Cryo humle

Da har jeg lagt inn en humlebestilling på cryo. Går for en kombinasjon av Simcoe, Amarillo og El Dorado til en NEIPA. Til ca. 18 liter-ish ferdig øl tenker jeg:

200 gram El Dorado pellets
115 gram Amarillo pellets (restlager)
100 gram Amarillo Cryo
100 gram Simcoe Cryo
60 gram Simcoe pellets (restelager)

Fordelt på WP og tørrhumle. Blir spennende å teste! :D
Hvor fant du el dorado forresten??
 
"Punch" er et nytt øl-ord jeg ikke riktig vet hva betyr.

Så vidt jeg har forstått er alfasyren i cryo ca det dobbelte, mens smak og araoma er som vanlig pellets. Er det riktig forstått?

I så fall vil det være en stor fordel å bruke cryo til bitterhumling, ok til smak og bortkastet til aroma. Har jeg konkludert riktig?

Samtidig ser jeg mange anbefale cryo til whirlpool. Hva er fordelen med cryo til det bruket?
 
Det er sant, så det burde jo gi en brukbar snert.

I min forrige NEIPA brukte jeg 520 gram humle på 17-18 liter ferdig øl (WP + tørrhumle). Det er personlig rekord, og det ble også det beste humleølet jeg noen gang har brygget. Kjør på enda litt mer neste gang! :D

Himmel og hav! Jeg trodde jeg var gal som brukte 400g i IPA på 20l :D
 
Himmel og hav! Jeg trodde jeg var gal som brukte 400g i IPA på 20l :D

Det gikk 575 gram i den nye som nå står til gjæring, inkludert 200 gram cryo :D

Ble nokså dyrt dette, så håper cryo gir litt ekstra, hvis ikke blir det å gå tilbake til de gode gamle pellets'ene :)
 
Cryo er vel først og fremst utviklet for industribryggeriene, hvor hver liter med trub teller. Vi kan jo bare lage litt ekstra vørter. Men følger erfaringene her, har en pose med cryo Mosac eller noe lignende selv selv som jeg vil teste ut.
 
Cryo er vel først og fremst utviklet for industribryggeriene, hvor hver liter med trub teller. Vi kan jo bare lage litt ekstra vørter. Men følger erfaringene her, har en pose med cryo Mosac eller noe lignende selv selv som jeg vil teste ut.

Det er sant, men hvis man også hjemme kan få enda mer smak ut av like mye trube :D Verdt et forsøk!
 
Nå har jeg endelig fått smakt defcon 5 klonen min, å det var en eneste stor skuffelse.. skal vær forsiktig med å skylde på cryo, men dette er det kjedligste jeg har laget på leeeeeeeeeeeeeeeeenge
 
93% pale malt
7% flaked oats

200g amarillo @5min
100g mosaic lupuln2 etter 3 dager
100g mosaic lupuln2 etter 7dager (4dager liggetid)
200g amarillo etter 7 dager

Wlp066 London Fog

6g cacl02 mesk
2g cas04 mesk
5ml lactol
Ph.5.6
11 dager gjæring. Lukket unitank etter siste tørrhumle ble tilsatt.
Lukket overføring til fat.
Karbonert i to uker.
 
93% pale malt
7% flaked oats

200g amarillo @5min
100g mosaic lupuln2 etter 3 dager
100g mosaic lupuln2 etter 7dager (4dager liggetid)
200g amarillo etter 7 dager

Wlp066 London Fog

6g cacl02 mesk
2g cas04 mesk
5ml lactol
Ph.5.6
11 dager gjæring. Lukket unitank etter siste tørrhumle ble tilsatt.
Lukket overføring til fat.
Karbonert i to uker.

Har du det i g/l? Et mer menneskelig mål..
 
Jo,ja.. mulig litt overvurdert.. om man skal tro produsent, så skulle det tilsvare 800g vanlig humle til tørrhumling.
Men jeg skal være forsiktig med å slakte den.. mulig jeg har dumpa humle rett opp på et tjukt lag med krausen eller noe, litt vanskelig å få med seg alt på en unitank. Kjøpte inn 1.2kg med cryo, å vurderer å dumpe alt 50+25l å sjekk b4b da.. men så langt er jeg skuffa
 
Tilbake
Topp