Kontinuerlig skylling i Infussion meskekjele

Jeg lager en tråd som Miguel's "Resirkuleringsløsning for Infussion meskekjele" men nå med litt spørsmål om skylleproblemer! Har kun 4 brygg på systemet så litt urutinert enda, men har brygget i 2 år. Først prosessen, mesker med en 40-50liter vann + malt. 1 stegsmesk på 64-67 grader og resirkulerer ikke under meskingen! Har en SS Brewtech Recirculation Manifoil tilpasset med ett vinkelrør midt i meskekjelen. Ved temp økning til utmesk resirkuleres det gjennom en HERMS coil i en 32 liter HLT som står med vann på kok. Bruker bare Herms coilen for å få tempen raskt opp til utmesk siden meskekjelen er isolert (vel den faller 1-1,5 grader under mesk). Etter 10 min resirkulering er mesken 76 og HLT ca. 80-82 grader, wunderbar, denne tempen passer fint, kan starte skylling med en gang, eller jeg skal vel helst vente i 10min.

Så kommer selve skyllingen, den går fort, maks en halv time, jeg klarer ikke stille kuleventilene ut fra HLT og meskekjelen nøyaktig nok, det skal ikke mye til før det renner litt fortere ut av meskekjelen så maltsengen blir eksponert, eller for sakte slik at vannstanden over mesk øker. Hvis jeg da prøver å fininnstille på farten ut av HLT tilsvarende så blir det gjerne gale andre veien igjen. Er det bare slik kontinuerlig skylleverden er?
Hadde tenkt å ha slanger fast montert, men med hurtigkoblinger for å ta av ting for vask.Til nå i en innkjøringsfase ihvertfall har jeg SØLET med å ta av koblingen for å finsjekke flow, uten at det hjalp særlig. Farten ut av resirkuleringsmanifoilen er dessuten vanskelig å se!
Synes å huske at noen sa at 30min skylling var lenge nok, men at anbefalingen var 60min, hva er meningene her? Sparer helst tid.

Løsningene ser jeg litt folkelig for meg i følgende kategorier, for å gjøre det enkelt velg nummer/numre og ligg ved en forklaring/løsning...
1. Urutinert, dette er enkelt, vi klarer å stille kuleventilene våre helt fint. Løsning: kuleventilstillekurs på Taiwan
2. Herremann urutinert har du hørt om Blichmann Autosparge????? Den løser alle problemer (til en pris uten vask). Tror den "kolliderer" med resirkuleringsmanifoil, den henger også i midten, eller kan autosparge flottøren stilles litt skrått ut til siden? Da er vel den en fin løsning?
3. Flow-målere. Høy tekno-dingse nerd faktor sammen med bling faktoren, det blir vinn-vinn altså toppers. Er det noen flow-målere her inne noen som vil slå ett slag for det med tips og handleliste?
4. Du har ikke kule nok kuleventiler, det er noen som heter noe annet og som lettere kan finjusteres...
5. Andre forslag....

Bilder av skylle kran inn og ut vedlagt. Noen blemmer og spore?
 

Vedlegg

  • 20180212_223732.jpg
    20180212_223732.jpg
    151,6 KB · Sett: 122
  • 20180212_223802.jpg
    20180212_223802.jpg
    252,4 KB · Sett: 119
Kneika på slangen mellom HLT og mesk ville jeg blitt kvitt. Og satt HLT høyere.

Og, det er vanskelig å få det veldig jevnt uten ei pumpe eller ventil på HLT som blir trigget av en sensor i meskekjelen faktisk. Det du opplever er at jo mer vann du har i HLT jo større er trykket på ventilen ut, så da renner det raskere. Etterhvert som du har mindre vann i HLT vil trykket bli mindre og det vil strømme saktere, så man må egentlig følge med for å få det jevnt, en av mange grunner til at jeg droppet å skylle..Funket helt fint med sensor, men ja.. ork.

En autosparge vil faktisk jevne ut noe av dette.
 
Synes å huske at noen sa at 30min skylling var lenge nok, men at anbefalingen var 60min, hva er meningene her? Sparer helst tid.
Dersom du skyller raskt med kontinuerlig skylling øker sannsynligheten for at du får kanaler i mesken, der skyllevannet bare renner rett gjennom uten at du får skylt ut sukkeret. Når man skyller sakte skjer ikke dette så lett.

Siden du vil ha rask skylling vil jeg anbefale partiskylling (Batch sparge).
Da gjør du som nå fram til du har sirkulert vørteren i HERMS'en.
Så tapper du av all vørteren.
Fyller på vann fra HLT, rører godt og lar det stå en liten stund mens du sirkulerer. Denne sirkuleringen er ikke for å øke temperaturen, men for å få klar vørter igjen etter at du har rørt i mesken.
Så tapper du av resten av vørteren og er klar for kok.

Ved partiskylling vil man tappe av ca like mye i hver avtapping. Trenger selvfølgelig ikke å være helt likt.
Så når du mesker bruker du 1/2 mengden av det du vil ha til kok + det malten binder opp.
I runde 2 tilsetter du da vann som tilsvarer den siste halvdelen av mengde til kok.

Dette er raskt og enkelt.
 
Hei ja takker for svar, jeg ønsker å skylle kontinuerlig, har partiskyllt mange ganger før så kan dette og, men vil fintune kontinuerlig skylling prosessen litt. LarsUlv: Jeg tror ikke jeg har skylt så raskt, ca. 1l i min. og effektiviteten har vært helt topp rundt 85%, men det er reguleringen som er problemet. For å fikse dette har jeg fundert på og monterer en nivåball ventil nederst på skyllearmen og kobler denne til en solenoid ventil på utløp HLT, så blir skyllevann inn automatisk, så kan jeg bare stille på utrenningshastigheten med kuleventilen ut av meskekjelen. Skyllearmen monterer jeg i rett nivå over maltsengen/under vannspeilet i meskekjelen rett før skylling, så det blir ikke noe ekstra, men å ha en slik nivå måler / level switch inni mesketanken med ledninger ut blir vel litt utfordrende... Har sett mange ulike typer men ikke funnet den helt rette enda....
 
Det første jeg gjorde var å klemme inn en pt-100. Jeg forventer egentlig at ting skal vise litt riktig, men så lenge det ikke er mulig å kalibrere så går det i dunken for meg.
 
Takk for heads up.? jeg sjekket mot mitt vanlige "kontrollerte" termometer når jeg fikk den og da var de innenfor 1 grad, skal sjekke igjen ved neste brygg.
 
Ja hva ER det med denne?

Noen som har byttet den og har en how to til noe som virker?

Jeg har også kjøpt denne: https://www.ssbrewtech.com/products/mtss-temp-control-for-infussion-mash-tun
0c56aa81fcfa38e1c572358ddf723dc9.jpg


Midt på bildet.

Den viser typisk ca 5 grader høyere temperatur enn føleren som fulgte med, men heller ikke denne viser det samme som et glasstermometer som stikkes ned i mesken.

Er ganske sikker på at en av årsakene er dårlig kontakt inne i thermowellen. En annen er at maltet rundt proben har lavere temperatur enn mesken på toppen. Temperaturen stiger mye når jeg rører godt, spesielt rundt thermowellen. Når jeg stegmesker må jeg alltid røre for å være sikker på at jeg har truffet rett temperatur.

Har vurderte å fylle hele tomrommet mellom thermowellen og temperatureproben med kjølepasta for å få sikre direkte kontakt mellom thermowell og temperaturprobene. Må i såfall lage en hurtigkobling for å koble fra MTSS, ved flytting og rengjøring.
 
Jeg har også kjøpt denne: https://www.ssbrewtech.com/products/mtss-temp-control-for-infussion-mash-tun
0c56aa81fcfa38e1c572358ddf723dc9.jpg


Midt på bildet.

Den viser typisk ca 5 grader høyere temperatur enn føleren som fulgte med, men heller ikke denne viser det samme som et glasstermometer som stikkes ned i mesken.

Er ganske sikker på at en av årsakene er dårlig kontakt inne i thermowellen. En annen er at maltet rundt proben har lavere temperatur enn mesken på toppen. Temperaturen stiger mye når jeg rører godt, spesielt rundt thermowellen. Når jeg stegmesker må jeg alltid røre for å være sikker på at jeg har truffet rett temperatur.

Har vurderte å fylle hele tomrommet mellom thermowellen og temperatureproben med kjølepasta for å få sikre direkte kontakt mellom thermowell og temperaturprobene. Må i såfall lage en hurtigkobling for å koble fra MTSS, ved flytting og rengjøring.
Faktisk kjøpt den samme selv. Så oppsettet er helt likt I tillegg så sirkulerer jeg hele tiden, så det jeg stoler mest på nå er PIDen sin probe etter at temperaturen på steget er nådd etter ca 10 minutter.
 
1/4" passer greit inn der, litt slark men det er iallefall en standard dim man får på termometere med gjenger. Man tighter det uansett ned med muttere og en pakning, har fungert helt fint for meg.
 
En annen ting som jeg helt tilfeldig merket nest siste gang jeg brygget, at helt på slutten av skyllingen når meskekjelen holder på å gå tom for vann, så kom det STORE mengder grums ut av denne Infussion meskekjelen våres. Så nå ved siste brygg når jeg så det var helt på slutten av vannet i disse plast-sikt-rørene de kaller manometer, så fjernet jeg avrenningsslangen fra kokekjelen og lot de siste 2-3litrene gå i en stort glasskrus (growler), lot dette stå i 10 min, og vips så var det 3-4dl med god gammaldags trub som jeg fikk reddet fra kokingen. Heltemodig innsats syntes jeg, mens jeg helte den resterende rene vørteren tilbake i kokekjelen. Særlig med bakgrunn i kongsmottoet mitt: Alt for en renest mulig gjærkake i konen.....
 
Resirkulerer dere? Falskbunnen slipper gjennom ganske mye gunk synes jeg, spes sammenlignet mot en Blichmann. Hvis dere ikke bruker pumpe så kan det nok være lurt å vorlaufe, for å få dette grumset til å sette seg i maltsengen.
@Knut Birkeland
 
Jeg sirkulerer gjennom hele mesketiden. Men den slipper gjennom skit ja, til og med risskall.
 
Jeg sirkulerer gjennom hele mesketiden. Men den slipper gjennom skit ja, til og med risskall.

Kan være at du vil leke litt med flow-raten. Jeg har fått dirty som pokker vørter, og mye renere ved å uppe raten litt. Dette gjelder småøl, (Og 1.050), som vil gi en veldig tynn maltseng iom at jeg bare trekker ut ca 20L vørter til kok med fullt meskevolum.

fordelen med at den slipper gjennom så mye gunk ifht en blichmann er at man kan sirkulere nesten dobbelt så raskt virker det som uten at det går tett. Har man tykk nok maltseng og god kverning med mye hele skall så er det som regel intent problem med både klar vørter og flowrate. Hvis maltet er knust for fint ifht det man ønsker, så vil resirkulerings-raten gå ned, og vil også vørteren bli mindre filtrert.
 
Vi har vel ganske likt @Miguel? Pumpe og rims? Samme med @Einar Michelsen og tror jeg? Det som i alle fall er sikkert er at med resirkulering gjennom hele mesken så har effektiviteten min gått opp fra 72% til 88% på siste to brygg på 1.050 tallet, og det er generelt MYE mindre trub etter gjæring. Ser ut som rimelig ren gjærkake med det blotte øye.
 
Hei ja jeg resirkulerer som bare Effenberger, fra meskeslutt til mashout temperatur er nådd +10 min resirkuleres det gjennom HERMS coil, kanskje 20-30 min, OG vørteren er klar som den deiligste skøyteis under Håvard Holmefjord Lorentzens egger.... Men allikavel som du sier denne falskbunnen slipper igjennom en god del fingrums på slutten....
 
Vi har vel ganske likt @Miguel? Pumpe og rims? Samme med @Einar Michelsen og tror jeg? Det som i alle fall er sikkert er at med resirkulering gjennom hele mesken så har effektiviteten min gått opp fra 72% til 88% på siste to brygg på 1.050 tallet, og det er generelt MYE mindre trub etter gjæring. Ser ut som rimelig ren gjærkake med det blotte øye.

Ja sirkulering hjelper på effektiviteten, jo mer jo høyere effektivitet er min erfaring. Jeg tror vi tre har ganske likt ja. Vørteren pleier (bortsett fra hefene, malt uten skall) å være så og si helt klar i kjelen i mange liter oppover i kjelen.
 
Tilbake
Topp