Labert med kullsyre, som forsvinner raskt(brygging fra malt ekstrakt med frukt).

Jeg er nybegynner og sliter litt med å få trøkk i flaskene mine. Jeg brygget en Gordie Lager(som egentlig er en ale, etter som det er en ale gjær, som skal gjæres i 20-25 grader) Ønsket å tilsette frukt i denne. En av mine favoritt øl er Lervig Christmas shake, som inneholder mango, pasjonsfrukt og vanilje. Jeg leste at gjæren måtte få jobbe i noen dager i gjæringskaret før man tilsatte frukten, så jeg tilsatte den etter 2 dager. OG var 1036 når jeg startet og etter 6 dager med gjæring totalt, var det ikke bobler igjen i gjærlåsen. Målte denne FG til 1004, noe som tilsvarer 4,2%. På Gordie lager oppskriften står det at den skal stå 5-10 dager på flaske før den settes kaldt. Syntes dette var litt lite, men prøvde etter 10 dager. satte ølet i kjøleskapet i 2 dager. Jeg får et lite puff når jeg åpner korken, og ser litt bobler og kanskje noen millimeter tykt skum, men futten forsvinner med en gang. Jeg likte smaken på ølet overraskende bra, men kullsyren ødelegger en del syntes jeg. Jeg brukte sukker kuler i flaskene her.

Jeg lade også en Gordie Skottish export(uten å tilsette noe), å her har jeg samme problem med kullsyre. Her har flaskene stått i 18 dager, og samme problem med kullsyren. Denne fikk jeg til å bli 4,1%, husker ikke helt målingene. Her brukte jeg en halv ts sukker per flaske(noe som oppskriften sa)

Gjæringskar og flasker står i en bod hvor det er ca 21-24 grader.

Finner mange Youtube videoer som viser hva man skal gjøre dersom det er for mye kullsyre i flaskene, men ikke noe hvis det er for lite kullsyre.

Har lest litt, men hadde håpet og få noen tips her i fra
Bør jeg:
  • Riste flaskene? (få gang i gjæren)
  • Tilsette mer sukker neste gang?
  • Har frukten mettet gjæren? Burde jeg hatt i mer gjær?
  • Bær jeg tilsette frukten annerledes?
  • Bør jeg bare smøre meg med mer tålmodighet?
På forhånd, tusen takk for alle tips :)
Fra en brygge nybegynner