Havrestout, oppskriftstips

Tenkte å prøve med på en havrestout, men er trenger litt tips maltsammensettning.

Må ha med roasted barley forstår jeg, og såklart havre. Prosentmessig hvor mye?
10% havre og 5% RB? Lurer også på å ha noe black malt i.
Er karamelmalt nødvendig?

Har dere noen gode oppskrifter eller tips?
 
Siden det er en havrestout så kan du heller bruke flaket havre, altså havregryn, Bjørns lettkokte havregryn på butikken.

Flaket gir en mykere/tykkere munnfølelse.

10% svart malt er vel ikke off. 5% RB og 5% choco f.eks.
 
Siden det er en havrestout så kan du heller bruke flaket havre, altså havregryn, Bjørns lettkokte havregryn på butikken.

Flaket gir en mykere/tykkere munnfølelse.

Jeg tenkte begge deler, eller blir det bare surr og fjas?
Ellers noen tips?
 
Jeg tenkte begge deler, eller blir det bare surr og fjas?
Ellers noen tips?

Blir vel ikke surr og fjas det. Det er havre men du kan uppe munnfølelsen med flak, hvis du vil det.

Google Style profile oatmeal stout og les spalten til Jamil Z fra BYO og Kegerator sin greie om stile, så får du gode pinpoints.
 
71% Maris Otter
10% Flaka havre
10% Dark Crystal 300EBC
3,5% Roasted Barley
3,5% Black Malt

Iflg Kegator så burde det være noe. Ikke så altfor ulikt Palmer siste bibel heller.
Innspill?
Black malt for kaffe smak. Liker de i brent/kaffe land. Men vil ikke tilsette kaffe i denne. Det blir en egen kaffebatch en gang.
Litt usikker på karamellmalten bør være så mørk, men ser mange andre gjør det.
Likte godt Dark Crystal i de andre jeg har brukt den på.
Vil han en trad. havrestout.
 
Ser egentlig ikke dumt ut. Men jeg ville ikke vært redd for å uppe til 5/5% av RB og noe annet... Hvis du ser på fargeskalaen så ville jeg drite i den, og gått litt opp på svartmalten til ca 5/5%. Men separert de, 5% sjokolade, og 5% RB. synes RB og black malt er litt "like". sjokolade er lysere og har da mindre av det utpregede svartmalt-preget, så du får litt mer variasjon i den svarte avdelingen.
 
Ser egentlig ikke dumt ut. Men jeg ville ikke vært redd for å uppe til 5/5% av RB og noe annet... Hvis du ser på fargeskalaen så ville jeg drite i den, og gått litt opp på svartmalten til ca 5/5%. Men separert de, 5% sjokolade, og 5% RB. synes RB og black malt er litt "like". sjokolade er lysere og har da mindre av det utpregede svartmalt-preget, så du får litt mer variasjon i den svarte avdelingen.

Takk. Lurte litt på det, spes 5% RB. Fargen blir svart, uansett, så still får være stil.
Vurderte Choc, ser mange oppskrifter bruker det, var bare beskrivelsen med "mer kaffe" eg ble lurt til.
Ok. da øker eg den også, pale eller vanlig chocolate? 675 eller 1175 EBC? Redusere på MO da?
 
Takk. Lurte litt på det, spes 5% RB. Fargen blir svart, uansett, så still får være stil.
Vurderte Choc, ser mange oppskrifter bruker det, var bare beskrivelsen med "mer kaffe" eg ble lurt til.
Ok. da øker eg den også, pale eller vanlig chocolate? 675 eller 1175 EBC? Redusere på MO da?

Det gjør du som du vil med, jeg synes pale choco har mer utpreget sjokolade/kaffe som ikke er brent i stykker. Du kan redusere base, eller dark crystal. dark krystal er ganske hefig malt, så spørs hva du favoriserer. Husk at denne egentlig skal være tørr-aktig.
 
Det gjør du som du vil med, jeg synes pale choco har mer utpreget sjokolade/kaffe som ikke er brent i stykker. Du kan redusere base, eller dark crystal. dark krystal er ganske hefig malt, så spørs hva du favoriserer. Husk at denne egentlig skal være tørr-aktig.

Nydelig, du burde skrevet bøker. Dvs, hvis en samler sammen innleggene dine her, så har en vel noen bøker.
Om eg runder tallene rundt til logiske oppmålbare mål for bryggeributikken da, så ender eg på

73% MO
11% Havre
5,5% RB, Pale Choc & Dark Crystal
 
Nydelig, du burde skrevet bøker. Dvs, hvis en samler sammen innleggene dine her, så har en vel noen bøker.
Om eg runder tallene rundt til logiske oppmålbare mål for bryggeributikken da, så ender eg på

73% MO
11% Havre
5,5% RB, Pale Choc & Dark Crystal

Hadde en samlet innleggene mine her til en bok ville det nok blitt en tykk bok ja. En bok om fjas og lett forvirring.

Synes det ser ut som at du har en safe base der.
 
Dersom du vil brygge etter Gahr og Kim sin oppskrift, kan du gjøre det enkelt for deg selv her...
"En ekte amerikansk Oatmeal Stout med røtter fra Oregon. Silkemyk, humlearomatisk og svart som natten. Oppskriften til dette settet er laget av Gahr Smith-Gahrsen og Kim Odland fra ABC Brewing i samarbeid med Bryggselv.no
https://www.bryggselv.no/bryggselv/102295/abc-oregon-stout-allgrain-ølsett-25-liter

OG: 1.065-69
FG: 1.012-16
50 IBU
ABV: 6,9%
92 EBC
Effektivitet: 75%

Malt:
5 kg Best Pale Malt, 5 EBC
600 g Best Caramel Pils, 5 EBC
600 g Flaket Havre, 3 EBC
500 g Crisp Roasted Barley, 1300 EBC
300 g Best Caramel Munich II, 120 EBC
220 g Crisp Chocolate Malt, 1000 EBC
Totalt: 7,22 kg

Humle:
Pose 1: 33g Chinook 12%, 60 min.
Pose 2: 33g Cascade, 7%, 15 min.
Pose 2: 33g Cascade, 7%, 2 min.
Totalt: 99 g

Anbefalt gjær:
Safale US-05
White Labs WLP001
 
Dersom du vil brygge etter Gahr og Kim sin oppskrift, kan du gjøre det enkelt for deg selv her...
"En ekte amerikansk Oatmeal Stout med røtter fra Oregon. Silkemyk, humlearomatisk og svart som natten. Oppskriften til dette settet er laget av Gahr Smith-Gahrsen og Kim Odland fra ABC Brewing i samarbeid med Bryggselv.no
https://www.bryggselv.no/bryggselv/102295/abc-oregon-stout-allgrain-ølsett-25-liter

OG: 1.065-69
FG: 1.012-16
50 IBU
ABV: 6,9%
92 EBC
Effektivitet: 75%

Malt:
5 kg Best Pale Malt, 5 EBC
600 g Best Caramel Pils, 5 EBC
600 g Flaket Havre, 3 EBC
500 g Crisp Roasted Barley, 1300 EBC
300 g Best Caramel Munich II, 120 EBC
220 g Crisp Chocolate Malt, 1000 EBC
Totalt: 7,22 kg

Humle:
Pose 1: 33g Chinook 12%, 60 min.
Pose 2: 33g Cascade, 7%, 15 min.
Pose 2: 33g Cascade, 7%, 2 min.
Totalt: 99 g

Anbefalt gjær:
Safale US-05
White Labs WLP001
Takk for tipset, vurderte den, men valgte å heller prøve å komponere noe selv.
Har fått malten i hus nå.
Ubasett, takk for tipset lærerikt.
 
Tilbake
Topp