Jomfrutest med La Motte vann-analyse kit

Heisann,

Har gått til anskaffelse av et La Motte vann-analyse kit, og gjort en test av springvannet her i Bodø (...når det gjelder vann/kjemi er eg grønn som en fersk humlepellet, så ha meg unnskyldt bryderiet;)

Lurte bare på om noen som har litt peiling på vannprofiler kunne gitt et lite vink om disse verdiene virker sannsynlige:

Chloride: 30 ppm
Sulfate: 3 ppm (ifølge Technicians Brewery)
Total Alkalinity: 50 ppm
Total Hardness: 30 ppm
Calcium Hardness: 40 ppm
Sodium: 30 ppm
Magnesium: 0 ppm
Magnesium Hardness: 0 ppm
Residual Alkalinity: 38,6 ppm

Fem av verdiene fikk eg ved test av vannet, og de resterende ved utregninger. Eg stusset bare på at magnesium verdiene endte på 0 ppm, og lurer på om det har sammenheng med at en el. fler av verdiene er unøyaktig eller at utregningene er feil. Er det steder her til lands hvor magnesium verdiene ligger på null?
Hvilken innvirkning har evt magnesium på bryggevann?


På forhånd, takk for hjelpen!
 
Heisann,

Har gått til anskaffelse av et La Motte vann-analyse kit, og gjort en test av springvannet her i Bodø (...når det gjelder vann/kjemi er eg grønn som en fersk humlepellet, så ha meg unnskyldt bryderiet;)

Lurte bare på om noen som har litt peiling på vannprofiler kunne gitt et lite vink om disse verdiene virker sannsynlige:

Chloride: 30 ppm
Sulfate: 3 ppm (ifølge Technicians Brewery)
Total Alkalinity: 50 ppm
Total Hardness: 30 ppm
Calcium Hardness: 40 ppm
Sodium: 30 ppm
Magnesium: 0 ppm
Magnesium Hardness: 0 ppm
Residual Alkalinity: 38,6 ppm

Fem av verdiene fikk eg ved test av vannet, og de resterende ved utregninger. Eg stusset bare på at magnesium verdiene endte på 0 ppm, og lurer på om det har sammenheng med at en el. fler av verdiene er unøyaktig eller at utregningene er feil. Er det steder her til lands hvor magnesium verdiene ligger på null?
Hvilken innvirkning har evt magnesium på bryggevann?


På forhånd, takk for hjelpen!
Bergen kommune opplyser at for alle vannbehandlingsanleggene i kommunen at: "Innholdet av magnesium er meget lavt."
Dette er overflatevann. I Norge er overflatevannet ganske likt, bortsett fra noen områder med store forekomster av kalkholdige bergarter.
Vann fra borehull/grunnvann kan nok være annerledes.
Så dersom du har overflatevann er nok sannsynligheten for at magnesium er nært null, ganske stor.

Vannkvalitet i Bergen
 
Men forbehold og som sagt, jeg skjønner det ikke. Står det ingen instruksjoner? Og er alkaliteten caco3 eller hco3?

Joda, det følger med instruksjoner. Men de fleste av testene går ut på at vannet skifter farge etter x antall dråper med diverse reagenter, så det forutsetter at fargesynet er sånn nogenlunde på G.

Da gikk eg gjennom testen en gang til (med et par fler verdier), uten at det ble veldig store endringer (men kanskje vesentlige likevel?):

Chloride: 30 ppm
Sulfate: 3 ppm (ifølge Technicians Brewery)
Total Alkalinity (CaCO3): 50 ppm
Bicarbonate (HCO3): 60 ppm
Total Hardness (CaCO3): 40 ppm
Calcium Hardness (CaCO3): 40 ppm
Calcium (Ca+2): 16 ppm
Sodium: 25,8 ppm
Magnesium: 0 ppm
Magnesium Hardness: 0 ppm
Residual Alkalinity: 38,6 ppm


Tusen takk for tilbakemeldinger så langt!
 
Joda, det følger med instruksjoner. Men de fleste av testene går ut på at vannet skifter farge etter x antall dråper med diverse reagenter, så det forutsetter at fargesynet er sånn nogenlunde på G.

Da gikk eg gjennom testen en gang til (med et par fler verdier), uten at det ble veldig store endringer (men kanskje vesentlige likevel?):

Chloride: 30 ppm
Sulfate: 3 ppm (ifølge Technicians Brewery)
Total Alkalinity (CaCO3): 50 ppm
Bicarbonate (HCO3): 60 ppm
Total Hardness (CaCO3): 40 ppm
Calcium Hardness (CaCO3): 40 ppm
Calcium (Ca+2): 16 ppm
Sodium: 25,8 ppm
Magnesium: 0 ppm
Magnesium Hardness: 0 ppm
Residual Alkalinity: 38,6 ppm


Tusen takk for tilbakemeldinger så langt!
Ser jo ut som helt vanlig vann, litt mer klorid enn hva som er vanlig dog, samt kalsium

Hvir mye kostet det settet?
 
Jeg fikk omtrent same tall som deg.Legger med en fil som er bra,og jeg bor ca 9 mil fra Bodø
 

Vedlegg

  • LaMotte Watertest Plus.pdf
    562,8 KB · Sett: 15
Fila jeg prøvde å laste opp heter BrewLab Sodium Calculator.Vis du er medlem på Øltid sin fbside så var det der jeg fant den fila
 
Eg trur at med dei titreringene du gjør i en sånn test er variasjoner på ±10% heilt som normalt.. Det er ihvertfall det eg ser i jobben; eg kan få 2,0, Per får 2,1 og Anne 1,9 på samme testen. De målingene du har gjort er helt greie. Du vil kanskje oppleve sesongvariasjoner men trur ikkje det er nødvendig å teste mer enn kvar tredje måned eller så for å oppdage dette og evt gjøre endringer hvis du ser noe dramatisk. (Er for gammel til å skrive korrekt bokmål/nynorsk, beklager/orsak til dykk med interesse for språk)
 
Stavefeil er helt underordnet matnyttig bryggeinformasjon.

Takk for innspillet[emoji106][emoji106]

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp