Første brygg med egen oppskrift

Hva med noe skikkelig enkelt.

Pale ale:
100% pale. 1.5 gram pr liter ved 60, 15 og 2. Cascade humle og gjær med US-05. Gir 32 IBU ved 1.054 og forventet ABV på 5.8%

Pils:
90% pils, 7% hvete og 3% carapils. 0.5 gram pr liter ved 60 (magnum), og 2 gr pr liter Mittelfruh ved 15 og 5. Gir 32 IBU ved 1.048 og en forventet ABV på 5%. Bruk W-34/70. Pitch ved 8, la stige til 12 og hold den der ei uke før du skrur av temp kontrollen og lar den stige fritt.
 
Hva med noe skikkelig enkelt.

Pale ale:
100% pale. 1.5 gram pr liter ved 60, 15 og 2. Cascade humle og gjær med US-05. Gir 32 IBU ved 1.054 og forventet ABV på 5.8%

Pils:
90% pils, 7% hvete og 3% carapils. 0.5 gram pr liter ved 60 (magnum), og 2 gr pr liter Mittelfruh ved 15 og 5. Gir 32 IBU ved 1.048 og en forventet ABV på 5%. Bruk W-34/70. Pitch ved 8, la stige til 12 og hold den der ei uke før du skrur av temp kontrollen og lar den stige fritt.
Men da blir det ikke egen...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Men da blir det ikke egen...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Så kan han ta det som utgangspunkt. Det er hans bryggeri, hans vann, han bestemmer temperatur, mesketemp/tid, skyllemengde, batchvolum, maltprodusenter, humleårganger, til slutt er det kun han som får laget det ølet han lager og det andre lager vil smake ulikt. For en som skal sette opp sin første oppskrift, som skal være ulikt alt annet som er brygget før? Lykke til med det. Er et par tusen hjulspor i den løypa hvor det skal testes hjulet som er funnet opp på nytt.
 
Så kan han ta det som utgangspunkt. Det er hans bryggeri, hans vann, han bestemmer temperatur, mesketemp/tid, skyllemengde, batchvolum, maltprodusenter, humleårganger, til slutt er det kun han som får laget det ølet han lager og det andre lager vil smake ulikt. For en som skal sette opp sin første oppskrift, som skal være ulikt alt annet som er brygget før? Lykke til med det. Er et par tusen hjulspor i den løypa hvor det skal testes hjulet som er funnet opp på nytt.
Trur det er ganske umulig å lage en øl som ingen har brygga før... Men å bruke ei oppskrift som utgangspunkt er jo ikke noen dum ide [emoji4]

Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
 
Trur det er ganske umulig å lage en øl som ingen har brygga før... Men å bruke ei oppskrift som utgangspunkt er jo ikke noen dum ide [emoji4]

Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
Jeg lager øl som ingen har brygget før, hver gang jeg brygger.
Men jeg bruker som oftest allerede kjente malt- og humle- sammensetninger.

Har brygget et øl som ingen har laget likt til noen gang, men det ble .... interresant... kan sende deg noen flasker om du vil smake
 
Uten kunnskap og erfaring har det lite å si om man brygger et øl basert på egen eller andres oppskrift, man vet ikke hvorfor ølet blir som det blir uansett...
Etter min mening er egen oppskrift ikke en unik øl, men en øl man har tenkt ut.
Så jeg ville bare hoppa i det, smakt på resultatet og fundert hva man forandrer til neste gang.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Les mye oppskrifter om en ølstil du selv skal brygge, ikke oppskrifter publisert av andre i oppskriftsdatabaser (da kan du jo også finne oppskrifter lignende dine som er way off), men fra bøker, eller artikler, gode kilder. Se hva de har til felles.
 
Men da blir det ikke egen...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Det er lite interessant å lage et øl med egen oppskrift bare for å kalle den din egen, så lenge du ikke kan bygge den opp bevisst ut fra en klar ide om hvordan ølet skal bli, og ved hjelp av egne kunnskaper om råvarer og prosess som setter deg i stand til å få til det ølet du vil ha. Da er det interessant å kalle det ditt eget, for da er det et produkt av dine kunnskaper og erfaringer, altså av din dyktighet innen faget. Innen du er der, er det bare snakk om flaks om du får til noe som duger.

Tenk på det som en mesterprøve. Du skal kunne mye, og ha jobbet lenge, før du klarer å bestå den.

Men selvfølgelig må man prøve seg fram, og skaffe seg erfaringer, for å bli en mester i et håndverk. Bokstavelig talt: Øvelse gjør mester.
 
Enig med Finn. Når trådstarter klemmer ut en "pils" som ser slik ut, så ville jeg heller brygget en oppskrift fra en erfaren brygger, enn en skivebom.
 
Folk har ‘hoppet i det med begge beina’ før. Noen flyter - de fleste synker.
Skal man kunne trekke god lærdom, er det avgjørende å ha få variabler, aller best er kun 1 om gangen.
Det videre forutsetter at du har 100% kontroll på bryggeprosessen slik at du ikke innfører ukjente variabler der.
Kunnskap om oppbygging av smak kan gjøres enkelt med å brygge en kjent oppskrift og deretter brygge den igjen med 1 endring. 2 er ofte for mange.
En annen er å brygge SMASH. En humletype og en malttype.
Med økt kunnskap gjør du 1 endring om gangen.
De beste bryggeriene lager 10-20-30 versjoner av 1 øl før de treffer.
Men hopp i det. Det er tidvis gøy å synke, selv om det ofte blir demotiverende i lengden :)
 
Tilbake
Topp