Gjenvinning og panting av bokser

Bare få en panteordning på dette så går ikke miljøet enda mer til hvelvete.

Det er noen panteautomater som tar bokser som ikke er norske, man får ikke pant for dem, men de blir ihvertfall til nye bokser.
Om de tar hva som helst av bokser vet jeg ikke.
 
Det er noen panteautomater som tar bokser som ikke er norske, man får ikke pant for dem, men de blir ihvertfall til nye bokser.
Om de tar hva som helst av bokser vet jeg ikke.

Sendte iallefall en mail til Tomra for å høre hvordan de kan ta dette. Latterlig å la de gå i restavfall iallefall. Miljøsvineri.
 
Ja, det blir mye søppel. Jeg har bestemt meg for å fortsette med flasker, vanskelig å slå det miljømessig og økonomisk.
 
Mao bare kast alu-søpla der den hører hjemme. 75% er ikke godt nok (men det er over tid inkludert way old days hvor resirkulering ikke fantes). Det som er pantbart i norge har en turnover på vilt mange prosent såvidt jeg vet, 99 elller 98 komma noe.

Men selv om boksen ikke gir pant, er det mye lettere å gi den tilbake til kretsløpet hvis man først skal pante, enn å måtte dra på en dynge eller et punkt. Blir to destinasjoner i steden for en, hvor man også panter det man har å pante.
 
Sist redigert:
Bokser går jo rett i egen søppelkasse utenfor hjemmet for glass og metal. Så stort problem er det ikke. Tror faktisk at det er ypperst få som gidder å hive i restavfall. Da det er enklere å kaste det der det hører hjemme. Og det meste av dette blir jo resirkulert igjen..
 
Bokser går jo rett i egen søppelkasse utenfor hjemmet for glass og metal. Så stort problem er det ikke. Tror faktisk at det er ypperst få som gidder å hive i restavfall. Da det er enklere å kaste det der det hører hjemme. Og det meste av dette blir jo resirkulert igjen..

Hvor bor du? Jeg var for noen uker siden på tur til et sted hvor slike dunker ikke fantes, visstnok. Da var det "points" man måtte oppsøke for å bli kvitt det man har sortert selv. Bokser og glass går i egen dunk her og.
 
Men selv om boksen ikke gir pant, er det mye lettere å gi den tilbake til kretsløpet hvis man først skal pante, enn å måtte dra på en dynge eller et punkt. Blir to destinasjoner i steden for en, hvor man også panter det man har å pante.
Det argumentet er kun valid om du ikke resirkulerer i utgangspunktet. Ellers er problemet allerede løst på kjøkkenet ditt.
 
Ellers er problemet allerede løst på kjøkkenet ditt.
Det beste vil vel være å 'pante' dem sammen med annet som skal pantes, hvis den lokale matbutikken har automat som tar dem.
Da er den allerede sortert ut fra annet metall også, og komprimert i automaten.
 
Om det er stress for dere å resirkulere aluminiumsbokser er problemet mye større enn bokser for hjemmebrygging. Da mangler dere enten vilje eller mulighet. Jeg tviler på at mulighet er saken.
Eller kaster dere glass, plast, batterier, lyspærer og annet faenskap i restavfallet og?
 
Mange bekker små bli en stor å. Folk kaster bokser i den generelle dynga på gata, i steden for å putte de i "pant" søyla på utsiden av søppelbøtta. Bare der er det noe å hente.
 
Pantesystemet drives av Infinitum, som finansierer det via redusert emballasjeavgift. Automatene leser strekkoden og gir deg pant dersom strekkoden skal gi pant, eller godtar boksene uten å gi pant dersom det er en annen strekkode de kjenner til (typisk svenske bokser og en del mikrobryggeribokser). Returandelen på pantbare bokser er over 95%.

Den andre returmuligheta er gjenvinning uten pant. Dette drives og finansieres på ganske tilsvarende måte av Grønt punkt (om jeg husker rett), men gir ikke pant. Returandelen er lavere og avgifta er høyere. Det er her, sammen med andre ikke-pantbare bokser du skal levere hjemmebryggerboksene. Vanligvis er det grønne konteinere plassert rundt omkring.
 
Vil det noen gang bli innført pant på disse boksene, må det ikke være en strekkode for at det skal fungere?
Kunne kanskje fått utdelt strekkoder i form av klistremerker der boksene blir kjøpt, men da vil vel pris pr boks øke tilsvarende... :)
 
Tviler på at de vil levere ut klistremerker med strekkoder til hvem som helst, da risikerer de at mye rart blir puttet inn i automaten ;)
 
Vil det noen gang bli innført pant på disse boksene, må det ikke være en strekkode for at det skal fungere?
Det vil ikke bli innført pant på hjemmebryggerbokser, i hvert fall ikke slik systemet fungerer i dag. Alternativet er retursystemet for bokser uten pant, som også de fleste mikrobryggeriene er en del av.
 
Hvor bor du? Jeg var for noen uker siden på tur til et sted hvor slike dunker ikke fantes, visstnok. Da var det "points" man måtte oppsøke for å bli kvitt det man har sortert selv. Bokser og glass går i egen dunk her og.

Bor i m&r og her har de fleste slike dunker. Før vi fikk det kastet vi svenske bokser, hjemmebryggerbokser, hermetikk og annet metal og glass flasker i gjennvinningspunkt i sentrum. Like selvfølge som vi kaster papp i papp og plast i plast. Slik har det vel vært i ca 20 år her ca. Ser ikke problemet med å resirkulere når det er lagt så godt tilrette som det er gjort.

Det vil også være unntaket med en gris eller to som ikke får til dette. Men tror nok det har begynt å bli langt mellom hver gris etterhvert som folkeopplysningen har sunket inn.
 
For min egen del tror jeg kanske resirkuleringen ville blitt bedre, ølbokser havner selvfølgelig i glass- og metalldunken. Mens korkene fra hjemmebryggflaskene havner bestandig i restavfall..
 
Tilbake
Topp