Neipa spørsmål

Hei.
Jeg brygget Amundsen Apocalyptic Thunder fra bryggselv og den var helt topp. Jeg kikka så på Solstorm Neipa’en de også har, men her står det veldig tydelig at denne IKKE burde flaskes pga oksidering. Jeg er veldig grønn, men jeg klarer ikke helt å skjønne hva som gjør at Solstorm kan oksidere mens Apocalyptic ikke har den advarselen. (Alt kan vel oksidere)

En av forskjellen jeg kan se er at Apocalyptic har en humletilsetning rett etter kok og neste sammen med gjær, mens Solstorm har første ved hopstand på 80 grader og neste ved dag 3 av gjæring. Så har begge siste dag 7.
Jeg klarer meg sikkert uten Solstorm men er fryktelig nysgjerrig på dette :)
 
Sist redigert:
Tipper det er så enkelt at designeren av solstorm har gitt beskjed om at det ikke bør flaskes, mens det ikke har skjedd fra designeren av apocalyptic. Ingen av de bør flaskes, for optimalt resultat.
 
Tipper det er så enkelt at designeren av solstorm har gitt beskjed om at det ikke bør flaskes, mens det ikke har skjedd fra designeren av apocalyptic. Ingen av de bør flaskes, for optimalt resultat.
Det var så enkelt ja. Min Apocalyptic ble ikke oksidert og jeg gjorde ingen tiltak mot det heller, tørrhumla med åpent lokk, stakk om osv og den ble god. Er det mest flaks? Altså er det så stor sjanse for oksidering at det egentlig ikke er verdt det?
 
Men hva er det som gjør at disse ølene er mer utsatt for oksidering i utgangspunktet?

Mengden humle. Og noen mener også at evt havregryn som får oksygen kan ødelagge festen. Humle er ferskvare deluxe, og jo mer du bruker av det jo mer kan gå dårlig.
 
Det var så enkelt ja. Min Apocalyptic ble ikke oksidert og jeg gjorde ingen tiltak mot det heller, tørrhumla med åpent lokk, stakk om osv og den ble god. Er det mest flaks? Altså er det så stor sjanse for oksidering at det egentlig ikke er verdt det?

Jeg har en NEIPA som jeg flasket 22. august, og så vidt jeg kan forstå, er det ikke tegn til oksidering ennå, i alle fall. Gul og fin, og ingen pappsmak. Og nå er det ikke stort igjen av den:). Aromaen har kanskje tapt seg bittelitt, men det er stadig plenty igjen.

Denne ble tørrhumlet etter 2 (SG var da på 1.0120) og 6 dager, og tappet opp etter 10 dager. Jeg stikker om til tappekar, der jeg tilsetter speise (vørter) til karboneringen. Jeg er omhyggelig med å unngå plasking i alle ledd under tappingen - jeg tror det er ganske viktig å være forsiktig så ølet ikke får sprute ut av flaskestaven og ned i bunnen av flaska - og jeg fyller opp flaska til en centimeter eller to fra toppen. Jeg tror ikke det er flaks om det går bra. Brygging handler sjelden om flaks:). (Du bør bli sur om noen gir deg det klassiske komplimentet "Denna var du heldig med!")

Godt med god gjær er nok viktig for at dette skal gå bra. Hvis gjæren er nesten helt knekt etter at jobben er gjort, er den nok i mindre grad i stand til å håndtere oksygen under tappingen.

Det er forøvrig denne oppskrifta jeg har brukt: https://beerandbrewing.com/weldwerks-brewing-co-juicy-bits-new-england-style-ipa/ Brukte Wyeast 1318 i ganske generøse mengder.
 
Jeg har en NEIPA som jeg flasket 22. august, og så vidt jeg kan forstå, er det ikke tegn til oksidering ennå, i alle fall. Gul og fin, og ingen pappsmak. Og nå er det ikke stort igjen av den:). Aromaen har kanskje tapt seg bittelitt, men det er stadig plenty igjen.

Denne ble tørrhumlet etter 2 (SG var da på 1.0120) og 6 dager, og tappet opp etter 10 dager. Jeg stikker om til tappekar, der jeg tilsetter speise (vørter) til karboneringen. Jeg er omhyggelig med å unngå plasking i alle ledd under tappingen - jeg tror det er ganske viktig å være forsiktig så ølet ikke får sprute ut av flaskestaven og ned i bunnen av flaska - og jeg fyller opp flaska til en centimeter eller to fra toppen. Jeg tror ikke det er flaks om det går bra. Brygging handler sjelden om flaks:). (Du bør bli sur om noen gir deg det klassiske komplimentet "Denna var du heldig med!")

Godt med god gjær er nok viktig for at dette skal gå bra. Hvis gjæren er nesten helt knekt etter at jobben er gjort, er den nok i mindre grad i stand til å håndtere oksygen under tappingen.

Det er forøvrig denne oppskrifta jeg har brukt: https://beerandbrewing.com/weldwerks-brewing-co-juicy-bits-new-england-style-ipa/ Brukte Wyeast 1318 i ganske generøse mengder.
Takk! Dette var veldig motiverende :)
 
"Finn Berger,I dag kl 07:33" du bør ikke være på flaska så tidlig Mr Finn. eller seint? hehe
... tror Finn tar tannpussen med øl... :)

hehe - jeg skreiv innlegget i går, men oppdaget i dag tidlig at jeg hadde glemt å publisere det.

Det stemmer forørig at jeg tar tannpussen med øl. Tannpuss med tannkrem er nemlig helt ødeleggende for smaksløkene. De settes ut av spill for flere timer, og det blir umulig å få noe ut av smaken på ølet. Det smaker tynt og vondt. Så jeg er nokså overrasket om ikke du også tar tannpussen med øl, Morten:rolleyes:. Jeg gikk egentlig ut fra at alle her på forumet gjorde det.

Selvfølgelig hadde det vært kjekt om det fantes en tannkrem med ølsmak. Forretningsideen er hermed gitt gratis til den som er villig til å prøve den ut. (Om produktet da ikke finnes allerede. Har ikke googlet.)
 
hehe - jeg skreiv innlegget i går, men oppdaget i dag tidlig at jeg hadde glemt å publisere det.

Det stemmer forørig at jeg tar tannpussen med øl. Tannpuss med tannkrem er nemlig helt ødeleggende for smaksløkene. De settes ut av spill for flere timer, og det blir umulig å få noe ut av smaken på ølet. Det smaker tynt og vondt. Så jeg er nokså overrasket om ikke du også tar tannpussen med øl, Morten:rolleyes:. Jeg gikk egentlig ut fra at alle her på forumet gjorde det.

Selvfølgelig hadde det vært kjekt om det fantes en tannkrem med ølsmak. Forretningsideen er hermed gitt gratis til den som er villig til å prøve den ut. (Om produktet da ikke finnes allerede. Har ikke googlet.)

Nå måtte jeg selvfølgelig google "toothpaste beer". Jeg fant ingen tannkrem, så det er bare å gå i gang med prosjektet om du har en gründer i magen (sammen med en del øl). Derimot fant jeg denne:

Jeg er en enkel sjel, så jeg moret meg:).
 
Bumper denne tråden. Interessant erfaring:

Jeg har en blodfersk Vestkyst - av egen produksjon, som jeg forøvrig:rolleyes: vant Olsomesterskapet med nå - og så har jeg en tre måneder gammel versjon av det samme ølet. Også egenproduksjon, flaske spart for å teste mot nytt brygg. Så nå blei test gjennomført.

Stor spenning: Har tre måneder på bjørnunge etter tapping på primitivt og forkastelig vis redusert dette humelsterke tørrhumlede ølet til udrikkelig sørpe?

Enkelt svar: Overhodet ikke. Aromaen er litt svakere, men det gamle ølet er rundere og mjukere. Det har ingen tegn til oksidering eller andre usmaker så vidt jeg og Lyset i Mitt Liv kan konstatere. (Ok, viktig forbeholdt, dette: Vi er ikke øldommere.) Det er fremdeles et veldig godt øl.

Enkel konklusjon: Alt snakk om hvor ødeleggende det er å flaske, er sterkt overdrevet. Antakelig er tid og temperatur like viktige fiender av ølet som oksygen, og det er mulig å flaske uten å blande inn katastrofale mengder oksygen. Så dersom du gjør det, lagrer ølet kaldt, og drikker det innen rimelig tid, så kan du komme greit ut av flaskinga.
 
Enkelt svar: Overhodet ikke. Aromaen er litt svakere, men det gamle ølet er rundere og mjukere. Det har ingen tegn til oksidering .

Det er vel på en måte dette som er tegn på litt oksidering? :p

Hehe, men eg skjønar kva du meinar. Enig.

Miguel har nok rett i «Ingen av de bør flaskes, for optimalt resultat» viss målet er maksimal humlearoma.

Det betyr vel ikkje at ølet treng å bli dårlig, merkbart oksidert, ikkje i stand til å vinne klubbmesterskap osv.
Men eg trur ikkje du har tappa på forkastelig vis.

Jaja, i kveld skal eg flaske ein Imperial IPA :)
 
Det er vel på en måte dette som er tegn på litt oksidering? :p

Hehe, men eg skjønar kva du meinar. Enig.

Miguel har nok rett i «Ingen av de bør flaskes, for optimalt resultat» viss målet er maksimal humlearoma.

Det betyr vel ikkje at ølet treng å bli dårlig, merkbart oksidert, ikkje i stand til å vinne klubbmesterskap osv.
Men eg trur ikkje du har tappa på forkastelig vis.

Jaja, i kveld skal eg flaske ein Imperial IPA :)

Nei, jeg er ikke uenig med @Miguel der, men jeg tror ikke forskjellen trenger å være så stor som en del påstår. Og et visst aromatap får du nok på fat, også, etter tre måneder. Det var dessuten fremdeles mye godlukt igjen.

Den flaska som vi testa den blodferske mot, hadde stått i kjøleskap hele tida - eller i alle fall det meste av tida. Fat står vel også gjerne kaldt, mens jeg ikke er så sikker på at folk alltid har flaskene i kjøleskap.
 
Nei, jeg er ikke uenig med @Miguel der, men jeg tror ikke forskjellen trenger å være så stor som en del påstår. Og et visst aromatap får du nok på fat, også, etter tre måneder. Det var dessuten fremdeles mye godlukt igjen.

Den flaska som vi testa den blodferske mot, hadde stått i kjøleskap hele tida - eller i alle fall det meste av tida. Fat står vel også gjerne kaldt, mens jeg ikke er så sikker på at folk alltid har flaskene i kjøleskap.

Temperatur har mykje å sei ja. I How to Brew står det at oksideringsprosessen skjer 4 gangar seinare på 5c vs 25c. (Halvering per 10c).
 
Tilbake
Topp