Etiketter til bokser

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Om ikke lenge begynner jeg å tappe på 0,33 bokser. Har kommet til at det går 3 etiketter perfekt opp på et A4 ark. Tenkte å kjøre ut på laserpinter og selvklebende, transparent folie. Ølbokser er jo litt sånn børstet aluminiums-aktige, så kontrasten burde bli bra.

Er det noen som har testet noe lignende i praksis?

Det finnes også en slags krympeplast som gir helt rått resultat, men jeg tipper det ikke er innenfor rekkevidde kostnadsmessig ved små serier.

Beer_Can_Mockup_330ml.jpg
 

Vedlegg

  • IMG_0603.jpg
    IMG_0603.jpg
    239,1 KB · Sett: 226
Hvis du allerede er på can seamer-kjøret er vel ikke kostnad noe å tenke på? :p

...er det en sånn Oktober-sak du går for for øvrig?
 
Konseptet er altså at en godtar noe oksygen ved fylling, men har en god beholder med lite diffusjon? Har du noen ideer for mindre oksygentilførsel ved tapping?
 
Artig!!
Følger nøye med her, da jeg regner med (håper..) å havne på bokskjøret selv etterhvert. Men det blir ikke med det aller første pga nok av andre prosjekter og litt tidsklemme.
Boksene, får du dem i det antallet du vil eller er det hele paller? ca pris?

Satt og spekulerte på hvordan mottrykksfylle en boks...
Det må gå an å lage et rør som er lukket i ene enden som passer over en boks med minst mulig slingringsmonn. Stål eller noe gjennomsiktig ala pleksiglass. Overflaten som boksen står på er av silikon/pakningsmateriale. Røret senkes ned over boksen og holdes hart nede nede ved hjelp av en eller annen slags presse for en tett forsegling. Til dette rommet som inneholder den tomme boksen og litt dødrom kan man dra vacuum, purge med CO2/N2 og sette under trykk. Så fylles boksen via et rør ned gjennom toppen av det halve røret.
Ideellt sett burde man ha en mekanisme for å lirke på lokket når boksen er full men før alt mottrykket er borte. Kan bli litt tricky men alt går an!
 
Artig!!
Følger nøye med her, da jeg regner med (håper..) å havne på bokskjøret selv etterhvert. Men det blir ikke med det aller første pga nok av andre prosjekter og litt tidsklemme.
Boksene, får du dem i det antallet du vil eller er det hele paller? ca pris?

Satt og spekulerte på hvordan mottrykksfylle en boks...
Det må gå an å lage et rør som er lukket i ene enden som passer over en boks med minst mulig slingringsmonn. Stål eller noe gjennomsiktig ala pleksiglass. Overflaten som boksen står på er av silikon/pakningsmateriale. Røret senkes ned over boksen og holdes hart nede nede ved hjelp av en eller annen slags presse for en tett forsegling. Til dette rommet som inneholder den tomme boksen og litt dødrom kan man dra vacuum, purge med CO2/N2 og sette under trykk. Så fylles boksen via et rør ned gjennom toppen av det halve røret.
Ideellt sett burde man ha en mekanisme for å lirke på lokket når boksen er full men før alt mottrykket er borte. Kan bli litt tricky men alt går an!
Jeg er faktisk langt inne i denne problematikken om dagen. Michael Skoglund, som har bygget mottrykksfylleren min, er i tenkeboksen når det gjelder tilpasninger som kan fungere. Noe av problemet er jo at bokser ikke er gjennomsiktige, og det er vanskelig å holde øye med flowen. I mellomtiden har jeg tenkt å bruke min beergun med påmontert stor gummikloss i passe avstand fra tuppen. I klossen monterer jeg en liten ventil med settetrykk på 0,3 bar. Om trykket fra regulatoren er ca 0,5 bar blir mottrykket omtrent 3 psi. Håper det vil fungere greit. For noen øltyper vil man neppe trenge mottrykk, men det er godt å være forberedt.

Nøyaktig pris på bokser og lokk vet jeg ikke (Brande har ikke gått ut med noe offisielt), men jeg tror den vil bli god om man kjøper en halvpall (ca 1300 stk). Veldig mye lavere enn flasker. Lurer på om de også vil komme til å selge i kasser etterhvert. Kanskje dukker det også opp større (0,44 l er nevnt) bokser om ikke så lenge.
 
Om ikke lenge begynner jeg å tappe på 0,33 bokser. Har kommet til at det går 3 etiketter perfekt opp på et A4 ark. Tenkte å kjøre ut på laserpinter og selvklebende, transparent folie. Ølbokser er jo litt sånn børstet aluminiums-aktige, så kontrasten burde bli bra.

Er det noen som har testet noe lignende i praksis?

Det finnes også en slags krympeplast som gir helt rått resultat, men jeg tipper det ikke er innenfor rekkevidde kostnadsmessig ved små serier.

Vis vedlegget 33818
Hvilket papir bruker du?
 
Tilbake
Topp