erstatte saaz med motueka

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
planlegger en pilsner med wlp830. Tenkte NB som bitter og saaz som aroma. Problemet er at jeg har bare 10 g saaz. Er det noen som har erfaring med motueka i pilsner? Ser at denne er 1/3 saaz og oppgis til å passe i lagertyper. (og den finnes i fryseren...)
 
planlegger en pilsner med wlp830. Tenkte NB som bitter og saaz som aroma. Problemet er at jeg har bare 10 g saaz. Er det noen som har erfaring med motueka i pilsner? Ser at denne er 1/3 saaz og oppgis til å passe i lagertyper. (og den finnes i fryseren...)
Haram!

Neida, jeg ville kanskje handla mer saaz sjøl, men om du liker den slags humle, så er det vel bare å gå for det? Jeg ser for meg at det blir for tropisk for min smak, men det er jo ikke meg du brygger for. :)
 
Haram!

Neida, jeg ville kanskje handla mer saaz sjøl, men om du liker den slags humle, så er det vel bare å gå for det? Jeg ser for meg at det blir for tropisk for min smak, men det er jo ikke meg du brygger for. :)
:) har ikke tenkt å lage nektar. Så det blir nok humleinvestering. Mulig jeg erstatter saaz med noe mer klassisk tysk. Hallertau Mittelfruh eller noe sånt. Kommer sikkert å endre oppskrifta 17-18 ganger fram til brygginng uansett :) Men takk for innspill
 
:) har ikke tenkt å lage nektar. Så det blir nok humleinvestering. Mulig jeg erstatter saaz med noe mer klassisk tysk. Hallertau Mittelfruh eller noe sånt. Kommer sikkert å endre oppskrifta 17-18 ganger fram til brygginng uansett :) Men takk for innspill

Motueka er ikke spes tropisk. Den er som saaz på speed hvis den kokes og gir sitrus med biotrans.
 
Min erfaring med Motueka er at den gir veldig mye lime/sitron. Høres bedre ut i IPA/NEIPA/APA enn pils.
 
Da har du også ikke tørrhumlet eller brukt den sent?

Brukte den i en single hop IPA, så brukte den over hele "fjøla". Om trådstarter tenker å benytte den som aroma, så ville jeg nok vurdert å investert en femtilapp i en mer tradisjonell humle, uten at jeg har testet hvordan Motueka vil fungere dersom den kun brukes som aroma.
 
Hva menes med det ? Har en ipa stående med kun den humla og den er snart ferdig. Kanskje må ijegg legge til et ekstra tørrhumling med annen type hvis den ikke lukter/smaker bra ? 200 gram fordelt på 50 liter brygg..
 
Hva menes med det ? Har en ipa stående med kun den humla og den er snart ferdig. Kanskje må ijegg legge til et ekstra tørrhumling med annen type hvis den ikke lukter/smaker bra ? 200 gram fordelt på 50 liter brygg..

Mitt innlegg du sikter til? Jeg synes den humlen er fin, og hvis målet ditt er en single hop for å teste Motueka ville jeg ikke blandet inn en annen humle. 200 gram på 50 liter er heller ikke noen ekstreme mengder (jeg skal tørrhumle med 320 gram på 20 liter denne uken :D). Mitt svar var ment mtp å bruke Motueka som aromahumle i pils. Blir sikkert godt, men kanskje ikke helt typeriktig..
 
Drakk pilsen på Crow på lørdag. Denne mente servitøren at motueka var brukt på. Ikke akkurat klassisk pils, men god. Fruktig, men ikke ester fruktig. Det var litt delte meninger rundt bordet, men jeg likte den godt. Bryggeren der er visst i fra NZ. I og med at jeg er en motstrømsbrygger, og desverre er i gang med noen lyse lagere nå som det går i mot mørkere og kaldere dager så står en slik en på tapetet for min del etter denne erfaringen.
 
Mitt innlegg du sikter til? Jeg synes den humlen er fin, og hvis målet ditt er en single hop for å teste Motueka ville jeg ikke blandet inn en annen humle. 200 gram på 50 liter er heller ikke noen ekstreme mengder (jeg skal tørrhumle med 320 gram på 20 liter denne uken :D). Mitt svar var ment mtp å bruke Motueka som aromahumle i pils. Blir sikkert godt, men kanskje ikke helt typeriktig..

Jepp, forstod ikke hva du mente. Og om det var positivt eller negativt. 200 er jo ikke mye, men det er i en brut ipa hvor det meste er brukt de siste minuttene av kok, i whirlpool og som tørrhumle. Lukter kraftig lime i gjæringkaret nå. Så meget spent på denne. Er ute etter litt fruktig sitrus i den svært tørre brut ipaen uten at den skal overdøve smaks sansene. Sprudlende tørr,men god med litt avdempet sitrus/lime smak.


Satser på at det blir gull..

Men burde jo passe med litt lime i pilsen også..
 
Jeg har brygget tre eller fire SH med den med forskjellig humling for litt research og min erfaring er at den distinkte über-lime smaken kommer fra tørrhumling, og mindre blir "mistet" jo nærmere kokeslutt man har den i. Etter å ha bladd litt i tidligere research jeg har gjort på akkurat dette og motueka er jeg usikker på om det er biotransformasjon, eller bare streit ukokt motueka som står for den lime-smaken. Motueka 2016 hadde et geraniol-innhold på 0.535%, noe som gjør at jeg tviler på at det er biotransformeringen som gjør det.

Iallefall. Hvis den er kokt en liten stund, og bare det, så er den mer som en speeda nobel humle. Tørrhumle med den så får man lime. Derfor mener jeg den vil virke i en pils hvis man koker den lenge nok, men den slipper ikke under radaren for å være noe annet enn de klassiske noble.
 
Jepp, forstod ikke hva du mente. Og om det var positivt eller negativt. 200 er jo ikke mye, men det er i en brut ipa hvor det meste er brukt de siste minuttene av kok, i whirlpool og som tørrhumle. Lukter kraftig lime i gjæringkaret nå. Så meget spent på denne. Er ute etter litt fruktig sitrus i den svært tørre brut ipaen uten at den skal overdøve smaks sansene. Sprudlende tørr,men god med litt avdempet sitrus/lime smak.


Satser på at det blir gull..

Men burde jo passe med litt lime i pilsen også..

Tipper det blir bra. Min opplevelse av Motueka er utelukkende positiv.
 
Tilbake
Topp