Karbonering med CO2

Jeg og en kompis har kjøpt bryggeutstyr hos Ølbrygging.no i Grimstad. Vi har brygget endel allerede, men sliter med å få brygget til å motta CO2.
Vi har 20L fat med g-kobling. Jeg har lest opp og ned - sett på youtube.
Det som er essensen her, er at vi setter 12psi trykk på fat, på "toppen av" brygget. Lar det stå slik en uke, og kobler fra gass.
Dette virker tilsynelatende hos alle med Cornelius-fat, men ikke hos oss.
Har noen erfaring? Er g-ventilen og Cornelius-ventilen forskjellig funksjonsmessig?
 
På "toppen" kommer ølet ut, der er det en ventil som opner for øl ut, nippelen på siden er til co2 inn, der er det og en ventil som kunn slipper co2 inn. Virker som at du kan ha byttet disse så det blir feil.
 
På "toppen" kommer ølet ut, der er det en ventil som opner for øl ut, nippelen på siden er til co2 inn, der er det og en ventil som kunn slipper co2 inn. Virker som at du kan ha byttet disse så det blir feil.
Hei og takk for svar. Jeg har koplet slangene riktig. Det jeg mente med "toppen av brygget" er at fatet står oppreist..
 
Med det trykk og temperatur du oppgir blir det kullsyrenivå som med kjøpepils ellers er ikke temp og trykk rett, evt. tiden har vert for kort.
Du kan jo og riste fatet med trykket på, bruk da rett trykk og du vil høre co2 strømme inn.
buker riste 5 minutter med 3 bar trykk og da begynner det bli nok kullsyre, men risting med høyere trykk enn serveringstrykk kan være litt riski og da bør du begynne med ett fat som ikke har noe kullsyre så du får litt eraring med trykk/temperatur.
 
Tilbake
Topp