Tips til bra manometer

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg har vel fire forskjellige manometre som alle viser forskjellig trykk.

To av dem står på kasserte oksygenregulatorer som jeg bruker på CO2-brannslukkere og er i tillegg til å være gamle og utrangerte noe grovinndelte så der regner jeg ikke med bedre.

Et annet på en "spundventil" fra ebay og den siste var en jeg kjøpte på Ali fordi den har en oppløsning på -1 til +3 bar; den er til mottrykksfylling med vacuumpumpe.

De to siste virket som de viste likt trykk og var muligens presise da de var nye men nå har begge fått øl og/eller vaskemiddel og StarSan i seg og er ikke seg selv like.

Så det jeg trenger er tips til et manometer av noe bedre kvalitet av en type som er lukket slik at det ikke kan komme væske inn i dem. Skal lage en trykksjekker/spundventil som må kunne tåle å vaskes og desinfiseres. Helst med en ikke alt for grov inndeling; noe i området 0 til 4-5 bar. Vacuum kan jeg leve uten å kunne måle så nøyaktig.
 
Hei!

Jeg har vel fire forskjellige manometre som alle viser forskjellig trykk.

To av dem står på kasserte oksygenregulatorer som jeg bruker på CO2-brannslukkere og er i tillegg til å være gamle og utrangerte noe grovinndelte så der regner jeg ikke med bedre.

Et annet på en "spundventil" fra ebay og den siste var en jeg kjøpte på Ali fordi den har en oppløsning på -1 til +3 bar; den er til mottrykksfylling med vacuumpumpe.

De to siste virket som de viste likt trykk og var muligens presise da de var nye men nå har begge fått øl og/eller vaskemiddel og StarSan i seg og er ikke seg selv like.

Så det jeg trenger er tips til et manometer av noe bedre kvalitet av en type som er lukket slik at det ikke kan komme væske inn i dem. Skal lage en trykksjekker/spundventil som må kunne tåle å vaskes og desinfiseres. Helst med en ikke alt for grov inndeling; noe i området 0 til 4-5 bar. Vacuum kan jeg leve uten å kunne måle så nøyaktig.

Tess har fylte manometre. Jeg tror mitt går til 2.5 bar, men de har andre som går høyere.

Edit. Lurer på om mitt kanskje går til 5, men det er litt irrelevant. Men hvis du leser databladet deres så bør du velge et hvor trykket ditt vil være 25-75%, eller enkelte som kan ha opptiø 90% statisk trykk.
 
Sist redigert:
Takk for tips, de hadde noen der som så fine ut! Litt dyre men lurer på om det ikke kan være verdt det med ett skikkelig bra et
 
Takk for tips, de hadde noen der som så fine ut! Litt dyre men lurer på om det ikke kan være verdt det med ett skikkelig bra et

Hva koster de? Når du nevner det så kom jeg på at jeg fikk en fin deal i bytte mot litt nerdeprat med han som prøvde å ordne spundventilen min + litt hjemmebrygg. Tror jeg betalte ca 200 og er iallefall veldig fornøyd.
 
Tess har høge veiledende priser. Men har veldig mykje å gå på. Trur me har nesten 40% på det meste fra Tess på jobb, og vi er ein veldig liten kunde hos dei. Kanskje du kjenner nokon som jobbar en plass som har konto der?
 
Sist redigert:
Driver du og ser på 100mm manometerne? Hvis du gjør det så finn 63mm, de er priset mer for en hjemmebrygger.
 
mulig mine eBay manometer viser litt lite men bruker da 1,25 bar som jeg har erfart er passe. er det så nøye at de ikke viser 0,9 ved 1 bar så heis en vannslange opp i flaggstanga og skjekk, hus å kompentsere for temperatur :)
 
Se der, ja! Rustfritt og glyserinfylt til 370 pluss moms. For hydraulikk så bør tåle å utsettes for litt forskjellig flytende!
 
Tilbake
Topp