Karbonere med Co2 på kjøleskapstemperatur

hnrk

 
Heisann folken!

Jeg har lenge fulgt med på forumet som gjest, men tenkte at nå var tiden inne for å registrere seg. :)

Jeg har et kjapt spørsmål som jeg ikke klarte å finne svar på ved å søke - på forhånd beklager jeg om dette allerede er diskutert her - jeg klarte ikke å finne det.

Jeg kjøper slike allgrain-sett fra Bryggselv. I oppskriften står det at ølet skal gjære i 10 til 14 dager (litt avhengig av hvilket øl som brygges), men så står det alltid at ølet skal karbonere ved romtemperatur i ca 14 dager før det lagres kaldt.

Spørsmålet mitt er om det er OK å sette det kaldt rett etter de 14 dagene med gjæring, slik at det karboneres på fat med Co2 (ingen sukker) ved 3-4 gradet i stedet for romtemperatur. Dette hadde spart meg for mye logistikk :)

Anyone?
 
Heisann folken!

Jeg har lenge fulgt med på forumet som gjest, men tenkte at nå var tiden inne for å registrere seg. :)

Jeg har et kjapt spørsmål som jeg ikke klarte å finne svar på ved å søke - på forhånd beklager jeg om dette allerede er diskutert her - jeg klarte ikke å finne det.

Jeg kjøper slike allgrain-sett fra Bryggselv. I oppskriften står det at ølet skal gjære i 10 til 14 dager (litt avhengig av hvilket øl som brygges), men så står det alltid at ølet skal karbonere ved romtemperatur i ca 14 dager før det lagres kaldt.

Spørsmålet mitt er om det er OK å sette det kaldt rett etter de 14 dagene med gjæring, slik at det karboneres på fat med Co2 (ingen sukker) ved 3-4 gradet i stedet for romtemperatur. Dette hadde spart meg for mye logistikk :)

Anyone?

Hvis du ikke har tenkt å bruke sukker som karbonering, så trenger det ikke romtemp.
Tvangskarbonerer du med Co2 så kan du gjøre det kaldt eller varmt.
De 14 dagene med varme etter gjæring er for at gjæren skal spise sukker og dane Co2.
 
Hvis du har fat og CO2 kan du tvangskarbonere ølet uten å tilsette sukker. Lav temperatur er en fordel, ved 4 grader vil ølet være karbonert på en ukes tid hvis gassen er tilkoblet hele tiden med ca 1 bars trykk. Det finnes mange tabeller, søk på "carbonation chart" som viser sammenhengen mellom trykk, temperatur og karboneringsnivå. Tabellene sier ikke noe om tid men en ukes tid pleier å holde. Det går an å karbonere på 5 minutter ved å benytte høyt trykk, lav temperatur og risting. Men da risikerer du å overkarbonere ølet.
 
Så bra! Tusen takk. Da laster jeg fatene rett over i keezeren etter gjæring og kobler til Co2.

Hurtig-karbonering på 5 min ved å rulle fatet i fanget har jeg gjort et par ganger før. Det fungerte supert, uten noen form for skum-problemer som jeg ble advart mot. Jeg er nå på batch 6, så det er enda litt learning by doing. :) God helg!
 
Heisann folken!

Jeg har lenge fulgt med på forumet som gjest, men tenkte at nå var tiden inne for å registrere seg. :)

Jeg har et kjapt spørsmål som jeg ikke klarte å finne svar på ved å søke - på forhånd beklager jeg om dette allerede er diskutert her - jeg klarte ikke å finne det.

Jeg kjøper slike allgrain-sett fra Bryggselv. I oppskriften står det at ølet skal gjære i 10 til 14 dager (litt avhengig av hvilket øl som brygges), men så står det alltid at ølet skal karbonere ved romtemperatur i ca 14 dager før det lagres kaldt.

Spørsmålet mitt er om det er OK å sette det kaldt rett etter de 14 dagene med gjæring, slik at det karboneres på fat med Co2 (ingen sukker) ved 3-4 gradet i stedet for romtemperatur. Dette hadde spart meg for mye logistikk :)

Anyone?
Velkommen som registrert bruker Henrik (tar en råsjans på at det hnrk står for)
Da har allerede fått svar på spørsmålet ditt, ville bare si hei og velkommen.
 
Tilbake
Topp