Trenger litt hjelp

Brygget en Bulldog fra Vestbrygg, en ESB, har ikke oppskriften på den og gidder ikke dra til byen for å kjøpe sett... noen som har peiling på hva den er miks av?
 
Som @JEG linket til over her, så er det blanding av:

Maltmengde: 5.25kg Maris Otter Pale malt og Dark Crystal.
Humle: Magnum og Fuggles.

Men man får jo ikke detaljer om hvor mye og hvilken humle som er i hvilken pose på Vestbrygg sin sett.
Litt dumt.
 
ja ikke sant... der var Brygging, RIP, mye bedre... men er det noen som tar en kvalifisert gjetting her? vil tro det ligger rundt en 4,25kg MO resten dark crystal... hummle... tja rundt 25 gram bitter og 30 +30 med Fuggles?
 
De har vært grei før å svart på mail om oppskrifter så prøv det. Slik jeg skjønner det skjuler de oppskrifter med vilje for å kunne tilby produkter eksklusivt.
 
ok. får fyre en mail og bestille til 50 liter så kansje de er litt medgjørlige... er ett veldig godt øl foresten
 
En kilo dark Krystal høres mye ut men jeg er ikke Anglo ekspert. @Finn Berger
ja skulle vert 0,5 kg

De oppgir EBC til 26, og ved hjelp av kalkulatoren til Brewersfriend finner jeg ut at det antakelig passer med ca. 350 gram DC.

Det er ganske mye, men 26 EBC er relativt mørkt, "medium amber". Dark Crystal er godt, gir fine mørke frukter/brent rosin - men det blir fort for mye av det, også. Det vil i alle fall sette kraftig preg på dette ølet. Det er to styrkegrader på dette maltet fra Thomas Fawcett, og det Vestbrygg fører, ser ut til å være det mørkeste av dem. Det jeg har, fra Bryggselv, er litt lysere - men det er kraftig nok! Det mørkeste har jeg ingen erfaring med. De 350 grammene er kalkulert ut fra at det er det mørkeste det er snakk om.
 

hehe - jeg kom nok på det fordi jeg måtte bruke den kalkulatoren en del da jeg mekket oppskrift på 1845-etterligningen jeg brygget her om dagen:). Vanligvis gidder jeg ikke regne ut fargeverdien på de ølene jeg brygger.

Thomas Fawcett kaller de to variantene av DC for DC1 og DC2. Det er synd at hverken Bryggselv eller Vestbrygg oppgir tydelig hvilket av dem de fører. (Og de kunne gjerne føre begge.)

Ok.. så rundt 250 til 300 gram da altså

Litt ekstra forsiktig, altså. Tror det kan være lurt. Jeg hadde noen brygg i vinter der jeg gikk en smule bananas med Caraaroma. Den er riktignok oppe på 400 EBC, og forskjellen er nok stor mellom den og Dark Crystal, men det ga meg solid respekt for mørkt krystallmalt. Caraaroma skulle det lite til av før det tok helt over.

Thomas Fawcett karakteriserer de to variantene slik:
  • DC1 - "burnt toffee flavour"
  • DC2 - "intense burnt toffee flavour"
Kan være en viktig forskjell det der:p.
 
Tilbake
Topp