Epleøl "Graf"

oymo

 
Har et gammelt epletre i hagen, med sure og flekkete epler. Har aldri fått brukt dem til noe matnyttig, men har jo begynt å brygge det siste året, og da måtte jeg jo prøve å lage en slags sider.

Har lest litt på forumet her om cidergjæring og om hvordan den ofte gjærer helt ut og blir tørr - jeg ønsket å ha både rest sødme og litt munnfølelse så jeg tilsatte litt malt og humle til oppskriften. Inspirasjon til dette fant jeg i denne tråden om en drikk kalt "graf" http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=117117

Brygget blir ikke så munnsnerpende surt som vanlig tørr sider, men er godt å drikke straks det er karbonert. Ser imidlertid for meg at det kan ha godt av litt lagring for å "jevne ut" smakene noe.

Graf er en drikk som er funnet opp Stephen King i bokserien "The Dark Tower", der den er beskrevet som en blanding av malt og epler. Hovedpersonen i bokserien er "The Gunslinger" så da ble brygget hetende "Revolvermann"

  • 220 g Cara Crystal 120 EBC
  • 30g Flaked Wheat 2 EBC
  • 100 g Flaked Oats (Havregryn)
  • 1 kg Lys DME
  • 15 liter Eplejuice
    Jeg brukte en juicemaskin til få saften ut av eplene og fikk ca 15 liter eplejuice. Denne pasteuriserte jeg ved å varme den opp til ca 78 grader og holdt den der i 15 minutter.
  • 4 liter vann

  • 15 g East Kent Golding humle
  • 1/2 ts White Labs Gjærnaring
  • 2 pk Lallemand Nottingham

Meske malten i en BIAB pose i 3 liter vann ved 68 grader i ca 30 minutter
Skyll ut med 1 liter vann
Tilsett DME i vørteren og kok opp
Tilsett Humlen og kok i 30 minutter
Tilsett Gjærnæring 15 min før kokeslutt
Kjøl ned vørteren og tilsett eplejuice sikt inn på ca 17 grader

Man kan justere vøreren ned til ønsket OG med å tilsette kokt vann, dersom man ikke ønsker en veldig sterk sider

Tilsett rehydrert gjær og gjær til man har stabil SG over tre dager

Jeg gjæret slik
OG 1050
3 dager på 17 grader
2 dager på 18 grader
5 dager på 19 grader
SG 1007
3 dager på 20 grader
SG 1007
3 dager på 4 grader
4 dager på 1 grad
FG 1007

Flasket og karbonerte med 7 g sukker pr liter
 
Sist redigert:
Har et gammelt epletre i hagen, med sure og flekkete epler. Har aldri fått brukt dem til noe matnyttig, men har jo begynt å brygge det siste året, og da måtte jeg jo prøve å lage en slags sider.

Har lest litt på forumet her om cidergjæring og om hvordan den ofte gjærer helt ut og blir tørr - jeg ønsket å ha både rest sødme og litt munnfølelse så jeg tilsatte litt malt og humle til oppskriften. Inspirasjon til dette fant jeg i denne tråden om en drikk kalt "graf" http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=117117

Brygget blir ikke så munnsnerpende surt som vanlig tørr sider, men er godt å drikke straks det er karbonert. Ser imidlertid for meg at det kan ha godt av litt lagring for å "jevne ut" smakene noe.

Graf er en drikk som er funnet opp Stephen King i bokserien "The Dark Tower", der den er beskrevet som en blanding av malt og epler. Hovedpersonen i bokserien er "The Gunslinger" så da ble brygget hetende "Revolvermann"

  • 220 g Cara Crystal 120 EBC
  • 30g Flaked Wheat 2 EBC
  • 100 g Flaked Oats (Havregryn)
  • 1 kg Lys DME
  • 15 liter Eplejuice
    Jeg brukte en juicemaskin til få saften ut av eplene og fikk ca 15 liter eplejuice. Denne pasteuriserte jeg ved å varme den opp til ca 78 grader og holdt den der i 15 minutter.
  • 4 liter vann

  • 15 g East Kent Golding humle
  • 1/2 ts White Labs Gjærnaring
  • 2 pk Lallemand Nottingham

Meske malten i en BIAB pose i 3 liter vann ved 68 grader i ca 30 minutter
Skyll ut med 1 liter vann
Tilsett DME i vørteren og kok opp
Tilsett Humlen og kok i 30 minutter
Tilsett Gjærnæring 15 min før kokeslutt
Kjøl ned vørteren og tilsett eplejuice sikt inn på ca 17 grader

Man kan justere vøreren ned til ønsket OG med å tilsette kokt vann, dersom man ike ønsker en veldig sterk sider


Jeg gjæret slik
OG 1050
3 dager på 17 grader
2 dager på 18 grader
5 dager på 19 grader
SG 1007
3 dager på 20 grader
SG 1007
3 dager på 4 grader
4 dager på 1 grad
FG 1007

Flasket og karbonerte med 7 g sukker pr liter
Høres jo helt klart godt ut. Kanskje det må prøves en gang. Burde jo egentlig kunne pitche eplesafta rett i karet etter stormgjæring, skulle man tro?
 
Høres jo helt klart godt ut. Kanskje det må prøves en gang. Burde jo egentlig kunne pitche eplesafta rett i karet etter stormgjæring, skulle man tro?

Mulig jeg var litt uklar omkring det med gjæringen, og har redigert litt i fremgangsmetoden i innlegget over. De 3-4 literne med vørter og eplejuicen blandes i gjæringskaret før gjæren tilsettes.
 
Mulig jeg var litt uklar omkring det med gjæringen, og har redigert litt i fremgangsmetoden i innlegget over. De 3-4 literne med vørter og eplejuicen blandes i gjæringskaret før gjæren tilsettes.
Jeg så det, men er ikke sikker på om jeg ville gjort det sånn. Mister du ikke mye eplesmak og -aroma under stormgjæringa? Hadde det ikke vært bedre å la gjæra ta seg av maltet først, og så gi den en deilig dessert når den hadde vært flink og spist opp middagen sin?
 
Dette er noe jeg har tenkt på noen ganger (inngår i serien "planlagte men ennå ikke gjennomførte prosjekter"). Skal bli interessant å høre hvordan din blir; jeg har stor tro på den oppskrifta der. Og så blir det sikkert bra med egenprodusert saft fra sure, gammeldagse epler:).
 
Jeg så det, men er ikke sikker på om jeg ville gjort det sånn. Mister du ikke mye eplesmak og -aroma under stormgjæringa? Hadde det ikke vært bedre å la gjæra ta seg av maltet først, og så gi den en deilig dessert når den hadde vært flink og spist opp middagen sin?
Aha! Da skjønner jeg hva du mener :)
Det er jo absolutt noe som er verdt å teste - håper jeg husker det til neste eplehøst :-D
 
Har gått med tanker om en graf/graff ganske lenge nå, lest hbt tråden oppogned, men idag er jeg igang. steeper 226g crystal 90 å 15g torrified wheat på 66*c, skal snart til å skylle.. må vørteren/juicen oksygeneres? eller bare pitcher du å rister?
 
Har gått med tanker om en graf/graff ganske lenge nå, lest hbt tråden oppogned, men idag er jeg igang. steeper 226g crystal 90 å 15g torrified wheat på 66*c, skal snart til å skylle.. må vørteren/juicen oksygeneres? eller bare pitcher du å rister?

Jeg tilsetter oksygen med Jula gassbeholder og brusestein. Oksyginer som vanlig for den gjæren du bruker, tenker jeg...
 
var igrunnen det jeg tenkte, då bruker jeg brusesteinen.. bruker us-05, å på tørrgjær mener jo flere at man ikke skal oksygenere.. men koster meg fint lite å bare gjør det:D
 
Jeg så det, men er ikke sikker på om jeg ville gjort det sånn. Mister du ikke mye eplesmak og -aroma under stormgjæringa? Hadde det ikke vært bedre å la gjæra ta seg av maltet først, og så gi den en deilig dessert når den hadde vært flink og spist opp middagen sin?
Eplejuicen vil vel uansett sette igang en ny stormgjæring, så ser ikke helt poenget med å vente?
 
Eplejuicen vil vel uansett sette igang en ny stormgjæring, så ser ikke helt poenget med å vente?
Tanken var vel at ved å vente fikk eplesmaken bare med seg gjæringa den selv førte til, og at co2-produksjonen fra vørteren var ferdig. Co2en tar jo med seg en del smak og aroma ut av brygget. Om mer co2 tar med mer smak enn litt co2 skal jeg ikke uttale meg for bastant om, men det virker vel ikke helt usannsynlig? Et annet poeng er risikoen for at gjæra blir doven av å få for enkle sukkerarter tidlig i gjæringsforløpet. Du vil jo at den skal spise helt opp alle de tunge sukkerartene i vørteren. Samme grunn som gjør at du ikke setter en gjærstarter på borsukker, men spraymalt.
 
Har et gammelt epletre i hagen, med sure og flekkete epler. Har aldri fått brukt dem til noe matnyttig, men har jo begynt å brygge det siste året, og da måtte jeg jo prøve å lage en slags sider.

Har lest litt på forumet her om cidergjæring og om hvordan den ofte gjærer helt ut og blir tørr - jeg ønsket å ha både rest sødme og litt munnfølelse så jeg tilsatte litt malt og humle til oppskriften. Inspirasjon til dette fant jeg i denne tråden om en drikk kalt "graf" http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=117117

Brygget blir ikke så munnsnerpende surt som vanlig tørr sider, men er godt å drikke straks det er karbonert. Ser imidlertid for meg at det kan ha godt av litt lagring for å "jevne ut" smakene noe.

Graf er en drikk som er funnet opp Stephen King i bokserien "The Dark Tower", der den er beskrevet som en blanding av malt og epler. Hovedpersonen i bokserien er "The Gunslinger" så da ble brygget hetende "Revolvermann"

  • 220 g Cara Crystal 120 EBC
  • 30g Flaked Wheat 2 EBC
  • 100 g Flaked Oats (Havregryn)
  • 1 kg Lys DME
  • 15 liter Eplejuice
    Jeg brukte en juicemaskin til få saften ut av eplene og fikk ca 15 liter eplejuice. Denne pasteuriserte jeg ved å varme den opp til ca 78 grader og holdt den der i 15 minutter.
  • 4 liter vann

  • 15 g East Kent Golding humle
  • 1/2 ts White Labs Gjærnaring
  • 2 pk Lallemand Nottingham

Meske malten i en BIAB pose i 3 liter vann ved 68 grader i ca 30 minutter
Skyll ut med 1 liter vann
Tilsett DME i vørteren og kok opp
Tilsett Humlen og kok i 30 minutter
Tilsett Gjærnæring 15 min før kokeslutt
Kjøl ned vørteren og tilsett eplejuice sikt inn på ca 17 grader

Man kan justere vøreren ned til ønsket OG med å tilsette kokt vann, dersom man ikke ønsker en veldig sterk sider

Tilsett rehydrert gjær og gjær til man har stabil SG over tre dager

Jeg gjæret slik
OG 1050
3 dager på 17 grader
2 dager på 18 grader
5 dager på 19 grader
SG 1007
3 dager på 20 grader
SG 1007
3 dager på 4 grader
4 dager på 1 grad
FG 1007

Flasket og karbonerte med 7 g sukker pr liter
gjærer min under trykk, så for kalle den "gunslinger under pressure" eller noe sant :)
 
3 uker på flaske nå. Tror det tar en stund før den klarner, men smaker godt [emoji106][emoji5]

Fornøyd!
bc6f4f7df822a399cc3e0c7f09275003.jpg


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp