Humle i bock/juleøl

Mortenpip

Norbrygg-medlem
noen som har erfaring meg kun bitterhumle i bock??
Tidligere har jeg hatt en moderat tilsetning med Mittelfrüh på 15 min, men ser på noen oppskrifter som har gjort det skarpt i internasjonale konkurranser at de har bare bitterhumle. Forøverig også på helles og dunkel.
 
noen som har erfaring meg kun bitterhumle i bock??
Tidligere har jeg hatt en moderat tilsetning med Mittelfrüh på 15 min, men ser på noen oppskrifter som har gjort det skarpt i internasjonale konkurranser at de har bare bitterhumle. Forøverig også på helles og dunkel.

Jeg kjører kun northern brewer som humle i bockene mine. En tilsetning på 60 min til ønsket ibu. Funker bra for meg [emoji1591]
 
Jeg synes selv kun bitterhumle er fint i de mørke tyske sortene, da det som regel er maltet som skal være i fokus. Helles skal heller ikke være veldig humlete som f.eks en nordtysk pils, der (i en nordtysk) vil du gjerne ha noe senere tilsetninger. Dunkel ville jeg selv ikke orket å blandet i noe senere humle som "forstyrrer" maltbildet. Hvis du er forsiktig med koking og har god oksygenkontroll videre så får du et greit aroma og smaksbidrag fra bitterhumla.
 
Jeg synes selv kun bitterhumle er fint i de mørke tyske sortene, da det som regel er maltet som skal være i fokus. Helles skal heller ikke være veldig humlete som f.eks en nordtysk pils, der (i en nordtysk) vil du gjerne ha noe senere tilsetninger. Dunkel ville jeg selv ikke orket å blandet i noe senere humle som "forstyrrer" maltbildet. Hvis du er forsiktig med koking og har god oksygenkontroll videre så får du et greit aroma og smaksbidrag fra bitterhumla.
Er det noe forskjell og bruke f.eks større mengde mittelfruh som har lavere alfa enn en mindre mengde magnum som bitter?
 
Er det noe forskjell og bruke f.eks større mengde mittelfruh som har lavere alfa enn en mindre mengde magnum som bitter?

Si det du. Man får jo mer grums iallefall. Vil jo anta at det burde bli merkbart mer aroma og smak av f.eks mye lavalfa enn lite høyalfa. De essensielle oljene er nok ikke tilsvarende ulike alfaen i de to forskjellige.
 
Jeg er enig med de andre her. Bare bitterhumle. Og så sier jeg også "Si det du" til spørsmålet om lavalfa vs høyalfa. Men det forekommer meg lettere absurd å bruke sånne enorme mengder humle for å oppnå en høyst usikker effekt. Og jeg tror du får en merkbar økning av garvesyreinnholdet om du koker så mye grønske så lenge. Humle bidrar med garvesyre, og jeg ser ingen grunn til å prøve å få mest mulig ut av det:confused:.

Jeg brukte lenge Magnum som så å si eneste bitterhumle. Den er veldig nøytral og grei. Men jeg tror faktisk du kan få noe mer enn ingen smak i det hele tatt ut av bitterhumla. Jeg mener i alle fall at det har hjulpet litt - i tyske og engelske øl - å bruke humler med en god del alfasyre og smak. Jeg har for tida tre favoritter, Northern Brewer,som @1Morten nevner, Perle, som er den jeg har brukt mest i tyske øl, og Target, som jeg helst bruker i engelske.

Om du gjerne vil ha litt smak av Mittelfrüh, ville jeg heller hatt i en liten dose et par minutter før kokeslutt. Det skal sikkert fint lite til for å få like mye aromatiske oljer i ølet ditt ut av det som du ville fått ut av et lass @ 60.

Nå oppnår vi relativ raskt å få ut det meste av bitterheta i humlene våre. I følge denne artikkelen (forfatteren har ganske solid bakgrunn, om han da ikke juger), tar vi ut halvparten av maks i løpet av 20 minutter eller så. Samtidig tar det 15 minutter å koke bort over halvparten av de aromatiske oljene: "That same kind of rapid reaction is volatilizing your hops oils, and just as rapidly (or faster). Of the oils we care about that add nice flavors and aromas to our hops, nearly all undergo a rapid process of getting-the-f***-out-of-your-beer when you boil them, because the temperatures at which they volatilize are generally much lower than the 212F you're boiling them at (some go as low as 140F or below). Within 15 minutes nearly all are at less than half of their initial concentrations. Linalool - a nice floral, lavender aroma - hits that mark in six minutes. "

Men om vi snur på det siste, og tenker oss glasset som halvfullt heller enn halvtomt, så kanskje det kunne være en ide å prøve et slags kompromiss: Bruke Perle, som har 9% alfasyre og er utmerket som smaks-/aromahumle, på 15 minutter til ønsket IBU? På mitt system ville 60 gram @ 15 til en batch på 24 liter ferdig øl gi 25 IBU. @ 60 hadde jeg greidd meg med nøyaktig det halve, men 60 gram humle totalt er til å leve med når den kokes såpass kort tid. (Med Mittelfrüh på 4% ville jeg trengt 70 gram @ 60).

Nåja; dette siste er kanskje litt spesielt, men det er i alle fall noe som er mulig å gjøre om en vil ha et visst smaksbidrag fra bitterhumla.
 
Ofte er det forskjell på teori og praksis, og ting går ofte greitt.
I fjor skulle jeg brygge en Democratic Brown Ale (50 liter), med ca 50g 13% Moteka/Magnum bitterhumle. Til min forskrekkelse oppdaget jeg på bryggedagen at jeg kun hadde 4% Saaz liggende. Tok sjansen, og ende opp med en VANVITTIG mengde saaz i vørteren. Var lenge skeptisk, på nippet til å tømme ut, og det smakte ikke godt under modningsprosessen. Men utrolig nok ble det en god Brown Ale av det etter omtrent en måned, når ting hadde sunket ferdig i fatet.
 
Når vi først er inne på temaet, så kan jeg jo like godt spørre. Noen som har en god oppskrift på en litt lysere juleøl? Tenkte en fin rødfarge. Gjerne en helles.

Har en del familiemedlemmer som ikke er så stor fan av mørkere øl, så jeg må brygge et alternativ.
 
Når vi først er inne på temaet, så kan jeg jo like godt spørre. Noen som har en god oppskrift på en litt lysere juleøl? Tenkte en fin rødfarge. Gjerne en helles.

Har en del familiemedlemmer som ikke er så stor fan av mørkere øl, så jeg må brygge et alternativ.

Hadeland Håndverksbryggeri laget en nydelig rød juleøl, butikkstyrke, denne jula. En helles er det jo ikke, mer i retning av en dunkel, som jo er den mørkere søstera til helles. Men det er godt gjennomsiktig, med 31 EBC. Og det er altså veldig tydelig rødt. 34 IBU. Bare bitterhumle, og jeg ville foreslå Perle. FG 1.013. Gjæren er w-34/70 (wlp833 er et godt alternativ). Jeg ville mesket den på 68 grader, og regnet med en utgjæring på 73-75%.

Malt:
50% pils
33% Munich II
6% Caramunich II
6% Caraaroma
3% Carapils

Det er Caraaroma'en som er signaturmalten her, og som gir rødfargen. Det er kraftige saker, 400 EBC, og et malt du generelt skal omgås med forsiktighet. Men her skaper det skikkelig julestemning.

Jeg ville ikke brygget dette nå. Det er ikke noe lagringsøl. Vent til litt utpå høsten.

Ellers kan jo alt være juleøl, i og for seg. Hvorfor ikke rett og slett brygge en helles, om det er det folk liker best?
 
Hadeland Håndverksbryggeri laget en nydelig rød juleøl, butikkstyrke, denne jula. En helles er det jo ikke, mer i retning av en dunkel, som jo er den mørkere søstera til helles. Men det er godt gjennomsiktig, med 31 EBC. Og det er altså veldig tydelig rødt. 34 IBU. Bare bitterhumle, og jeg ville foreslå Perle. FG 1.013. Gjæren er w-34/70 (wlp833 er et godt alternativ). Jeg ville mesket den på 68 grader, og regnet med en utgjæring på 73-75%.

Malt:
50% pils
33% Munich II
6% Caramunich II
6% Caraaroma
3% Carapils

Det er Caraaroma'en som er signaturmalten her, og som gir rødfargen. Det er kraftige saker, 400 EBC, og et malt du generelt skal omgås med forsiktighet. Men her skaper det skikkelig julestemning.

Jeg ville ikke brygget dette nå. Det er ikke noe lagringsøl. Vent til litt utpå høsten.

Ellers kan jo alt være juleøl, i og for seg. Hvorfor ikke rett og slett brygge en helles, om det er det folk liker best?


Passer meg egentlig ypperlig. Har ikke tid til å brygge noe lagringsøl per nå. Mye annet som har prioritering også. Tusen takk! :)
 
For å fortsette litt. Noen humletyper, spes de noble har faktisk godt av å koke litt. Kort fortalt så er det resultatet av oksiderte hydrokarboner (de forskjellige oljene på en måte), som gir et stort bidrag til det å oppleves som "tradisjonellt humlepreg" når det kommer til kontinentale lagere. Jo mer som kokes, jo større konsentrasjon (før de blir kokt helt vekk!). Samtidig så inneholder de noble humlene andre greier som ikke trenger å være helt ønskelig, som man kan koke vekk. Det er snakk om sesquiterpenene (Myrcene er f.eks et monoterpen, det vil du ikke oksydere), som vil få endelsen -oids etter at de er oksyderte, som da får andre trekk enn i "ren" form.

F.eks har jeg iallefall funnet ut at jeg ikke liker å lage pils med f.eks 2min tilsettnin (eller deromkring, sene mao, synes faktisk det er lettere forferdelig, men det er min smak) . Det blir liksom urent, smaker som en blomstereng +, mens noe av det mer klassiske man finner i kontinentale lagere synes jeg blir litt overskygget. Jeg liker å la de koke litt. Men hvis man vil ha denne blomsterengen+ så bør det koke kort, eller ikke koke.

Så i bunn og grunn så er ikke bare tidspunktet vesentlig for hvor mye aroma/smak man får ut av humla, men også hva slags aroma/smak men sitter igjen med.
 
Sist redigert:
For å fortsette litt. Noen humletyper, spes de noble har faktisk godt av å koke litt. Kort fortalt så er det resultatet av oksiderte hydrokarboner (de forskjellige oljene på en måte), som gir et stort bidrag til det å oppleves som "tradisjonellt humlepreg" når det kommer til kontinentale lagere. Jo mer som kokes, jo større konsentrasjon (før de blir kokt helt vekk!). Samtidig så inneholder de noble humlene andre greier som ikke trenger å være helt ønskelig, som man kan koke vekk. Det er snakk om sesquiterpenene (Myrcene er f.eks et monoterpen, det vil du ikke oksydere), som vil få endelsen -oids etter at de er oksyderte, som da får andre trekk enn i "ren" form.

F.eks har jeg iallefall funnet ut at jeg ikke liker å lage pils med f.eks 2min tilsettnin (eller deromkring, sene mao, synes faktisk det er lettere forferdelig, men det er min smak) . Det blir liksom urent, smaker som en blomstereng +, mens noe av det mer klassiske man finner i kontinentale lagere synes jeg blir litt overskygget. Jeg liker å la de koke litt. Men hvis man vil ha denne blomsterengen+ så bør det koke kort, eller ikke koke.

Så i bunn og grunn så er ikke bare tidspunktet vesentlig for hvor mye aroma/smak man får ut av humla, men også hva slags aroma/smak men sitter igjen med.

Jeg sliter med å få smak og aroma fra humlene i pilsen min:(. Har du noen gode kilder jeg kan studere? Jeg er nok på jakt etter det blomsterengpreget du snakker om. ("Florale toner" høres bedre ut:p.)
 
Jeg sliter med å få smak og aroma fra humlene i pilsen min:(. Har du noen gode kilder jeg kan studere? Jeg er nok på jakt etter det blomsterengpreget du snakker om. ("Florale toner" høres bedre ut:p.)

Har ikke du kjøpt deg fat nettopp? Har du prøvd det på lager? Lukket overføring og den greia der? Jeg har jo smakt noen av ølene dine, og jeg smakte jo at de er hinsides velkomponerte på humla, men den poppet ikke pga oksygeningressen i ølet, i min gane iallefall.
 
Har ikke du kjøpt deg fat nettopp? Har du prøvd det på lager? Lukket overføring og den greia der? Jeg har jo smakt noen av ølene dine, og jeg smakte jo at de er hinsides velkomponerte på humla, men den poppet ikke pga oksygeningressen i ølet, i min gane iallefall.

Har selvfølgelig ikke fått ut fingeren der. Fant ut at jeg ikke hadde CO2 på tanken:confused:. Men jeg skal brygge en lager til nå, før sommeren - en lys Kellerbier. Den har godt med humle, og så får vi se:
13 gr Northern Brewer @ 60
13 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 60
13 gr Northern Brewer @ 30
13 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 30
20 gr Northern Brewer @10
20 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 10
(24 liter ferdig øl)

Det der skulle kanskje passe med det du sier, men jeg lurer nok på å flytte 30 og 10 minutter til 20 og 2 - og fylle på på 60 for å kompensere. Jeg vil ha mine 40 IBU:). Den lyse kjellerølen er favorittølet mitt nå, tror jeg - med akkurat nok tresmak fra rista eikeflis til at jeg kommer til å tenke på en gammaldags Rioja.

@Mortenpip Sorry, tråden din har blitt rota godt til:(. Har du endt opp med noen konklusjon?
 
Har selvfølgelig ikke fått ut fingeren der. Fant ut at jeg ikke hadde CO2 på tanken:confused:. Men jeg skal brygge en lager til nå, før sommeren - en lys Kellerbier. Den har godt med humle, og så får vi se:
13 gr Northern Brewer @ 60
13 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 60
13 gr Northern Brewer @ 30
13 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 30
20 gr Northern Brewer @10
20 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 10
(24 liter ferdig øl)

Det der skulle kanskje passe med det du sier, men jeg lurer nok på å flytte 30 og 10 minutter til 20 og 2 - og fylle på på 60 for å kompensere. Jeg vil ha mine 40 IBU:). Den lyse kjellerølen er favorittølet mitt nå, tror jeg - med akkurat nok tresmak fra rista eikeflis til at jeg kommer til å tenke på en gammaldags Rioja.

@Mortenpip Sorry, tråden din har blitt rota godt til:(. Har du endt opp med noen konklusjon?

Når du begynner med lukket overføring vil du se at du kommer til å bu\ruke mindre humle enn tidligere, og den vil også smake mer rent,
 
Har selvfølgelig ikke fått ut fingeren der. Fant ut at jeg ikke hadde CO2 på tanken:confused:. Men jeg skal brygge en lager til nå, før sommeren - en lys Kellerbier. Den har godt med humle, og så får vi se:
13 gr Northern Brewer @ 60
13 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 60
13 gr Northern Brewer @ 30
13 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 30
20 gr Northern Brewer @10
20 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 10
(24 liter ferdig øl)

Det der skulle kanskje passe med det du sier, men jeg lurer nok på å flytte 30 og 10 minutter til 20 og 2 - og fylle på på 60 for å kompensere. Jeg vil ha mine 40 IBU:). Den lyse kjellerølen er favorittølet mitt nå, tror jeg - med akkurat nok tresmak fra rista eikeflis til at jeg kommer til å tenke på en gammaldags Rioja.

@Mortenpip Sorry, tråden din har blitt rota godt til:(. Har du endt opp med noen konklusjon?
at tråder blir rotet til er ikke noe problem for meg:) det kommer som regel noe godt ut av det. konklusjonen min er vel at jeg står på det jeg tenkte i første omgang og brygger juleølet mitt med kun bitterhumle iår og ser hvordan det blir. thanks alleihop!!!!
 
Da sitter jeg her med en test, to identiske bockøl hvor eneste forskjell er humle. Nr 1 har kun magnum på 60 min og nr 2 har i tillegg en tilsetning på 1/2 g/l med mittelfruh på 15 min. Jeg er ikke i tvil. Kun bitterhumle i bock heretter. Her spiller maltet hovedrollen, takk folkens!!!
 
Tilbake
Topp