Cryo humle

Marius K.

Norbrygg-medlem
Er det noen som har erfaring med den nye Cryo humlen?

Skal i gang med en ny runde med NEIPA og har lyst til å teste. Mener jeg har lest en plass (uten å finne det igjen) at det er anbefalt å benytte Cryo sammen med pellets, eller er jeg helt på bærtur? :D Noen som har noen formening om hvor stor andel i så fall Cryo vs. pellets man bør bruke?
 
Har prøvd cryo på en batch, 200g amarillo + 200g mosaic (tørrhumle) på 50l. Synes den ga et mye mildere punch enn tilsvarende mengder pellets.. men måtte reise på jobb, så får ikke testet mer på 14dager
 
Har prøvd cryo på en batch, 200g amarillo + 200g mosaic (tørrhumle) på 50l. Synes den ga et mye mildere punch enn tilsvarende mengder pellets.. men måtte reise på jobb, så får ikke testet mer på 14dager


Hmmm.... Det er vel motsatt av det de "reklamerer" for. Jeg tror jeg skal kjøpe meg en pose og teste sammen med pellets og se om det utgjør en (opplevd) forskjell. Prisen er høy, så om det ikke gir noe ekstra så er det jo forsåvidt dumt å bruke så mye penger på Cryo.
 
Hmmm.... Det er vel motsatt av det de "reklamerer" for. Jeg tror jeg skal kjøpe meg en pose og teste sammen med pellets og se om det utgjør en (opplevd) forskjell. Prisen er høy, så om det ikke gir noe ekstra så er det jo forsåvidt dumt å bruke så mye penger på Cryo.
Ja, er nok verdt et forsøk, men jeg synes iallefall at den manglet litt punch. Får testet den om en ukes tid, så skal oppdatere igjen da
 
Er det noen som har erfaring med den nye Cryo humlen?

Skal i gang med en ny runde med NEIPA og har lyst til å teste. Mener jeg har lest en plass (uten å finne det igjen) at det er anbefalt å benytte Cryo sammen med pellets, eller er jeg helt på bærtur? :D Noen som har noen formening om hvor stor andel i så fall Cryo vs. pellets man bør bruke?
Har god erfaring med kun cryo i whirlpool og tørrhumling. Skal du ha noe i kok ville jeg brukt vanlig pellets. Cryo kan legge seg på toppen som et lokk, men coldcrash vil få det til å bunnfelle. Bruker ca halvparten av cryo enn det det jeg ville gjort med vanlig pellets. Eneste negative jeg har opplevd er en mer langvarig "hopburn", til gjengjeld opplever jeg en mer intens smak/aroma :)
 
Sist tørrhumlet jeg med 320 gram på ca. 19 liter, brukte da kun vanlig pellets. Det gav en fin aroma/smak, men ønsker enda mer. Vurderer nå å tørrhumle med 100 gram Cryo i tillegg til 220 gram vanlig pellets for å oppnå denne effekten. Eller skulle jeg kjørt 50 av de i WP og 50 som tørr?

Som @Nils1 sier så har jeg lest at pulveret legger seg på toppen. Det er det som gjør meg litt usikker på produktet, og om man får ut så mye som man egentlig kan av det under tørrhumling.
 
Det skal jo gi dobbelt så mye punch per gram, så om stoffet er dobbelt så dyrt, så går det omtrent ut på ett.

Så vidt jeg kan forstå, er hovedpoenget at det gir mindre svinn siden det blir mindre trub. For bryggeriene kan det være veldig viktig.

Normalt er jeg ganske skeptisk til brülosofiexbeerimentene, men i dette eksperimentet var signifikansen ualminnelig klar. Ta det for hva det er verdt; jeg har sånn sett ingen sterke meninger om det. Skulle jeg bruke det, måtte det være i tørrhumling fordi det blir mindre humlesøl av det. Tviler vel egentlig på at det revolusjonerer brygginga.
 
Det skal jo gi dobbelt så mye punch per gram, så om stoffet er dobbelt så dyrt, så går det omtrent ut på ett.

Det er rett. Jeg Tapper i lukket system fra konisk gjæringstank, og på et eller annet "antall gram per liter" går grensen for hvor mye jeg kan tørrhumle med før trubet ligger over racking armen ved tapping (man kan jo selvfølgelig dumpe, men digg å slippe om man ikke må). Slik sett så kan man få samme mengde "smak" med mindre trube, og dermed mer øl, eller man kan få enda mer smak/aroma igjen for samme antall gram dersom man erstatter vanlige pellets med en del cryo.
 
Jo, men det skal jo tilsvare 800g vanlige pellets.. om man skal tro produsenten

Det er sant, så det burde jo gi en brukbar snert.

I min forrige NEIPA brukte jeg 520 gram humle på 17-18 liter ferdig øl (WP + tørrhumle). Det er personlig rekord, og det ble også det beste humleølet jeg noen gang har brygget. Kjør på enda litt mer neste gang! :D
 
Ja, jeg kjører stortsett same prossess som deg, med unitank å lukket overføring.
Mulig det er mangelen på astringens fra humla som gjør at den fremstår som mykere i min gane.
 
Da har jeg lagt inn en humlebestilling på cryo. Går for en kombinasjon av Simcoe, Amarillo og El Dorado til en NEIPA. Til ca. 18 liter-ish ferdig øl tenker jeg:

200 gram El Dorado pellets
115 gram Amarillo pellets (restlager)
100 gram Amarillo Cryo
100 gram Simcoe Cryo
60 gram Simcoe pellets (restelager)

Fordelt på WP og tørrhumle. Blir spennende å teste! :D
 
I forbannelse bestilte jeg endel cryo jeg også;) 200g simcoe, 200g amarillo å 600g citra.. prøve en ny 50l batch
 
Tilbake
Topp