser at det anbefales å skrape på bunnen av kokekaret noen ganger under kok, for å unngå at det samler seg opp "grums" og at det ikke brenner seg. Men vil ikke dette lage veldig mye riper i stålet etterhvert?

Mvh,
IM
 
Hei

Først og fremst, jeg gikk fra BIAB til GF, og ser meg ikke tilbake :)

1: Jeg pleier å kjøre vørter gjennom kjøleren i minimum 10 min. Det stemmer at temperaturen faller noe, men kan ikek huske at den har gått lavere enn 98 (i noen minutter). Jeg har aldri justert humletilsetning som følge av det, og tror ikke effekten er den helt store.

2: Jeg tror 10A kan kanskje bli i knappeste laget? Så lenge varmtvannsberederen ikke kicker inn er det vel en god sjanse for at det går fint. På full gass trekker den rundt 2kw, og det er over en god periode. Selv har jeg 16A, så har aldri testet på 10A.

3: Det blir riper, men det gjør ingenting. Man behøver ikke bruke å skrape så veldig hardt, og det er heller ikke hver gang det er nødvendig å gjøre det.

4: (Bonuspunkt): Vil på det varmeste anbefale å bruke humlepose, ellers går pumpefilteret fort tett, og da må man kontinuerlig skrape forsiktig på filteret.
 
Akkurat det temperaturfallet tror jeg ikke spiller noen rolle sånn på tampen av koketiden. Varmen tar knekken på det som er av basillusker og tar seg opp igjen. Kjøper du med den nye kontrolleren, connect, har du mulighet til å pause men det er mere aktuelt under mesk da røring hjelper på effektiviteten. Kjøpte alu. meskespade på Ali som jeg er kjempefornøyd med. Skraper forsiktig jevnt og trutt underveis så det brenner seg liksom ikke fast. Litt bruksriper får man men med litt ordentlige vaskerutiner skal ikke de gi noen problemer.
 
Takk ToreK og EspenH.

Virker ikke som dette med sterilisering av kjøler vs utnyttelse av humle er spesielt mye å henge seg opp i da. Men syntes allikevel det var litt rart. Liker ikke å forstyrre kokingen :)

ToreK - mener det blir sagt at man ikke skal kjøre mer enn maks 5 minutter for sterilisering? Kan det være at det ikke er så bra for pumpe etc å kjøre noe lenger tid enn dette? Du sier du kjører i minst 10 min. Setter du den da på typisk 10 minutter før slutten av koketiden?

Er litt usikker på strømkursen min og om jeg kan få trøbbel her. Kan evt. koble ut varmtvannsberederen i den perioden jeg brygger. Evt. så må jeg vel skaffe meg en elektriker :). Noen andre som har erfaring med å kjøre på en 10A kurs?

ToreK - ref. ditt pkt 4 ifht tett filter. Grainfather-utviklerne selv og også videoer jeg har sett på nett, sier at man ikke skal behøve å bruke humlepose på den siste versjonen lenger, med det nye filteret. Det sies at man kan unngå alle problemer ved å gjøre et kort whirlpool med bryggespaden i type 30 sekunder, og at dette skal funke selv med oppskrifter med mye humle Prøvd dette? (hørt at det var filterproblemer på første versjonen)
 
Angående maks 5 min for sterilisering har jeg ikke sett noe om det, men jeg har kjørt 10-12 minutter uten problemer med kjøleren, på slutten av kok.

Har hørt litt forskjellige erfaringer med filteret, og såfremt det ikke kom nytt filter når GF Connect kom har jeg den siste versjonen av filteret. Det skal dog sies at jeg aldri har prøvd med whirlpool :rolleyes: effekten blir jo redusert ved bruk av humlepose, så det er kanskje ikke så dumt å prøve whirlpool!
 
Mener jeg så dette med maks 5 min i en av instruksjonsvideoene fra Grainfather som ligger på youtube.

Ja, ta og sjekk/søk litt rundt det med whirlpool. Virker som dette skal funke, og man får vel bedre utnyttelse av humlen også, hvis den kan få "kose seg" fritt uten pose etc :)
 
Du sikter til denne ?
Han setter faktisk på kjøler til sterilisering etter avsluttet kok, og ca 5 minutter. Det funker vel det også, siden de viser det :)
 
Jeg ha GF selv og kjøre på 10A sikring, funger helt fint. men om du kobler til mye mer blir det porblmer.
10A x 220V = 2200W Max belastning på sikringen.
 
Så forfriskende å se at noen tar seg bryet med å lese seg litt opp før man kaster seg ut idet :)
Det er helt korrekt at Kornfar gutta selv sier at man ikke skal sterilisere mer enn i 5 minutter, "no more than five minutes"

Jeg ser selv at røringa med stålspaden gir riper ja , surra rundt med en ide at jeg muligens går over til plast for å unngå nettopp dette.... tenke*tenke*..o_O

Jeg kjører GF på verandaen (om våren/sommer/høst ihvertfall) og der har jeg 10A tilgjengelig, så da må jeg bruke GF vannkokeren i tilstøtende rom, men har da nøyaktig 2 meter å gå, så dette er langt fra noen krise.

Jeg er glad i humle, og har flere brygg med kraftig innslag, jeg har hatt 190gram humle i koken og har aldri hatt problemer med pumpa.
Tvert imot, som du så riktig påpeker, man SKAL whirlpoole. Jeg pooler i 30sek- 1 min, og har en rask takt i håndleddet, da ser du fort at du faktisk får en malstrøm, ikke den pinglerøringa jeg har sett flere av på Youtube :D Trekk opp spaden når du har fått en kraftig strøm og la det stå heeeelt stille i 5min +
Humla legger seg som en "sokk" over pumpa og ser faktisk ut til å gjøre mer gangn enn uro.
Får jeg problemer med pumpa en dag så får jeg bare investere i en spider da, men for nå så funker dette helt topp.

Lykke til ! Tror du skal bli veldig glad i Kornfar'n din om du gir han en sjanse, og tar godt vare på han :)
 
Du sikter til denne ?

Han setter faktisk på kjøler til sterilisering etter avsluttet kok, og ca 5 minutter. Det funker vel det også, siden de viser det
C:\Users\Ingar\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.png
Ja. Men i den her sier han som du sier for about 5 minutes". I denne sier han ved 1:41; "Let this run for no longer than 5 minutes". Ref det også Ølpettern sier. Er ikke sikkert det spiller så stor rolle. Tenkte bare jeg skulle nevne det, i tilfelle det ikke er så bra at den står for lenge..

Jeg ha GF selv og kjøre på 10A sikring, funger helt fint. men om du kobler til mye mer blir det porblmer.
10A x 220V = 2200W Max belastning på sikringen.
Ok. Takker.

Så forfriskende å se at noen tar seg bryet med å lese seg litt opp før man kaster seg ut idet
C:\Users\Ingar\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.png

Det er helt korrekt at Kornfar gutta selv sier at man ikke skal sterilisere mer enn i 5 minutter, "no more than five minutes"
Du skulle bare visst :) Jeg er ikke typen som løper avgårde og kjøper noe overilt...hehe. Når du steriliserer, gjør du det da etter at koketiden er over på klokka? Og så i 5 minutter etterpå?

Bra forklaring av din whirlpool . Det er slik jeg også har forstått det, og virker å være en glimrende måte å løse dette på, slik at man bare kan kaste humlen rett oppi koken.

Lykke til ! Tror du skal bli veldig glad i Kornfar'n din om du gir han en sjanse, og tar godt vare på han
C:\Users\Ingar\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.png

Takk takk :) Har ikke 100% bestemt meg ennå. Men tror det nok kanskje blir en GF på meg ganske så snart.

Har brygget med ekstrakt i 2-3 år, og har det siste halve året til året spart mtp på å kjøpe en Speidel BM, og da en 50 med en gang.
Men jo mer og meg jeg tenker på det, så virker det som en smartere investering for meg på nåværende tidspunkt å gå for en mindre brygger, samt ikke minst en billigere brygger. Virker som GF med den nye connect, har blitt et glimrende alternativ til en Speidel?

Pengene jeg sparer, kan jeg i stedet benytte til å oppgradere litt andre ting i bryggeriet. Blir det for smått etterhvert, så får jeg heller kjøpe meg en Speidel 50 senere. Evt. så kan det jo hende GF vil komme med en større en med tid og stunder også. Vært på mail og spurt de, men de har ingen umiddelbare planer om dette.
 
Jeg har ikke noe vitenskaplig link til dette, men mener at jeg har lest at man bør bruke mellom 5-10 min med temp over 80 grader for å ta livet av aktive bakterier.
 
Har brygget med ekstrakt i 2-3 år, og har det siste halve året til året spart mtp på å kjøpe en Speidel BM, og da en 50 med en gang.
Men jo mer og meg jeg tenker på det, så virker det som en smartere investering for meg på nåværende tidspunkt å gå for en mindre brygger, samt ikke minst en billigere brygger. Virker som GF med den nye connect, har blitt et glimrende alternativ til en Speidel?

Pengene jeg sparer, kan jeg i stedet benytte til å oppgradere litt andre ting i bryggeriet. Blir det for smått etterhvert, så får jeg heller kjøpe meg en Speidel 50 senere. Evt. så kan det jo hende GF vil komme med en større en med tid og stunder også. Vært på mail og spurt de, men de har ingen umiddelbare planer om dette.

En speidel 50 trenger 16A.
25-27 liter øl er da gode greier, da peiser du en Corneilus 19l full og flasker det resterende.
Også er det såpass lite jobb og kjapt å gjøre rent etterpå, så man koker flere ganger i mnd :) Jeg har vel husket å si at man blir veldig glad i denne karen ? :D
 
En speidel 50 trenger 16A.
25-27 liter øl er da gode greier, da peiser du en Corneilus 19l full og flasker det resterende.
Også er det såpass lite jobb og kjapt å gjøre rent etterpå, så man koker flere ganger i mnd :) Jeg har vel husket å si at man blir veldig glad i denne karen ? :D
Yupp....mener å erindre at du nevnte at han i grunn er en trivelig fyr :D
 
Jeg pleier å skylle kjøleren ren rett før den skal steriliserer.
Har laget en stuss på kjøkkenvasken som vørter-ut-slangen passer på.
Kjører da 65-70 varmt vann fra springen gjennom kjøleren.
Det vil si, den er da blitt så passe varm inni, at når sterilisering begynner, er det knapt temperaturfall i det hele tatt.
Og tro meg, uansett hvor tørr og ren du "tror" kjølespiralen er inne, så kommer det ofte gugge ut i vasken når jeg forhåndsskyller den før brygg.
Vil ikke starte med sterilisering rett i GF, da denne guggen bli en del av ølet.

Selv tenker jeg at jo flere riper en får i bunn, jo mer feste får ting å koke seg skikkelig fast i.
Derfor har jeg alltid brukt plastmeskespade. Går helt fint å "skrape" i bunn med den, og den lager ikke riper i bunnen.
Så jeg har lite som brenner seg fast.
 
Takk for tilbakemelding, trykkertor.

Hva slags plastmeskespade har du som er lang nok? Ser at bryggselv har et par av tre. Er enig i at det er ok å prøve å unngå altfor mye riper. Selv om alt vel blir kokt sønder og sammen, slik at så veldig farlig er det vel neppe.

Ifht kjøler. Pleier du å vaske/skylle den grundig rett etter bruk. Ser det anbefales å kjøre PBW eller tilsvarende gjennom den rett etter bruk. Hvis du gjør dette, og får tømt den for vann, så skjønner jeg ikke helt hva slags gugge som skal ligge igjen der?

Godt tips det du har ifht å unngå temperaturfall. Husker du hva slags temperaturfall du opplevde før du begynte å gjøre dette. Da du koblet til kjøleren fra kald tilstand.
 
Jeg fyller Kornfader'n med 7-8l vann og PBW etter endt kok, varmer så dette opp til 55 grader før jeg kjører hele sulamitten gjennom kjøler og tilbake i Kornfader'n i ca 15-20min. Kjører også den samme greia gjennom mesketuten og gjør den ren i samme slengen.

Er forøvrig en fin video av David Heath på youtube som kobler sammen meskeslange og kjølern og gjør alt i ett, veldig greit. Linker til denne videoen fordi han er en knakende god ambassadør til Kornfader'n pluss at han gir gode tips i hver eneste video han legger ut.
Han koker bare på Kornfar forresten. Om en admin ikke liker linker så får han/hun bare slette den :rolleyes: Anbefaler å abonnere på kanalen, han legger ut masse videoer med mange forskjellige kok.
 
Kjøleren er av kobber. Ikke kjør PBW gjennom den. Den kan du rense ved å kjøre starsan gjennom. Flere tråder om kobber og PBW.
Når du kjører kjøleren en stund før koken er ferdig, legger dritten seg på filteret som et ekstra filter slik at vørteren blir helt klar. I tillegg steriliseres kjøleren. Jeg bruker ikke klarningsmiddel. Da har jeg som regel full flow på kjøler og får veldig klart øl. Bruker jeg klarning bruker jeg 20min ekstra på kjøling. Det gidder jeg ikke:)
Kjøp med et humlefilter.
 
Takk for tilbakemelding, trykkertor.

Hva slags plastmeskespade har du som er lang nok?

Ifht kjøler. Pleier du å vaske/skylle den grundig rett etter bruk.

Godt tips det du har ifht å unngå temperaturfall. Husker du hva slags temperaturfall du opplevde før du begynte å gjøre dette. Da du koblet til kjøleren fra kald tilstand.
Jeg bruker denne åren.
https://www.vestbrygg.no/produkt/smautstyr/roreutstyr/meskeare-i-plast/

Jeg kjører full vask av kjøler med sirkuasjon av PBW, så varmt rent vann i sirkuasjon.
Så snurrer jeg alt vann ut av kjøleren, kobler en støvsuger på som trekker ut restfukt.
Likevel kommer det "slagg" av noe slag ved neste gang jeg kobler vann på.

Husker ikke temperaturfall før, da jeg begynte med denne prosedyren allerede etter 2. eller 3. brygg.
 
Tilbake
Topp