Kondens i ventilator

gle1

Norbrygg-medlem
Jeg kjøpte en slik ventilator: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=112238601&fks=112238601 til bryggerommet på 5m2, men jeg sliter med mye kondens i ventilatoren. Det drypper ned fra vifta, og hele ventilatoren har et tynt lag med fukt på seg. Utluftingen er 90 grader ut i ytterveggen rett over ventilatoren. Tilluft kommer igjennom en ventil på andre siden av rommet. Er det noen tips for å redusere kondensen? Har en BeerBrew30 som står på en lav benk rett under ventilatoren.
 
Opplever det samme selv. Jeg koker med lokket delvis på og en av de heldige greiene med det er at all kondens som drypper ned samler seg oppå lokket. Men det er kjedelig å glemme det når man fjerner lokket..

Innlegget ditt fikk meg til å tenke på å kanskje bygge litt til.. Ser for meg en slags trakt som henger under vifta, og så renner det ut et dreneringsrør inn i en oppsamler.

Forøvrig, hvis du fjerner rista så drypper det mindre. Mye kondenserer i rista.
 
Opplever det samme selv. Jeg koker med lokket delvis på og en av de heldige greiene med det er at all kondens som drypper ned samler seg oppå lokket. Men det er kjedelig å glemme det når man fjerner lokket..

Innlegget ditt fikk meg til å tenke på å kanskje bygge litt til.. Ser for meg en slags trakt som henger under vifta, og så renner det ut et dreneringsrør inn i en oppsamler.

Forøvrig, hvis du fjerner rista så drypper det mindre. Mye kondenserer i rista.
En slags trakt/oppsamler med et rør var ikke en dum ide. Men det vil forsatt ligge mye vann inne i vifta som ikke fordamper, og det er nok ikke bra over tid. Har fjernet rista, uten at jeg følte det ble bedre.
 
En slags trakt/oppsamler med et rør var ikke en dum ide. Men det vil forsatt ligge mye vann inne i vifta som ikke fordamper, og det er nok ikke bra over tid. Har fjernet rista, uten at jeg følte det ble bedre.

Bør ikke dette vannet renne ut igjen? Jeg har brygget i noen år med samme ventilator, uten å ha gjort så mye med den. Men for ca en halvtimesiden så fant jeg noe som vokste på den. Aldri skrudd opp og kikke inni, blir sikkert et artig syn.
 
Bør ikke dette vannet renne ut igjen? Jeg har brygget i noen år med samme ventilator, uten å ha gjort så mye med den. Men for ca en halvtimesiden så fant jeg noe som vokste på den. Aldri skrudd opp og kikke inni, blir sikkert et artig syn.
Jeg tror det vil ligge litt igjen i bunn i vifta. Fukten vil jo også trenge inn over alt, og det fordamper jo ikke. Hvor mye som ligger igjen, er jeg ikke sikker på. Kan godt være det ikke er et problem i det hele tatt. Var inne på tanken om å borre et lite dreneringshull på det laveste punktet i vifta. Får se om jeg gjør det hvis jeg finner en bra patent på oppsamler.
 
Sliter med det samme selv, har en lignende ventilator med to motorer fra Røroshetta, koblet opp med under 1 meter slange fra utkast på vegg. Det drypper en del etter ca 15 minutt kok.

Hvis du tar et google-søk på condensation hood, så finnes det noen løsninger, både DIY og ferdige (kostbare) løsninger.

Selv har jeg planer om å lage noe i treverk (kryssfinèr), og male innvendig med våtromsmaling, og bruke motoren fra min eksisterende ventilator, inspirert av dette:

baffles.jpg
 
Jeg får også kondensering av vann i gitteret til viften ved kok, men ved å la den gå en halvtime etterpå er dette borte.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
blir fort kondensering når den kalde lufta utifra ligger å venter på att få komme inn i varmen.
har du noen steder (vindu eller dør) som er åpen når du koker, så du får maksimalt med luft ut gjennom hetta?
har du balansert ventilasjon i huset?
 
blir fort kondensering når den kalde lufta utifra ligger å venter på att få komme inn i varmen.
har du noen steder (vindu eller dør) som er åpen når du koker, så du får maksimalt med luft ut gjennom hetta?
har du balansert ventilasjon i huset?
Jeg har en dør jeg kan ha oppe, men jeg trodde det skulle komme nok luft til igjennom ventilen. Det er en frittstående, isolert utebod, så det er ikke noe balansert ventilasjon.
 
Jeg har en dør jeg kan ha oppe, men jeg trodde det skulle komme nok luft til igjennom ventilen. Det er en frittstående, isolert utebod, så det er ikke noe balansert ventilasjon.

kondensering kan oppstå hvis det er en lav temperatur i rommet der du står å koker.
lav luftmengde bidrar også til att dampen og fukt ikke blir fjernet fort nok å du får mer kondensering.
ventilene i veggen er før "avtrekk" og dem trekker du sannsynligvis ikke nok luft inn gjennom.
har du spjeld som blokkerer ute luften når du ikke bruker hetta? hvis hetta er kall, rommet er omtrent 15 grader og du koker med 100 grader varme, så vill du få myyyye kondensering direkte på metallet i hetta.

eneste måten att kvitte seg med kondensering er att øke temperaturen i rommet, øke luftmengden gjennom hetta.
prøv att koke samtidig som du har en dør eller vindu åpent. hvis dette hjelper så kan det holde med att montere en ventil i veggen som du åpner når du skall koke å lukker etterpå. temperaturen i rommet er også anbefalt att få opp hvis den er omtrent 15 grader eller kjøligere.
 
kondensering kan oppstå hvis det er en lav temperatur i rommet der du står å koker.
lav luftmengde bidrar også til att dampen og fukt ikke blir fjernet fort nok å du får mer kondensering.
ventilene i veggen er før "avtrekk" og dem trekker du sannsynligvis ikke nok luft inn gjennom.
har du spjeld som blokkerer ute luften når du ikke bruker hetta? hvis hetta er kall, rommet er omtrent 15 grader og du koker med 100 grader varme, så vill du få myyyye kondensering direkte på metallet i hetta.

eneste måten att kvitte seg med kondensering er att øke temperaturen i rommet, øke luftmengden gjennom hetta.
prøv att koke samtidig som du har en dør eller vindu åpent. hvis dette hjelper så kan det holde med att montere en ventil i veggen som du åpner når du skall koke å lukker etterpå. temperaturen i rommet er også anbefalt att få opp hvis den er omtrent 15 grader eller kjøligere.
Takk for er godt svar. Det var er slikt svar jeg var på jakt etter :) Utluftingen til ventilatoren har spjeld ja. Men temperaturen i rommet var nok rundt 10 grader, så det kan nok lønne seg å varme opp rommet før bryggedagen. Det er jo tross alt isolert. Hetta blir jo varmet opp under mesking, og gradvis opp mot kok. Skal prøve å koke med døra på gløtt neste gang, i tillegg til tilluftventilen.
 
Takk for er godt svar. Det var er slikt svar jeg var på jakt etter :) Utluftingen til ventilatoren har spjeld ja. Men temperaturen i rommet var nok rundt 10 grader, så det kan nok lønne seg å varme opp rommet før bryggedagen. Det er jo tross alt isolert. Hetta blir jo varmet opp under mesking, og gradvis opp mot kok. Skal prøve å koke med døra på gløtt neste gang, i tillegg til tilluftventilen.

ellers så får du vente til det blir varmere ute :):)
 
Litt regning. Luft ved 15 C holder ca 12 g. vann per kg ( m3) luft uten å kondensere. Dersom du koker med 2500 W fordamper du 3960 g per time. Om lufta har 60% relativ fuktighet er det plass til ca 5 g vann per kg fra kokinga. Da må du blåse ca 750 m3 per time med luft for å unngå kondensering i vifta.
Med forbehold om regnefeil (gjort relativt raskt og uten kvalitetssikring).
 
Litt regning. Luft ved 15 C holder ca 12 g. vann per kg ( m3) luft uten å kondensere. Dersom du koker med 2500 W fordamper du 3960 g per time. Om lufta har 60% relativ fuktighet er det plass til ca 5 g vann per kg fra kokinga. Da må du blåse ca 750 m3 per time med luft for å unngå kondensering i vifta.
Med forbehold om regnefeil (gjort relativt raskt og uten kvalitetssikring).
Hvis det stemmer, så trenger jeg en dobbel så sterk ventilator :)
Kanskje det hjelper med en varmekabel oppe i vifta for å «forvarme» den. Ala de varmekablene du får kjøpt for å legge i takrenner og avløp for å holde de frostfrie? Uprøvd av meg - kun en ide!
Ventilatoren blir jo forvarmet av meskingen, og varmen den avgir.
 
Pkt 1: Ja. Kjøkkenvifter er ikke dimensjonert for å håndtere såpass mye damp kondensfritt.
Pkt 2: Med nok kapasitet på vifta vil nok dette kondensproblemet også bli mindre.
 
Jeg har i vinter montert en kanalvifte med nominell kapasitet på 843 m3/time. Men den er ikke testet under brygging ennå.
Jeg har isolert kanalen og tenker å la vifta gå 10-15 minutter før kok for å varme opp systemet. Så satser jeg på at luftmengden vil hindre kondensering.
 
Tilbake
Topp