Labert med kullsyre, som forsvinner raskt(brygging fra malt ekstrakt med frukt).

Jeg er nybegynner og sliter litt med å få trøkk i flaskene mine. Jeg brygget en Gordie Lager(som egentlig er en ale, etter som det er en ale gjær, som skal gjæres i 20-25 grader) Ønsket å tilsette frukt i denne. En av mine favoritt øl er Lervig Christmas shake, som inneholder mango, pasjonsfrukt og vanilje. Jeg leste at gjæren måtte få jobbe i noen dager i gjæringskaret før man tilsatte frukten, så jeg tilsatte den etter 2 dager. OG var 1036 når jeg startet og etter 6 dager med gjæring totalt, var det ikke bobler igjen i gjærlåsen. Målte denne FG til 1004, noe som tilsvarer 4,2%. På Gordie lager oppskriften står det at den skal stå 5-10 dager på flaske før den settes kaldt. Syntes dette var litt lite, men prøvde etter 10 dager. satte ølet i kjøleskapet i 2 dager. Jeg får et lite puff når jeg åpner korken, og ser litt bobler og kanskje noen millimeter tykt skum, men futten forsvinner med en gang. Jeg likte smaken på ølet overraskende bra, men kullsyren ødelegger en del syntes jeg. Jeg brukte sukker kuler i flaskene her.

Jeg lade også en Gordie Skottish export(uten å tilsette noe), å her har jeg samme problem med kullsyre. Her har flaskene stått i 18 dager, og samme problem med kullsyren. Denne fikk jeg til å bli 4,1%, husker ikke helt målingene. Her brukte jeg en halv ts sukker per flaske(noe som oppskriften sa)

Gjæringskar og flasker står i en bod hvor det er ca 21-24 grader.

Finner mange Youtube videoer som viser hva man skal gjøre dersom det er for mye kullsyre i flaskene, men ikke noe hvis det er for lite kullsyre.

Har lest litt, men hadde håpet og få noen tips her i fra
Bør jeg:
  • Riste flaskene? (få gang i gjæren)
  • Tilsette mer sukker neste gang?
  • Har frukten mettet gjæren? Burde jeg hatt i mer gjær?
  • Bær jeg tilsette frukten annerledes?
  • Bør jeg bare smøre meg med mer tålmodighet?
På forhånd, tusen takk for alle tips :)
Fra en brygge nybegynner
 
Rist ut kullsyren og ta en måling. Om den er lik FG, har gjæren spist sukkeret. Da kan årsaken evt. være utette korker. Om SG er høyere enn FG, er det fremdeles ugjæret sukker i flaskene. Da kan du vende på flaskene og evt. sette dem varmere. 6 g/l pleier å bære greit til pale ale. Det tilsvarer ett 2 grams drops pr 0,33 flaske. Men du kan like gjerne bruke vanlige Eldorado sukkerbiter.
 
Rist ut kullsyren og ta en måling. Om den er lik FG, har gjæren spist sukkeret. Da kan årsaken evt. være utette korker. Om SG er høyere enn FG, er det fremdeles ugjæret sukker i flaskene. Da kan du vende på flaskene og evt. sette dem varmere. 6 g/l pleier å bære greit til pale ale. Det tilsvarer ett 2 grams drops pr 0,33 flaske. Men du kan like gjerne bruke vanlige Eldorado sukkerbiter.

Tusen takk for svar! Det skal jeg prøve :) bra tips med sukker tabbelettene, blir nokk mye billigere i lengden. Skottish exporten er flasket i pets øl plast flasker, mulig desse ikke er gode nokk, og lekker ettersom det er plast? Jeg kjøpte glassflasker med patentkork til fruktølet, håper disse skal være bra og ikke lekker. Oppdaterer etter jeg har prøvd å måle SG.
 
Har brukt de Cooper Pet-flaskene for noen år siden. Det var tette og fine, såvidt jeg husker. På en halvlitersflaske kan du gjerne bruke 2 drops/sukkerbiter. Blir litt i overkant for noen ølstiler, men for lager/hvete og belgiske fungerer det bra.
 
Jeg brukte 1/2 liters cola flasker til "karboneringstest" flasker en gang, ble bare den ene gangen. Flasken kjentes ordentlig hard ut, når jeg testet... pfft... nesten ikke kullsyre. Fikk lånt meg en flaskekorker igjen, og blandet mer sukkerlake, åpnet første riktige ølflasken for å ha på mer sukker.... Men det trengtes ikke... Ølet i glassflaskene var riktig fiiint karbonert. Hadde en plastflaske til som jeg testet... pfft... lite kullsyre. Moralen er: bruk glassflasker :)
 
Har brukt de Cooper Pet-flaskene for noen år siden. Det var tette og fine, såvidt jeg husker. På en halvlitersflaske kan du gjerne bruke 2 drops/sukkerbiter. Blir litt i overkant for noen ølstiler, men for lager/hvete og belgiske fungerer det bra.

ok, gjerne for lite sukker jeg har hatt i da? Jeg har 0,5 flasker på det meste. Bør kanskje begynne å blande inn sukkeret før jeg flasker, med 6g/l som du sier.

Jeg brukte 1/2 liters cola flasker til "karboneringstest" flasker en gang, ble bare den ene gangen. Flasken kjentes ordentlig hard ut, når jeg testet... pfft... nesten ikke kullsyre. Fikk lånt meg en flaskekorker igjen, og blandet mer sukkerlake, åpnet første riktige ølflasken for å ha på mer sukker.... Men det trengtes ikke... Ølet i glassflaskene var riktig fiiint karbonert. Hadde en plastflaske til som jeg testet... pfft... lite kullsyre. Moralen er: bruk glassflasker :)

åh, jeg som kjøpte 48 stk av disse plastflaskene :/ kanskje de havner på finn.no nå. Men har også problemer med glassflaskene, men disse har stått 8 dager mindre enn plast flaskene. Var det samme øllet du hadde i plastflasken som i glassflasken?
 
ok, gjerne for lite sukker jeg har hatt i da? Jeg har 0,5 flasker på det meste. Bør kanskje begynne å blande inn sukkeret før jeg flasker, med 6g/l som du sier.



åh, jeg som kjøpte 48 stk av disse plastflaskene :/ kanskje de havner på finn.no nå. Men har også problemer med glassflaskene, men disse har stått 8 dager mindre enn plast flaskene. Var det samme øllet du hadde i plastflasken som i glassflasken?
Ja, det var samme ølet, flasket på likt . Nå kan det jo godt hende at de som du har kjøpt er bedre enn en brukt cola flaske da... :)

Og de siste batcher har jeg brukt 7,5g per liter, men det kommer jo litt an på stilen da . Men det er lettere å la glasset stå litt med for mye kullsyre, enn å fikle med for lite kullsyre...
 
Ja, det var samme ølet, flasket på likt . Nå kan det jo godt hende at de som du har kjøpt er bedre enn en brukt cola flaske da... :)

Og de siste batcher har jeg brukt 7,5g per liter, men det kommer jo litt an på stilen da . Men det er lettere å la glasset stå litt med for mye kullsyre, enn å fikle med for lite kullsyre...
Ja enig, for mye kulsyre høres ut som et luksus problem nå [emoji16]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp