Londonvann, justering av bryggevann til porter og imperial brown stout

Det er jo heilt topp om folk kan lære av mine erfaringar (så skal prøve huske oppdatere), men eg er jo litt ego, så litt må eg få lære sjølv også...

Ut frå den kalkulatoren eg brukte, skal ein alltid bruke både sulfat og klorid på både porter og stout medan Gahrs vannjusteringstabell seier at ein ikkje skal bruke det på desse ølstilane. Som nemnt har eg aldri målt pH før sjølv om eg har justert vatnet etter Gahrs tabell. Så det bør prøvast slik at eg kan behalde natron til bruk i sveler. Uansett så er det tydelegvis forsvinnande lite mengde som skal brukast, så då må eg nok prøve begge deler. Denne testen bør skje i same vørter / øl.

Det er jo bra at kalkulatorene gir ulike anbefalinger. For så må vi finne ut sjøl hva som gir best øl:).

Om du hadde prøvd med ei kvart teskje natron i den situasjonen du beskrev over, tror jeg du hadde kommet opp rundt 5,3. Mer enn det tør jeg nok ikke slenge i av gangen.
 
Det er jo bra at kalkulatorene gir ulike anbefalinger. For så må vi finne ut sjøl hva som gir best øl:).

Om du hadde prøvd med ei kvart teskje natron i den situasjonen du beskrev over, tror jeg du hadde kommet opp rundt 5,3. Mer enn det tør jeg nok ikke slenge i av gangen.

Har no laga til to skjema for brygging av denne med høvesvis vannjustering etter G.Wheeler og etter G-S Gahr. Det blir 18 liter etter kok. 21,2 liter meskevatn. Dårleg utbytte (60 %), basert på erfaring frå sist bryggerunde for ca to år sidan.

Ut frå Wheeler blir det 1,8 gr kalsiumsulfat, 10,1 gr kalsiumklorid, 2,1 gr magnesiumsulfat, 3,7 gr bordsalt og 1,6 gr kalsiumkarbonat / krit.
Ut frå Gahr blir det 8,4 gr kalsiumkaronat / krit og 4,2 gr natron.

Eg stussa på mengden natron hos Gahr. Kan dette stemme, tru?
 
Så vidt jeg husker oppgir Gahr verdier per 10 liter, så det kan sikkert stemme. Mye mørk malt trenger blir fort litt surt, så det trengs litt base :) Men ville vel hatt litt CaCl og CaSO4 også, ikke mye men litt...?
 
Jeg skjønner ikke annet enn at du må få en alt for lav pH med de saltene Wheeler gir deg. Gahr's ser jo fornuftig ut, men jeg ville hatt litt klorid.
 
Det var Wheelers modell eg prøvde på ein Foreign extra stout eg brygga forrige helg som ga ein pH på 5,15 ved meskestart og som var grunnlaget for tilsetting av for mykje natron
 
Til imp stout så har jeg selvbrukt 0 vannjusteringer ved to anledninger og kan ikke si at jeg merket en stor forskjell fra det ølet som tok medalje i sist nm hvor jeg brukte noe. Har prøvd å finne igjen oppskrifter fra deltakende brygg i nm men finner ikke igjen.. har ikke tilgang til pc 'en hjemme atm.
 
Det var Wheelers modell eg prøvde på ein Foreign extra stout eg brygga forrige helg som ga ein pH på 5,15 ved meskestart og som var grunnlaget for tilsetting av for mykje natron

pHsynker jo gjerne under meskingen, også, så det der er for lavt. Mellom 5,4 og 5,6 skal være ideelt for mørke øl, i følge Kai Troester.

Men det blir øl likevel:rolleyes:. Det viktigste er at du får justert det opp før gjæringen, så du ikke ender med en syrlig mørk øl. Det er trist.
 
Har brygga nok syrlege mørke øl, ikkje noko mål det. Derfor kasta pH-stabilisator-pulveret og kjøpt pH-meter, etter tips frå dykk her. Natron er min venn ved brygging av mørke øl, men det må brukast med varsemd.
Blir tøft og prøve begge modellane / tabellane når det skal bryggast imperial brown stout om to veker.
 
To veker og to veker... Godt over to månadar faktisk. Vel, for å sitere ein tidlegare kollega: "no er det oppgåvene mine som eig meg og ikkje eg som eig oppgåvene".

Vel, av ulike årsaker vart det ikkje parallellbrygging, men Barclay Perkins sin Imperial Brown Stout 1856 med vannjustering etter Graham Wheeler. Og sant nok, @Finn Berger, det vart for lav pH denne gongen også. Trur nok eg går tilbake til Gahrs neste gong ja, men prøver med litt kalsiumklorid som du tipsa om. Har du ei anbefalt mengde kanskje?
 
To veker og to veker... Godt over to månadar faktisk. Vel, for å sitere ein tidlegare kollega: "no er det oppgåvene mine som eig meg og ikkje eg som eig oppgåvene".

Vel, av ulike årsaker vart det ikkje parallellbrygging, men Barclay Perkins sin Imperial Brown Stout 1856 med vannjustering etter Graham Wheeler. Og sant nok, @Finn Berger, det vart for lav pH denne gongen også. Trur nok eg går tilbake til Gahrs neste gong ja, men prøver med litt kalsiumklorid som du tipsa om. Har du ei anbefalt mengde kanskje?

Gahrs har dobbelt så mye klorid som sulfat til stout, og det virker jo rimelig greit på meg. Jeg prøver å ikke bruke mer enn to teskjeer til sammen (til et 25-liters brygg)

Nå husker jeg ikke forhistoria i farten, men jeg ville kanskje begynt med like deler klorid og sulfat. Da har jeg muligheten til å toppe opp med natron (natriumkarbonat) i stedet for klorid dersom det er behov for å justere pH opp. (Jeg tror jeg ville måttet det med mye mørk malt). Natrium skal ha omtrent samme effekt på smaken som klorid.
 
Gahrs har dobbelt så mye klorid som sulfat til stout, og det virker jo rimelig greit på meg. Jeg prøver å ikke bruke mer enn to teskjeer til sammen (til et 25-liters brygg)

Nå husker jeg ikke forhistoria i farten, men jeg ville kanskje begynt med like deler klorid og sulfat. Da har jeg muligheten til å toppe opp med natron (natriumkarbonat) i stedet for klorid dersom det er behov for å justere pH opp. (Jeg tror jeg ville måttet det med mye mørk malt). Natrium skal ha omtrent samme effekt på smaken som klorid.

Då har eg nok brukt feil tabell for dei tala eg opererer med seier slik fordeling i stout (tal pr 10 liter):

upload_2018-11-20_23-9-40.png
upload_2018-11-20_23-10-10.png

Altså ingen sulfat eller klorid.

Dette er ein nokre år gamal tabell frå medlemsseksjonen i Norbrygg. Veit du kvar ny / oppdatert tabell fins?
 
Då har eg nok brukt feil tabell for dei tala eg opererer med seier slik fordeling i stout (tal pr 10 liter):

Vis vedlegget 39077
Vis vedlegget 39078

Altså ingen sulfat eller klorid.

Dette er ein nokre år gamal tabell frå medlemsseksjonen i Norbrygg. Veit du kvar ny / oppdatert tabell fins?

Au, det gikk visst litt fort i svingene da jeg skrev den forrige posten:(. Sorry. Jeg er så låst i bruken av sulfat og klorid at det var det jeg så. Men selvfølgelig er det kalsiumkarbonat og natron det er snakk om hos Gahr. Disse to trekker jo pH opp. Vannet mitt er hardere (det er mye kalk på Hadeland). Med vanlig bløtt norsk vann går det nok dårlig å gjøre det jeg anbefalte over her.

Jeg kikket på denne kalkulatoren, som Glenn R Lie har laget på grunnlag av tabellen til Gahr.

Kalsiumkarbonar er vel smaksnøytralt, og siden natrium'et spiller den samme smaksrollen som klorid, skulle det bli omtrent det samme forholdet mellom sulfat og "klorid" som det jeg foreslo. (Malten inneholder mye klorid og sulfat, så tilsettingene våre kommer bare på toppen av det som allerede er der.)
 
To veker og to veker... Godt over to månadar faktisk. Vel, for å sitere ein tidlegare kollega: "no er det oppgåvene mine som eig meg og ikkje eg som eig oppgåvene".

Vel, av ulike årsaker vart det ikkje parallellbrygging, men Barclay Perkins sin Imperial Brown Stout 1856 med vannjustering etter Graham Wheeler. Og sant nok, @Finn Berger, det vart for lav pH denne gongen også. Trur nok eg går tilbake til Gahrs neste gong ja, men prøver med litt kalsiumklorid som du tipsa om. Har du ei anbefalt mengde kanskje?

I’m not aware or any water treatment software that makes recommendations for an imperial stout; but I’m sure some probably attempt to second-guess for you. Imperial stout territory relies on empiricism (experience) associated not just with your actual brewing water (its chemistry and treatment), but your recipe, too, as well as monitoring mash pH and adjusting as appropriate. If my memory serves me, we discussed this offline? I can’t accept any responsibility for failure to understand/follow simple procedures and the basic principles involved. :rolleyes:
 
I’m not aware or any water treatment software that makes recommendations for an imperial stout; but I’m sure some probably attempt to second-guess for you. Imperial stout territory relies on empiricism (experience) associated not just with your actual brewing water (its chemistry and treatment), but your recipe, too, as well as monitoring mash pH and adjusting as appropriate. If my memory serves me, we discussed this offline? I can’t accept any responsibility for failure to understand/follow simple procedures and the basic principles involved. :rolleyes:

Ha ha ha, I think you should accept such responsibility :D... or not...

Yes, we discussed it through messages here in forum.

And yes Wheeler doesn't have any water treatment for imperial stout, so I did use the stout-recommendations. I haven't tasted the beer yet, but the dry stout I made with Wheelers suggestions was very good. My best dry stout to date. Maybe some credit should go to WLP004, but not all :)
I don't want to take any credit as my tweaking gave me a pH of 5,9 before fermenting.
 
Tilbake
Topp