Oddvar Demmo
Norbrygg-medlem
Anbefaler brew in a bag. Det er nok den billigste måten å komme igang på. Det er også en av de enklere måtene å brygge allgrain. Jeg vil ikke anbefale en bryggemaskin, av to grunner:
1) Pris - disse koster en del mer, det er greit å være helt sikker på at du liker hobbyen før du investerer.
2) Teknisk kompleksitet - du må lære å bruke en maskin samtidig som du skal lære å forstå prosessen. I tillegg har disse maskinene en tendens til ikke fungere knirkefritt, noe som kan gi en del friksjon for en nybegynner (bare søk etter problemer med BB30 her på forumet)
Med Brew in a bag kan du feks gjøre et ekstraktbrygg eller to for å få oversikt over gjæring osv, og så trenger du bare en maltpose for å oppgradere til allgrain. Bryggselv (og sikkert andre) har rimelige starter kits med alt du trenger av utstyr.
Enig.
Kjenner ingen, så å si ihvertfall, jeg vil anbefale bryggemaskin til, du må jo være teknisk anlagt, ihvertfall når ting stopper opp.
Jeg har vert med og mekket på maskiner fordi de er for dårlig bygget, elendige pumper bl.a. og når eier ikke er teknisk tar det lang tid og overbevise om hva som er feil.
Hva kan gå galt med BIAB ? Avanserer du kan det selges eller du bygger det ut.