Gjærslurry

Mc.

Norbrygg-medlem
Har akkurat vasket gjær fra en 12 liters batch. Tok ikke vare på alt, men det ble vel en god desiliter. Må dessverre reise på jobb i 2 uker så jeg får ikke benyttet den ferske gjæren. Har det noen hensikt å koke opp de 2 desiliterene med vørter jeg har og tilsette som nistepakke til gjæren? Tenkte å la gjæren stå i kjøleskapet og kose seg med vørter mens jeg er borte. Men det er kanskje lite med 2 desiliter vørter med OG på 1054?
Eventuelt koke opp 100 gram spraymalt i en liter vann og tilsette.
Eller gi blaffen og lage en starter når jeg kommer hjem. 20180213_184247.jpg
 
Har akkurat vasket gjær fra en 12 liters batch. Tok ikke vare på alt, men det ble vel en god desiliter. Må dessverre reise på jobb i 2 uker så jeg får ikke benyttet den ferske gjæren. Har det noen hensikt å koke opp de 2 desiliterene med vørter jeg har og tilsette som nistepakke til gjæren? Tenkte å la gjæren stå i kjøleskapet og kose seg med vørter mens jeg er borte. Men det er kanskje lite med 2 desiliter vørter med OG på 1054?
Eventuelt koke opp 100 gram spraymalt i en liter vann og tilsette.
Eller gi blaffen og lage en starter når jeg kommer hjem. Vis vedlegget 35432

Det er best å lage ein starter når du kjem tilbake å skal bruke gjære.
Ikkje lurt å la den ha noke å jobbe med når du er vekk


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er best å lage ein starter når du kjem tilbake å skal bruke gjære.
Ikkje lurt å la den ha noke å jobbe med når du er vekk


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sikkert det beste. Blir vel for lite mat til så mange gjærceller kanskje.
 
Nei, du børr ha starter uansett... Har satt brygg direkte på gjærkaka med stort hell, men er den vaska og 1 dl ville jeg nok satt en starter
 
2 uker er ikke all verden. Det jeg ville gjort er å bare sette den i kjøleskapet, og etter at du har kjølt ned vørteren (hvis du brygger om to uker da), bare tilsette litt vørter til gjæren som en forrett i noen få timer før pitch. Dette har jeg gjort mange ganger og kan ikke si at jeg har klødd meg i hue pga snåle resultater etter gjæring.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
2 uker er ikke all verden. Det jeg ville gjort er å bare sette den i kjøleskapet, og etter at du har kjølt ned vørteren (hvis du brygger om to uker da), bare tilsette litt vørter til gjæren som en forrett i noen få timer før pitch. Dette har jeg gjort mange ganger og kan ikke si at jeg har klødd meg i hue pga snåle resultater etter gjæring.
Planlegger å bruke den på 12 liter med OG 1075. Så kanskje greit å kjøre på med en 2 liter starter.
 
Aldri feil med en starter uansett. Fikk ett brygg som gikk helt åt skogen. ingen sjekka, men malten var ikke knust... fant det ut etter 10min eller så med mesk... full fart for å prøve å knuse det vått... gikk ikke videre bra. Fikk og på 1.036... perfekt for en starter, så nå har jeg 25 liter starter i frossen tilstand
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hvor lenge kan egentlig en slurry lagres i kjøleskap før den er ubrukelig? Hvis man vasker den på nytt og setter en starter?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Veldig lenge. Jeg har nettopp tatt av en fra røreren som hadde stått i ca fire mnd, aktiviteten og aromaen var det ingenting å si på. Mener å ha lest at noen her inne har revitalisert ca ett år gammel slurry og, iallefall mellom seks og 12 måneder gammel og hatt greie resultater.
 
Har en som har stått snart 3 måneder. Da skal jeg teste på neste batch. Takk for svar Miguel. [emoji1303][emoji481][emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
3 månder er ikke noe problem, jeg vekket nettopp opp gjær som hadde bestfør dato 22 januar 2016... det var fra rør da, men er jo strengt tatt det samme
 
Er den gammel, som meg, så liker den ikke hurra meg rundt og party party, start forsiktig, snak litt med den... gi den en starter på og 1.020 så en på 1.036... la den få kose seg... det er levede ting detta.. ikke noe du kjøper i en pose på Rema og peiser opp i en grytererett...
 
Dette er en wlp029 som jeg vasket 1 gang før lagring i kjøleskap sist jeg brygget kølsch. Ser at det er et lite lag som er litt mørkere på toppen av gjæren. Antar dette er døde gjær celler?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da skulle de vell vært under gjæren... lukt på den. Har en gjær som holder på å tøyser sånn.. en wlp013 trodde det var noe ulumskheter... men tok sjansen... virker ok så langt
 
Er den gammel, som meg, så liker den ikke hurra meg rundt og party party, start forsiktig, snak litt med den... gi den en starter på og 1.020 så en på 1.036... la den få kose seg... det er levede ting detta.. ikke noe du kjøper i en pose på Rema og peiser opp i en grytererett...

God ide. Tror jeg setter på litt «easy listening» på radioen i tillegg, når jeg ikke er der for å synge litt for den. Takk for svar Chiefen. Tester med 1.020-36. [emoji1303][emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp