Tomtebrygg! Banne i kjerka?

Hørt folk snakke om detta tomtebrygget ved flere anledninger når det nærmer seg jul og endte med å impulskjøp en flaske og leste bakpå. Detta har i mine øyne alle muligheter for å smake høgg og potensielle flaskebomber! Masse hvitt sukker og brødgjær?! kan man bruke DME eller annen maltekstrakt i stede for sukkeret og ikke minst bytte ut gjæren (i såfall med hva? Kveik?)
Og hvordan er smaksbildet på tomtebrygg?
Er detta noe i det heletatt å satse på?
 
Hørt folk snakke om detta tomtebrygget ved flere anledninger når det nærmer seg jul og endte med å impulskjøp en flaske og leste bakpå. Detta har i mine øyne alle muligheter for å smake høgg og potensielle flaskebomber! Masse hvitt sukker og brødgjær?! kan man bruke DME eller annen maltekstrakt i stede for sukkeret og ikke minst bytte ut gjæren (i såfall med hva? Kveik?)
Og hvordan er smaksbildet på tomtebrygg?
Er detta noe i det heletatt å satse på?
Jeg synes Tomtebrygg skal få lov å være det det er. Du må jo gjerne prøve ekstraktet som tilsetting I et øl.
 
Du har lov å lage hva du vil,
Jeg kjenner 2 damer som lager/lagde dette til jul, jeg husker det var ganske godt da jeg var barn, det sier jo da hvor lite sukker du kan tilsette og jeg tror ikke de brukte noe sukker men det kan skjekkes opp. Jeg vet at det en gang ikke gikk helt som det skulle og minstegutten ble litt for happy, ett tegn på at det er så lite alkohol at en voksen ikke kjente det men en 4 åring ble påvirket.
 
Det blir jo ikke tomtebrygg om du herjer med DME og kveik da :p. Idun gjær er jo en del av smaksbildet man forventer ;). Blir jo som å gjære en pils med saison gjær.
 
Hadde en dialog og fikk en oppskrift fra en Gausdaldame, ble litt snakk att og frem siden dette må bli flaskebomber og stupøl som ikke passer barn.

Oppskriften:
10 liter vann,
1 kg sukker,
1 flaske pils og vørterøl,
gjærbit så stor som en sukkerbit,
litt sukkerkulør og litt tomtebrygg

Jeg mente dett ble sterkt og ikke noe for barn. Og at det må en gjæstopp til dette, eller at det står kaldt.

Gammel tradisjon, ingen vitenskap og alle drikke. Små og store

Står kaldt i kjelleren.


Står på kjøkkenbenken første døgnet så setter vi det i kjelleren. Der står det til det er drukket opp. Blir mer fres i det etterhvert

Svaret mitt:
Da ser jeg hva som skjer, det står for det meste kaldt som da bremser gjæringen,
siden det ikke gjærer ut blir det søtt, og det blir videre drukket opp før den sakte gjæringen er ferdi.
Håper du ikke har det på tette glassflasker og glemmer de på kjøkkenbenken en ukes tid for da smeller de

Bland i dunk og få i gang gjæring, et døgn. Gjerne med vinlås. tapp opp på flasker,
vi bruker bare brusflasker, jeg setter de på kjøkkenbenken uten å skru helt igjen første døgnet, andre skrur igjen og setter rett i kjelleren.
Ca 5 grader. Du kan bare kopiere, men dette er det vi kaller "hembrygd øl" og er tørstedrikke. Lykke til
 
Svigermor driver med dette (som Oddvar beskriver det), og da bruker hun vinflasker som hun trykker en kork sånn halvveis ned. Når korken blåser ut av flaska så er brygget klart til å nytes (hun setter korken tilbake igjen og setter dem ned i kjelleren hvor det nesten frystepunkt). Smaker for det meste estere, gjær og sukker.
 
Artig tråd. Dette er da en viktig del av norsk øltradisjon? Jeg har veldig vage minner om tometebrygg, men jeg husker at dette var noe som mange lagde opp til jul. Søtt og svakt, og slett ikke vondt.

Jeg kan tenke meg at noen utviklet mer smakfulle varianter. Det kunne det jo vært morsomt å finne ut av.
 
Besta (når hun levde) drev med dette.. husker at et år ble det liv.. flaskene åpnet av seg selv på kjøkkenbenken da de ble hentet opp fra kjelleren... var nok en mild vinter, for det var ikke alkoholfritt..
fatter er fortsatt entusiast og lager dette hver jul. Søtt og gjærsmak . Ikke akkurat typisk ølsmak, men brygging er det jo. Skal legges til at sistnevnte kom innom for å sjekke mulighetene for at far og sønn kunne kokesammen noe øl til jul.. den er jo allerede på fat, men siden begeistringen i øya hans var der , så ble det brygging. Nå blir det bryggekjele på fattern.. litt redd for fremtiden til nissebrygget nå..


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tomtebrygg var en fast del av jula. Hvis du klarte å unngå grumset i flaskene smakte det søtt og godt. Det var nok mer alkohol i det enn foreldrene var klar over men vi ungene drakk det som brus. Noen lagde varianter med appelsinskall og det var spesielt godt. Det ble vel sjelden gjæret helt ut, men jeg kan aldri huske eksplosjoner, bare at mesteparten forsvant som skum når du åpnet flaska. Med skikkelig utgjæring (14 dgr) burde ikke dette være noe problem. Det vi nå vet om rengjøring og desinfisering som vi ikke tenkte på dengang vil også hjelpe til at det blir drikkendes. Koking også.
Bytt ut sukkeret -i hvert fall mesteparten- med spraymalt og bruk en standard tørrgjær, f.eks. US-05. Tror det kan bli artig og litt spesielt, det er jo jul. Hiv gjerne i skall fra en appelsin også.
Tror jaggu jeg skal lage en liten batch selv:)
 
Tomtebrygg var en fast del av jula. Hvis du klarte å unngå grumset i flaskene smakte det søtt og godt. Det var nok mer alkohol i det enn foreldrene var klar over men vi ungene drakk det som brus. Noen lagde varianter med appelsinskall og det var spesielt godt. Det ble vel sjelden gjæret helt ut, men jeg kan aldri huske eksplosjoner, bare at mesteparten forsvant som skum når du åpnet flaska. Med skikkelig utgjæring (14 dgr) burde ikke dette være noe problem. Det vi nå vet om rengjøring og desinfisering som vi ikke tenkte på dengang vil også hjelpe til at det blir drikkendes. Koking også.
Bytt ut sukkeret -i hvert fall mesteparten- med spraymalt og bruk en standard tørrgjær, f.eks. US-05. Tror det kan bli artig og litt spesielt, det er jo jul. Hiv gjerne i skall fra en appelsin også.
Tror jaggu jeg skal lage en liten batch selv:)

Synes det å tukle litt med tomtebrygge hadde vært artig.
Lage en smooth litt søtt brygg. Artig tanke.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Om jeg skal bytte ut gjæren tenkte jeg kveik pga at det er en gammel gjærtype og at den kanskje vil passe til dette. Enten det eller så prøver jeg med US-05
 
Enig med Finn Berger i at dette må da være en viktig del av norsk jule og bryggetradisjon. Sikkert like mange varianter av dette hjemmegjorte tomtebrygget som det er "produsenter" av dette ølet.

I hjemmet der jeg vokste opp ble dette laget (og blir fortsatt laget) med tomtebrygg, bayerøl, oppkok av ingefærrot og nelilk, fersk idun blå og hvit sukker hver gang. Ellers tror jeg det har blitt eksperimentert med innhold av einer, både i form av bær og/eller kvist, og også bruk at sukkerkulør for farge. (Blir vanligvis brunt som en Brown ale den varianten jeg kjenner mest til).

Ølet gjærer på badet i en til to dager i ei stor plasttønne med løst lokk (ikke noe gjærlås eller lignende), og det er tydelig gjæring - det merket man om man løfter lokket og lufter. Da får man en kraftig stikkende fløelse i nesen. Detter kommer vel av CO2en?

Har aldri målt OG/SG eller FG på dette, men det hadde vært interessant!

Smaker som regel best når det har stått kaldt på flaske omtrent en måned eller to. Før dette er det litt for søtt etter min smak, og etter kan det fort skumme mye når man åpner flakene.
 
Tilbake
Topp