Kontinuerlig skylling i Infussion meskekjele

Miguel

Norbrygg-medlem
Hei ja jeg resirkulerer som bare Effenberger, fra meskeslutt til mashout temperatur er nådd +10 min resirkuleres det gjennom HERMS coil, kanskje 20-30 min, OG vørteren er klar som den deiligste skøyteis under Håvard Holmefjord Lorentzens egger.... Men allikavel som du sier denne falskbunnen slipper igjennom en god del fingrums på slutten....

Jeg har forsåvidt lagt merke til det hvis jeg har bommet totalt på vannmengdene mine når jeg tenker meg om. Jeg bruker en mengde vann som er litt mer enn det jeg egentlig trenger, den mengden ligger i grunn for effektivitets-beregningene mine, for å ikke bomme på preboil volum (jeg skyller ikke, så det er litt viktig at jeg treffer vannmengdene), Bruker ca 45minutter på å tappe 20L, og da blir det fint, noen ganger har jeg bommet og ut har det bare kommet dritt av det siste, da har jeg valgt å ikke ta det med og så har det blitt som det har blitt.

Et annet triks er hvis man mangler akkurat litt vørter er å heller hente denne vørteren fra herms/rims og pumpehus og slanger (bortsett fra den slangen som er på utløpet av kjelen), denne vørteren er ren.
 

Knut Birkeland

Norbrygg-medlem
Så selv med resirkulering, knallklar vørter og en maltseng med Svanemerket, så kommer det grums med på slutten av skyllingen....
 

1Morten

Norbrygg-medlem
Ja sirkulering hjelper på effektiviteten, jo mer jo høyere effektivitet er min erfaring. Jeg tror vi tre har ganske likt ja. Vørteren pleier (bortsett fra hefene, malt uten skall) å være så og si helt klar i kjelen i mange liter oppover i kjelen.

Samme opplevelse. Fikk en kanonklar pilsvørter. Kjørte hefe i dag med risskall for første gang. Alt var supersmuuuth helt til wp skulle få jobbe litt uten dyppkjøleren. Da tettet wp armen seg med risskall, så var vel siste gang jeg prøver det.
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Samme opplevelse. Fikk en kanonklar pilsvørter. Kjørte hefe i dag med risskall for første gang. Alt var supersmuuuth helt til wp skulle få jobbe litt uten dyppkjøleren. Da tettet wp armen seg med risskall, så var vel siste gang jeg prøver det.

Litt OT: Hvor mange prosent hvete brukte du? Jeg bruker opp mot 67% og trenger ikke ris-skall. Du må bare ta det litt med ro med resirkulering før du har fått før du når forsukringssteg, etter det kan du gasse på litt mer er min erfaring.
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Så konklusjonen er vel da og helst stoppe skylling før meskekjelen er helt tom..
Det er iallefall min konklusjon. Lag litt mer vørter enn det du trenger til kok, og la søpla ligge igjen. Brygghuseffektiviteten vil gå noe ned men det er uansett meskeeffektiviteten som er viktig når man utformer oppskrifter.
 

1Morten

Norbrygg-medlem
Det er iallefall min konklusjon. Lag litt mer vørter enn det du trenger til kok, og la søpla ligge igjen. Brygghuseffektiviteten vil gå noe ned men det er uansett meskeeffektiviteten som er viktig når man utformer oppskrifter.

Det er spot om slik jeg gjør det i dag. Driter langt i brygghuseffektiviteten.

@Miguel: Har aldri brukt det før, fikk en fiks ide denne gangen på grunn av de lave stegene på Herrmann og mel. På dette oppsettet jeg har nå har jeg ikke hatt problem med 60% før, så som sagt en fiks ide.
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Termopasta, som man bruker mellom f.eks CPU og kjøleribber. Man får kjøpt store doser på ebay.
 

Einar Michelsen

Norbrygg-medlem
Resirkulerer dere? Falskbunnen slipper gjennom ganske mye gunk synes jeg, spes sammenlignet mot en Blichmann. Hvis dere ikke bruker pumpe så kan det nok være lurt å vorlaufe, for å få dette grumset til å sette seg i maltsengen.
@Knut Birkeland

Jeg sirkulerer/resirkulerer gjennom hele mesketiden. Full flow, med en March pumpe. Krystallklar vørter blir overført til kok.
 

Knut Birkeland

Norbrygg-medlem
Low and behold brygge-proletarer, jeg brygger nå, og sjekket temp i mesken vedr feil på temp proben i meskekjelen, og min viser riktig i forhold til mitt kontrollerte analoge termometer. Det jeg så var at det var opptill 1,5 grader forskjell i mesketemperaturen alt ett hvor jeg bevegde thermometeret. Der hvor thermowell'en er viste den nøyaktig det samme 67grader, mens noen steder var den litt over en grad høyere, litt vanskelig til tider for når jeg stikker hodet nede i meskekjelen så dugger brillene som bare effenberger og uten briller ser jeg ikke skalaen. Samma kor du snur deg så er ræven bak.....
 

Knut Birkeland

Norbrygg-medlem
God ide kanskje, men det vil virke mot sin hensikt. Det du vil sprøyte inn er et «lurium» med høy varmeledningsevne. Fugeskum har ekstremt LAV varmeledningsevne. Det er derfor skum egner seg til isolerering.
Vel ja det var egentlig ment en fleip for da er jo thermo brønnen rimelig besudlet, men man kan se det på 2 måter, enten thermopasta for og overføre varme fra vørter til sensor mer effektivt, eller isolere ytterenden av thermobrønnen som vil miste energi til de kaldere ytre omgivelser. Hvis man hadde isolert thermobrønnen inni med "noe" akkurat ved kjele veggen så hadde det hatt samme effekt skulle man tro.
 

Knut Birkeland

Norbrygg-medlem
Nå har jeg brukt dette utstyret en god del, og reguleringen av hastighet på skyllevann løser jeg med en krittstrek utpå kjelen ved siktglasset der nivået skal være. Synker eller stiger det regulerer jeg bare HLT, da går det fint. Jeg sirkulerer fortsatt ikke under mesk, men først når mesketiden er over, etter 60min f.eks., så når jeg begynner å varme opp til utmesk sirkulerer jeg. Til å begynne med brukte jeg kanskje 40l meskevann og 30 liter skyllevann, nå bruker jeg mest mulig skyllevann, 40l gjerne og 30 liter til meskevann. Hadde jeg hatt større kokekjel og ikke minst skyllevannskjele hadde jeg brukt enda mer skyllevann om mulig. Dette funker bra. I det siste har jeg begynt å røre i mesken under hele økning av temp til utmesk perioden (10-15 min), når jeg når utmesk temp sirkulerer jeg til slutt 5 min for å få vørteren klar etter røring. Dette bedre effektiviteten 3-4% men gir samtidig mere grøtete mesk som øker avrenningstiden til kokekjel ved ferdig skylling. Vet ikke om jeg fortsetter med dette... Skylling med 40 liter skyllevann og 30l meskevann er helt greit, økselvekten er 1.016 til 1.018 på slutten, pH under 6. Bruker alltid litt Kalsium klorid/sulfat og/eller acid malt for å ha pH under 5.5 i mesk. Tror jeg kjøper en Netthandelen 60l Basic/manuell til 3.500,- som ny HLT, heller enn å kjøpe kjele og montere element og PID og greier... Har bare 16A... andre anbefalinger mottas med takk...
 
Sist redigert:
Topp