Manuell eller automatisk for komplett nybegynner?

Forøvrig. Litt off topic, men samtidig on topic siden Brewie ble nevnt i tråden. Den maskinen sliter maksimalt med software. Er en tråd på HBT som egentlig sier at dette bør man styre unna frem til SW er fikset. Bryggselv har preorder kampanje, men å bestille en maskin som tydligvis er i «beta», til den prisen ville jeg neppe gjort.
 
Det er fordi du har brygget mye og vet mye om brygging. De som har spurt meg om disse "maskinene" er ikke teknisk anlagt selv med tekniker i yrkestittelen deres så da anbefaler jeg ikke annet enn BIAB eller kjøleboks, hva annet kan man anbefale når de ringer og spør om hva kan gjærlås eller ikke gjærlås gjøre til skade når de har satt noe greier de kjøpte på Europris.

Jeg begynte med en BB60, skriver jeg jo. Og det var ikke det minste vanskelig. Kan du være konkret på hva som er vanskelig ved å fylle vann i en kjele, plugge inn kontakten og trykke inn på-knappen? Det er hva det "teknisk kompliserte" består i. En kaffetrakter er jo mye vanskeligere å bruke.

Du snakker om problemer som kommer av at man ikke vet noe som helst om ølbrygging før ma setter i gang. Skal du ha noe som hjelper da, må du kjøpe denne: https://oslo.bryggselv.no/bryggeutstyr/bryggemaskiner/brewie
 
Jeg begynte med en BB60, skriver jeg jo. Og det var ikke det minste vanskelig. Kan du være konkret på hva som er vanskelig ved å fylle vann i en kjele, plugge inn kontakten og trykke inn på-knappen? Det er hva det "teknisk kompliserte" består i. En kaffetrakter er jo mye vanskeligere å bruke.

Du snakker om problemer som kommer av at man ikke vet noe som helst om ølbrygging før ma setter i gang. Skal du ha noe som hjelper da, må du kjøpe denne: https://oslo.bryggselv.no/bryggeutstyr/bryggemaskiner/brewie

OK, jeg gir meg liitt på den, men jeg vil ikke ha telefonene når det kiler seg :)
 
Termostaten på en ikke-automatisk BBer en kjekk sak. Du kan varme opp vann til en sånn omtrentlig temperatur, og behøver ikke gjete det. Jeg savner den litt. Men du kan ikke bruke den til å regulere temperaturen i mesken - der er den ubrukelig.

For min egen nevrotiske del så er en kjele med innebygget termostat som man ikke kan stole på verre enn en kjele uten termostat. Men alle er nok ikke så anale
 
For min egen nevrotiske del så er en kjele med innebygget termostat som man ikke kan stole på verre enn en kjele uten termostat. Men alle er nok ikke så anale

Du kan stole på den, men den måler på et sted i kjelen (på bunnen, ut mot kanten) som gjør den litt ubrukelig. Men den er kjekk når du varmer opp vann. Nå har jeg kjele uten termostat, og jeg savner den litt - og det forteller vel noe om at den var nyttig.

Jeg vet ikke om @Paulsen har orket å henge med på alt dette - det har tatt av litt. Men alt jeg prøver å si, er at BB uten automatikk er et veldig enkelt og godt system. Kjele med innebygget oppvarming; det er det hele. Jeg har brygget mye på det, og det satt langt inne å forlate det. Jeg hadde aldri overveid å gjøre det om jeg hadde stolt på kvaliteten.

Så skal det sies at jeg er veldig fornøyd med bryggetilværelsen med kjele med kokeplate i stedet. Det er jo egentlig det samme. Og så er falskbunnen i Ss-kjelen min bedre enn silbunnen i BB'n. Det skal også sies.
 
Sist redigert:
Jeg synes det er en god ide å starte med en bok om brygging og Internett. Få oversikt over bryggeprosessen. Det var slik jeg startet og brukte litt tid på det før jeg valgte utstyr. Mange av valgene er avhengige av personlige preferanser. Hvor mye øl skal du brygge? Hvor ofte skal du brygge? Hva har du tilgang til av fasiliteter (rom, vann, avtrekk, avløp)? Er målet ditt å brygge for et bestemt konsum med lite innsats eller å brygge fordi selve bryggingen er gøy?

Selv startet jeg med BIAB med kapasitet opp til 14 liter (18l kjele på induksjonsplate). Termometre med vanntett føler i kjelen og manuell temperaturstyring. Kjøling ble raskt identifisert som utfordring og kjølespiral ble kjøpt inn. Temperaturkontroll er viktig i alle steg. Etter 1.5 år brygger jeg på samme utstyret. Det er veldig manuelt, men også så enkelt bygget at det er enkelt å rengjøre og bruke. Ingen pumper eller rør som kan holde på skjulte infeksjoner eller svikte i kritiske øyeblikk. Med lite volum er også oppvarming raskere og vekt på alt hånderbart for en person.

Jeg har en kamerat som startet rett etter meg og han begynte med standardkit på rundt 20-25 liter. Han gikk også raskt til bryggemaskin. Det passer ham og hans konsum (de er to som brygger sammen).

Skaff kunnskap. Ta valgene ut fra dine preferanser. Det er bare å glede seg. Husk bare at det krever litt tid og plass. En bryggedag blir fort 5-6 timer når man tar med rengjøring. Det skal også flaskes og vaskes og ølet skal lagres. Men liker man prosessen, så er det en fantastisk hobby hvor resultatet er en belønning i seg selv.
 
Sist redigert:
Vet ikke om dette er det du søker etter, men jeg har brygget et par år nå, og etter å ha prøvd litt forskjellig, bla BIAB i forskjellige kjeler og BB30, så står Grainfather connect på handlelista nå. Den er jo noe dyr, men skal vist være ganske bra i forhold til prisen. Sikkert mange andre, som brygger på denne, som kan fortelle mer om denne enn meg.

https://www.bryggselv.no/grainfathe...onnect-grainfather-bryggemaskin-med-bluetooth
 
Jeg har også vurdert Grainfather og har en bryggekompis som oppgraderte til den nylig. Han er godt fornøyd.

Likevel vil du kunne starte med BIAB og evt oppgradere senere. Kokekjelen kan brukes til å varme skyllevann og det meste av annet utstyr trenger du uansett. Det er vel bare evt. kjølespiral du kan selge, for grainfather kommer med motstrømskjøler som standard om jeg har skjønt det rett.
 
Mange gode råd i tråden her, og jeg har tro på den enkle BIAB løsningen eller en Grainfather. Fordel med Grainfather er at en har mange brukere her og andre steder som kan støtte i prosessrelaterte utfordringer. Grainfather er vel den bryggemaskinen som ligger best an på pris/kvalitet/brukbarhet kurven i dag og om en kjøper den brukt så kan en også selge den videre med minimalt tap.
 
Først må jeg si tusen takk for så mange svar, hadde ikke forventet dette i det hele tatt, så takk takk :)

Jeg vet ikke om @Paulsen har orket å henge med på alt dette - det har tatt av litt. Men alt jeg prøver å si, er at BB uten automatikk er et veldig enkelt og godt system. Kjele med innebygget oppvarming; det er det hele. Jeg har brygget mye på det, og det satt langt inne å forlate det. Jeg hadde aldri overveid å gjøre det om jeg hadde stolt på kvaliteten.
Det er ikke så lett å henge med nei, hehe, det ble veldig mye info på en gang som skal prossesseres her nå :p Men jeg klager ikke, tvert i mot!

Jeg synes det er en god ide å starte med en bok om brygging og Internett. Få oversikt over bryggeprosessen. Det var slik jeg startet og brukte litt tid på det før jeg valgte utstyr. Mange av valgene er avhengige av personlige preferanser. Hvor mye øl skal du brygge? Hvor ofte skal du brygge? Hva har du tilgang til av fasiliteter (rom, vann, avtrekk, avløp)? Er målet ditt å brygge for et bestemt konsum med lite innsats eller å brygge fordi selve bryggingen er gøy?

Skaff kunnskap. Ta valgene ut fra dine preferanser. Det er bare å glede seg. Husk bare at det krever litt tid og plass. En bryggedag blir fort 5-6 timer når man tar med rengjøring. Det skal også flaskes og vaskes og ølet skal lagres. Men liker man prosessen, så er det en fantastisk hobby hvor resultatet er en belønning i seg selv.

Akkurat hva jeg har gjort også. Har bestilt meg Ølbrygging fra hånd til munn, fikk den i går, men har ikke rukket å lese noe i den ennå ;) Har som sagt kikket på dette BB30 basic som et meget mulig startutgangspunkt, men jeg noterte meg også at denne BB30 v3 også skulle være et godt kjøp hvis man fikk tak i denne brukt.
Per nå så vet jeg ikke hvor mye øl jeg kommer til å brygge, men at det blir noen liter, det sier vel seg selv ;)
 
Du kan stole på den, men den måler på et sted i kjelen (på bunnen, ut mot kanten) som gjør den litt ubrukelig. Men den er kjekk når du varmer opp vann. Nå har jeg kjele uten termostat, og jeg savner den litt - og det forteller vel noe om at den var nyttig.
Først må jeg si tusen takk for så mange svar, hadde ikke forventet dette i det hele tatt, så takk takk :)


Det er ikke så lett å henge med nei, hehe, det ble veldig mye info på en gang som skal prossesseres her nå :p Men jeg klager ikke, tvert i mot!



Akkurat hva jeg har gjort også. Har bestilt meg Ølbrygging fra hånd til munn, fikk den i går, men har ikke rukket å lese noe i den ennå ;) Har som sagt kikket på dette BB30 basic som et meget mulig startutgangspunkt, men jeg noterte meg også at denne BB30 v3 også skulle være et godt kjøp hvis man fikk tak i denne brukt.
Per nå så vet jeg ikke hvor mye øl jeg kommer til å brygge, men at det blir noen liter, det sier vel seg selv ;)

Til det siste: En 30-literskjele er tilpasset 19-litersbrygg, som er det som rommes i et standard cornelius-fat. Veldig mange bruker fat i stedet for flasker, og hvis du har en ide om at du vil bruke fat, er en 30-literskjele veldig greit. Det er ikke noe ugreit ved den størrelsen om du tapper på flaske, heller, selvfølgelig - men vær bare klar over den begrensningen på volum som ligger der. (Du kan tyne opp volumet med noen enkle knep, men det er sånt som er litt stress.)

Skal du se deg om etter noe brukt, og vet at du helst vil ligge på 25-litersbrygg, ville jeg sett etter noe større, og da altså en BB60 versjon 3, om du går for BB. Med den kan du fint brygge doble batcher, også. Men hvis du stort sett brygger til eget forbruk, skal du være nokså tørst for ikke å greie deg med en 30-liter:p. (Samboer'n og jeg har 6 voksne unger til sammen, så jeg trenger stor kjele:).)

Litteratur, ja. Den gir en grei innføring, den der - og har mye hyggelig stoff, og fine oppskrifter - men du vil fort oppdage at du sitter med en mengde sprøsmål du ikke finner svar på der. Er du rimelig stø i engelsk, kommer det en ny utgave av alle hjemmebryggeres bibel nå; John Palmers How to Brew. Den er et "must have":). Om du oppsøker ei bryggesjappe nå og kikker i hyllene der, må du for all del ikke kjøpe den gamle utgaven. Jeg har en lei følelse av at de ikke kommer til å fortelle deg at det kommer en ny.)

Men ellers vil du få kjappe svar på det meste her på forumet - av folk som har lest Palmer, så sånn sett kan du jo spare noen kroner:).
 
Jeg startet med en BB30 og endte opp med to kjeler og to plater. Jeg mener det ikke finnes et enklere oppsett enn to kjeler + to plater og en BIAB pose. 1000 måter å gjøre det på, men du finner hurtig hva som passer for deg når du leser litt + brygger med andre. Jeg har også hatt RIMS / HERMS +++, men har gått tilbake til basic.
Min største irritasjon rundt vannkokere/ bryggemaskiner er at ting går i stykker og at hele skiten ikke kan legges i badekaret eller vasken for rengjøring
Grytene mine har kran og ingenting annet. Går kranen tett, er det fixet på under 10 minutter. Blir kokeplaten ødelagt, skifter jeg den - og bare den.
Dersom du går videre, lager du deg en PID som er langt bedre enn hva de rimelige maskinene kan tilby. Ønsker du å utvide kapasiteten, kan du gjenbruke mye.
Uavhengig av hva du velger, vil du lære deg ditt utstyr og bli fornøyd.
RDWHAHB
 
Etter hva jeg har lest, gjør du to ting... Du øker kapasiteten, og du går fra BIAB til et 'single vessel' oppsett. Dersom kapasiteten var identisk, hadde du da gått for GF?
Jeg øker kapasiteten, ja, men det er ikke hovedgrunnen. Det handler mer om nøyaktighet og behagelighet. Spesielt i meske- og skylleprosessen har jeg ikke vært komfortabel med BIAB-oppsettet mitt. Det har blitt godt øl, men jeg har måttet passe på mesketemperatur som en smed, og det har vært mange faktorer (plassering av temperaturprobe, hyppighet av røring etc) som har gjort at jeg tror det har vært vanskelig å gjøre ting på samme måte hver gang. Etterhvert som jeg har fått ønske om å kunne fintune oppskrifter, så er bedre temperaturstyring og det å sikre konsistens i prosessen blitt viktigere. Når det gjelder skylling, så har det vært mye styr med bøtter og baljer med hull for å skylle. Her er jo pumpeløsningen til Grainfather og det at prosessen fortsatt skjer i kjelen fram til man kvitter seg med mesken et stort pluss. Når man i tillegg har løsninger med timere og automatisert stegmesking, så kan man faktisk starte bryggedagen mens man spiser helgefrokosten med familien. Det frigjør faktisk en del tid. Det er sikkert ulemper med dette. Den største er vel faktisk prisen. Det vil ta tid å "tjene inn" en slik investering, men heldigvis er dette en hobby, ikke et levebrød.

Når det gjelder kapasiteten så kommer jeg til å skaffe 10l rørkitet til Grainfather, og selv om jeg kanskje kommer til å bumpe opp de fleste brygg med rundt 1 liter, og av og til brygge større batcher enn før, så er ikke det hovedgrunnen på noen måte. Hvis det fantes en Grainfather laget for omtrent samme kapasitet som BIAB-oppsettet (bittelitt større kanskje), så er sjansen stor for at jeg kunne gå for det.

Edit: Leste nå innlegget ditt om flere kjeler og plater. Jeg ender jo på en måte med to kjeler, for jeg beholder nok den gamle platen og kjelen (evt en litt mindre) til varming av skyllevann, laging av einerlåg og andre ting som ikke naturlig skjer i bryggemaskinen. Men det er fortsatt et viktig poeng for meg å holde det kompakt. Jeg har ikke noe permanent rom eller oppsett, så litt håndtering blir det uansett. Det blir litt færre baljer og bøtter og jeg får vel også en kjølespiral å selge etterhvert.

Ulempen med en maskin som Grainfather er jo som du sier at det er mer komplisert, og ting kan svikte. Jeg vil jo også legge til dette med rengjøring. I BIAB-oppsettet har jeg kunnet se alt som skal rengjøres. Med pumpe, rustfrie rør og motstrømskjøler så må jeg stole på produsentens rengjøringsanvisninger for å dekke rengjøringsbehovet.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp