Kombiskap som gjæringsskap?

Jeg er på jakt etter et enkelt kjøleskap som skal brukes som gjæringsskap. På finn i Stavanger er det i hovedsak kombiskap som legges ut til en billig penge. Er det noen som vet om kjøleskapet og fryseboksen har separate kjølesystem, slik at men kan bruke kjøleskapet uten å at fryseboksen går.

Jeg har kjøpt meg en STC-1000 for å styre kjøling og varmeelement. Har noen erfaring me å bruke kombiskap uten å modifisere det (les: deaktivere fryseboksen)?
 
Prøv byttebua på renoveringsstasjonen IVAR på forus. Jeg vil tro at du er garantert god fangst der :)

http://www.ivar.no/category.php?categoryID=564
 
EinarM skrev:
Jeg er på jakt etter et enkelt kjøleskap som skal brukes som gjæringsskap. På finn i Stavanger er det i hovedsak kombiskap som legges ut til en billig penge. Er det noen som vet om kjøleskapet og fryseboksen har separate kjølesystem, slik at men kan bruke kjøleskapet uten å at fryseboksen går.

Jeg har kjøpt meg en STC-1000 for å styre kjøling og varmeelement. Har noen erfaring me å bruke kombiskap uten å modifisere det (les: deaktivere fryseboksen)?

Enkelt sagt kan du vel IKKE bruke kombiskap, normale kombiskap har bare en kompressor, så du får ikke styrt kjøledelen separat.
MEN, det finnes noen skap, der dette er separat, det er gjerne noe dyrere skap som har slik, så du må bare titte på de, hvordan det ser ut bak.. to motorer etc..
 
Eller ta deg en tur til returavdelingen til EL-kjøp eller expert. Der har de mange kjøleskap som er litt slitne i hakket, men jeg fikk tak i et som er som nytt(bulk i dør) og et som holder 8-10 grader(gjæringskap), Ikke kostet de noe heller..
 
Eg fekk eit kombiskap av min avholds svigerfar. Eg laga to hol mellom frysen og kjøledelen og satte ei PC-vifte i det eine. Når kjøling startar sirkulerar vifta lufta gjennom fryseboksen og nedkjølinga går raskare. Funkar som fy. Hola må lagast med forsiktigheit då det er kjølerøyr i botnen av frysen.
 
protto skrev:
Eg fekk eit kombiskap av min avholds svigerfar. Eg laga to hol mellom frysen og kjøledelen og satte ei PC-vifte i det eine. Når kjøling startar sirkulerar vifta lufta gjennom fryseboksen og nedkjølinga går raskare. Funkar som fy. Hola må lagast med forsiktigheit då det er kjølerøyr i botnen av frysen.

Det var ingen dum løsning!
 
Jeg bruker et kombiskap med stc-1000 som kontroller, og det funker utmerket å bare ignorere frysedelen. Har også en 25w lyspære hengende i skapet som varmekilde, dette fungerer også ypperlig!
 
VegardB skrev:
Jeg bruker et kombiskap med stc-1000 som kontroller, og det funker utmerket å bare ignorere frysedelen. Har også en 25w lyspære hengende i skapet som varmekilde, dette fungerer også ypperlig!
har du sjekket hvilken temp du har i frysedelen? Kunne vært interessant og putta fatene dit for kald kondisjonering viss den var rundt 0... Kan en pluss eller 2?
 
VegardB skrev:
Jeg bruker et kombiskap med stc-1000 som kontroller, og det funker utmerket å bare ignorere frysedelen. Har også en 25w lyspære hengende i skapet som varmekilde, dette fungerer også ypperlig!

Når du bruker stc-1000 legger du sensoren i gjæringskaret eller styrer du luft temperaturen i gjæringskapet? jeg kjøpte meg en stc-1000, og den medfølgende sensoren kan bli litt "tricky" å få montert i gjæringskaret.
 
EinarM skrev:
VegardB skrev:
Jeg bruker et kombiskap med stc-1000 som kontroller, og det funker utmerket å bare ignorere frysedelen. Har også en 25w lyspære hengende i skapet som varmekilde, dette fungerer også ypperlig!

Når du bruker stc-1000 legger du sensoren i gjæringskaret eller styrer du luft temperaturen i gjæringskapet? jeg kjøpte meg en stc-1000, og den medfølgende sensoren kan bli litt "tricky" å få montert i gjæringskaret.

Man taper gjerne føleren på gjærkaret, f.eks ta en bit liggeunderlag og tape på gjærkaret, så stikker du proben mellom, da er den rimelig isolert for omgivelsestemperaturer.
 
Eg fekk eit kombiskap av min avholds svigerfar. Eg laga to hol mellom frysen og kjøledelen og satte ei PC-vifte i det eine. Når kjøling startar sirkulerar vifta lufta gjennom fryseboksen og nedkjølinga går raskare. Funkar som fy. Hola må lagast med forsiktigheit då det er kjølerøyr i botnen av frysen.
@protto, hvor store hull lagde du?
 
Jeg er på jakt etter et enkelt kjøleskap som skal brukes som gjæringsskap. På finn i Stavanger er det i hovedsak kombiskap som legges ut til en billig penge. Er det noen som vet om kjøleskapet og fryseboksen har separate kjølesystem, slik at men kan bruke kjøleskapet uten å at fryseboksen går.

Jeg har kjøpt meg en STC-1000 for å styre kjøling og varmeelement. Har noen erfaring me å bruke kombiskap uten å modifisere det (les: deaktivere fryseboksen)?

Hei, bor på Storhaug, har et stort innbyggnings kjøleskap jeg har brukt til karbonering , du kan få dette pga bruker kun fat nå
 
Tilbake
Topp