Hei ja jeg resirkulerer som bare Effenberger, fra meskeslutt til mashout temperatur er nådd +10 min resirkuleres det gjennom HERMS coil, kanskje 20-30 min, OG vørteren er klar som den deiligste skøyteis under Håvard Holmefjord Lorentzens egger.... Men allikavel som du sier denne falskbunnen slipper igjennom en god del fingrums på slutten....
Jeg har forsåvidt lagt merke til det hvis jeg har bommet totalt på vannmengdene mine når jeg tenker meg om. Jeg bruker en mengde vann som er litt mer enn det jeg egentlig trenger, den mengden ligger i grunn for effektivitets-beregningene mine, for å ikke bomme på preboil volum (jeg skyller ikke, så det er litt viktig at jeg treffer vannmengdene), Bruker ca 45minutter på å tappe 20L, og da blir det fint, noen ganger har jeg bommet og ut har det bare kommet dritt av det siste, da har jeg valgt å ikke ta det med og så har det blitt som det har blitt.
Et annet triks er hvis man mangler akkurat litt vørter er å heller hente denne vørteren fra herms/rims og pumpehus og slanger (bortsett fra den slangen som er på utløpet av kjelen), denne vørteren er ren.