Automatisk Bryggemaskin 30L Netthandelen

chrkor

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg kan begynne med at jeg er utstyrsnerd.
Jeg er har div egenkomponerte oppsett bak meg, og har en Speidel 20L
Samt en Speidel 50L som jeg eier sammen med en kamerat.

Jeg så en auksjon på Netthandelen med en bryggemaskin.
Og da jeg brenner noen tusenlapper i året på hobby i løpet av et år, tenkte jeg at denne skal prøves.
Og jeg tenkte vel at den ville bli reklamert på som ubrukelig.

Men maskinen den fungerte overraskende bra den.
Jeg trodde at det ville bli et problem at pumpeinntaket og tempføleren satt på hver sin side.
Men den holdt en jevn temperatur hele veien, målt med et sprittermometer i toppen av mesken.
LCD tepmåleren fløy opp og ned pluss minus 0,5 men det tror jeg ikke mesken bryr seg om.
Og den viste en grad C for lite. men det kan vi jo korigere.

Om jeg skal trekke frem noe negativt, må det være at det er tynt gods i maltrør og falsk bunn.
Og den er veldig tett/innebygget i bunnen, Jeg skulle gjerne hatt en pumpe som var lett og demontere og rengjøre. Pga tynt rør og lite demonterbar pumpe, er nok humleposer et must.
Det var ikke noe fastbrent i bunnen som ikke er skrubb fikset lett.

Jeg vet ikke hvordan deletilgangen er på dette produktet.
Så om du ikke bygger om lett til annen pumpe, styring osv selv.
Er vel kjente merker mer og anbefale.

Men brygge vørter gikk greit, så noen reklamasjon mot netthandelen blir det nok ikke.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JEG
Hva fikk du den for?
Har en slik i sikte selv, men tenkte å vente til over nyttår i håp om lavere pris. ;-)

Jeg har hørt at de kan gå for 3.000,- + Jeg røyk på litt mere. Personlig har jeg ikke sett noen gå for under 3.500,- mener jeg det er.
Men jeg gadd ikke sitte og følge med på auksjon etter auksjon.
Så jeg la inn et autobud på 4.000,- og fikk den før den kom så langt, Frakten tar de i underkant 400,- for så det må legges til.

Men får du et slikt bryggeri hjem for 3,5-4,5K og ikke er redd for å modifisere litt om ting ryker (om de ikke har deler da). Så er det vel bare og kjøpe.

Men jeg hadde aldri kjøpt et bryggeri fra Netthandelen om jeg ikke var forberedt på å være selvhjulpen.
Men de er vel forpliktet til å skaffe deler i 10 år eller noe slikt. Men kun om leverandøren kan levere.
Så den garantien er litt skjør. :)
 
Sist redigert:
Nå har jeg skummet litt på forumet her for første gang på lenge.
Jeg ser nå at denne bryggeren er diskutert før. https://forum.norbrygg.no/threads/kjop-av-ace-klarstein.38477/page-2
Jeg hadde nok ikke kjøpt denne om jeg viste at den direkte hadde ødelagt for en bryggebutikk.
Indirekte hadde jeg ikke brydd meg om, da fx kjølebager og kjeler har vert i handelen en stund.
Men nå har de vel gitt opp denne? Så da får en hver avgjøre selv.
 
Hei ! fersk bryggersjøl og har kjøpt en autobrygger 30l fra netthandelen siden den var billig som et start sett Veldig fornøyd så langt til den prisen 3000 kr.Garanti ordningen er faktisk bra der hadde kompis fikk havari på sin brygger (ca 60 brygg på nesten 2 år) ,sente inn bilder og kuttet ledningen, fikk tilsent ny brygger.Synes det er en billig måte og starte på uten å betale så mye.
 
Netthandelen selger to bryggere de sier er 30 liter.
Den ene tar vel knapt 28 liter helt full, den har jeg brukt på 8 brygg fra juni i fjor. Greit å starte med den, men den ble for liten for meg. Tullete å måtte koke flere liter vørt i tillegg på kjøkkenet. For mindre batcher enn 25 liter er den vel grei nok.

Den andre er større, tar ca. 10 liter mer. Da får en kokt alt et sted. Styringen av kjelen er også mye bedre. Jeg fikk min for 3.000 + frakt.
Jeg har målt at det damper bort 4 liter i timen på 1.800 W. Dødrommet under meskerøret er ca. 7 liter. Fint med innbygget pumpe. Konstant resirkulering gir klar vørt.

Har hatt to brygg på denne nå. Siste brygget var en hvete. Jeg var litt klumsete og fikk en del hvetegufs utenfor meskerøret. Dette brente seg fast over varmeelementene med fæl lukt og maskinen slo seg av. Jeg trodde hele greia hadde tatt kvelden, men det var faktisk en varmesikring som gjorde jobben sin. Fikk start på kjelen igjen og brygget ferdig. Litt jobb med å få bort det brente. Blir interessant å se om brenningen gir effekt på ølet.
 
Netthandelen selger to bryggere de sier er 30 liter.
Den ene tar vel knapt 28 liter helt full, den har jeg brukt på 8 brygg fra juni i fjor. Greit å starte med den, men den ble for liten for meg. Tullete å måtte koke flere liter vørt i tillegg på kjøkkenet. For mindre batcher enn 25 liter er den vel grei nok.

Den andre er større, tar ca. 10 liter mer. Da får en kokt alt et sted. Styringen av kjelen er også mye bedre. Jeg fikk min for 3.000 + frakt.
Jeg har målt at det damper bort 4 liter i timen på 1.800 W. Dødrommet under meskerøret er ca. 7 liter. Fint med innbygget pumpe. Konstant resirkulering gir klar vørt.

Har hatt to brygg på denne nå. Siste brygget var en hvete. Jeg var litt klumsete og fikk en del hvetegufs utenfor meskerøret. Dette brente seg fast over varmeelementene med fæl lukt og maskinen slo seg av. Jeg trodde hele greia hadde tatt kvelden, men det var faktisk en varmesikring som gjorde jobben sin. Fikk start på kjelen igjen og brygget ferdig. Litt jobb med å få bort det brente. Blir interessant å se om brenningen gir effekt på ølet.

Gjerne husk å følge opp dette med et innlegg om en stund. Jeg vet ikke hvor mye som ble brent, men i en clean lager kanskje du ville merket det, mens i en hefe kan det kanskje være at du ville avskrevet noe (objektivt merkbart) som fenoler.
 
Vørten smakte ikke brent, heldigvis.
Dette var mitt brygg nr. 10, og tross uhellet mitt ble det over 25 liter med OG 1.058. Første gang jeg får bedre utbytte enn beregnet.
Det kan komme av at jeg har skaffet meg mølle og malte på 1,2 mm pluss at jeg rørte mye under mesking.

Jeg fulgte dine ( @Miguel ) anvisninger mht. mesking. -Innmesk på 50 grader i 20 min, 66/67 grader 75 min, utmesk 78 grader. Jeg tilsatte risskall for å forhindre forstoppelse under skyll. Tok lang tid likevel.
WLP380, kjørt starter. Pitchet på 16 grader. Temp opp til 21 grader under stormgjæringen, nå nede på 18 grader. (Leser at WLP380 kan brukes opp mot 22 grader.)
Skal flaskes. Tenker å bruke DME til karoneringen, -Pilsen Light og Bavarian Wheat i samme forhold som maltsammensetningen. En jukse-gyle.
Tilsatte 1,5 g CaSO4 og 1,5 g CaCl2 pr. 10 liter i både mesk og skyll.
 
Vørten smakte ikke brent, heldigvis.
Dette var mitt brygg nr. 10, og tross uhellet mitt ble det over 25 liter med OG 1.058. Første gang jeg får bedre utbytte enn beregnet.
Det kan komme av at jeg har skaffet meg mølle og malte på 1,2 mm pluss at jeg rørte mye under mesking.

Jeg fulgte dine ( @Miguel ) anvisninger mht. mesking. -Innmesk på 50 grader i 20 min, 66/67 grader 75 min, utmesk 78 grader. Jeg tilsatte risskall for å forhindre forstoppelse under skyll. Tok lang tid likevel.
WLP380, kjørt starter. Pitchet på 16 grader. Temp opp til 21 grader under stormgjæringen, nå nede på 18 grader. (Leser at WLP380 kan brukes opp mot 22 grader.)
Skal flaskes. Tenker å bruke DME til karoneringen, -Pilsen Light og Bavarian Wheat i samme forhold som maltsammensetningen. En jukse-gyle.
Tilsatte 1,5 g CaSO4 og 1,5 g CaCl2 pr. 10 liter i både mesk og skyll.

Jeg bruker opptil 67% hvete på mine og har aldri hatt problem med at det går tregt under uttapping. Men jeg tapper fra no-sparge mesk, kanskje det har noe å si., selv om maltsengen ligger der den ligger forsåvidt. Jeg har forøvrig gjæret 380 på 24 grader, ingen fare det, så lenge du har tempkontroll og klarer å styre stigningen opp dit.
 
Jeg bruker opptil 67% hvete på mine og har aldri hatt problem med at det går tregt under uttapping. Men jeg tapper fra no-sparge mesk, kanskje det har noe å si., selv om maltsengen ligger der den ligger forsåvidt. Jeg har forøvrig gjæret 380 på 24 grader, ingen fare det, så lenge du har tempkontroll og klarer å styre stigningen opp dit.

Jeg hadde 55% hvete. Får legge inn mer enn 5% risskall neste gang.
Temperaturkontrollen min er en gjeng sitteunderlag for å holde varmen oppe eller de samme sitteundelagene med fryseelementer innenfor for å senke temperaturen. ;-) Må derfor velge brygg etter antatt temperatur i boden de tre ukene etterpå....
 
Jeg hadde 55% hvete. Får legge inn mer enn 5% risskall neste gang.
Temperaturkontrollen min er en gjeng sitteunderlag for å holde varmen oppe eller de samme sitteundelagene med fryseelementer innenfor for å senke temperaturen. ;-) Må derfor velge brygg etter antatt temperatur i boden de tre ukene etterpå....

Har du merket noe til risskallene?

For noen måneder siden hvor jeg bare hadde tilgang til en ganske ræva kvern, så spedde jeg i 10% i tillegg som risskall, av den totale vekten på maltgristen. Det ølet måtte jeg helle ut, og jeg er bombesikker på at det var ris-skallene. Brygget samme opskrift noen få uker senere uten risskall, og det er en av de bedre jeg har laget. Dunkel forsåvidt. Folk sier jo at ris-skal ikke skal smake noe men jeg fikk inntrykk av at jeg fikk veldig tanniner ut av det.
 
Nå snakker du med en ganske uerfaren brygger, -10 brygg. Og kun 2 av de med hvete. Brukte risskall kun på den siste, så noen usmak av skallene har jeg ikke kjent. Pga. bryggertabben der en del malt kom seg utenfor meskerøret og påfølgende sviing, silte jeg vørten grundig før kok. Jeg ville ha vekk mest mulig av brente rester og fikk vel silt bort det som fantes av risskall, tenker jeg. ;-)

-Men om risskall avgir tanniner under meskingen, da har vel silingen lite å si.
 
Ah, seff, glemte et øyeblikk at du svidde og brukte ris-skall, da er det kanskje litt vanskeligere å legge merke til hva som er hva, hvis noe av det blir merkbart.
 
Ja, det tror jeg nok. Håper på en effen maillard-effekt som sender smaken til himmels! ;-)
(Lærte i hvert fall å sjekke hvor øverste risten til maltrøret befinner seg. Det lå nemlig sammen med bunnristen i maltrøret under 50 graders mesk...)
 
Ja, det tror jeg nok. Håper på en effen maillard-effekt som sender smaken til himmels! ;-)
(Lærte i hvert fall å sjekke hvor øverste risten til maltrøret befinner seg. Det lå nemlig sammen med bunnristen i maltrøret under 50 graders mesk...)

Akkurat det med Maillard-effekt (og bieffektene til et kok rundt dette relativt til en Hefeweizen) et nytt spor jeg har begynt å forske på. Info om selvopplevde erfaringer kommer sporadisk spredt utover ymse tråder om noen uker, som vanlig :)
 
Tilbake
Topp