Tips til kjøleskap under kjøkkenbenk

Hei
Jeg har kjøpt et lite kjøleskap som jeg har fått plass til under kjøkkenbenken etter å ha tatt ut bunnplata i benken, med kjøkkenets originale dør utenpå. Har montert tappetårn i benkeplata. Ble veldig fint, men det dumme meg ikke tenkte på var lufting over kjøleskapet (under er det lufting), så etter en stund ble det veldig varmt. Det er ca. 5 cm mellom toppen av kjøleskapet og undersiden av benken.
Tror dere det holder å gjøre skapdøra lavere med luftespalte over døra?

Alternativt blir å kjøpe integrert kjøleskap til kjøkkenbenk. Har sett på Ikea Kallnat.
KALLNAT Integrert kjøleskap A++ - hvit - IKEA
Er det noen som har erfaring om man får plass til 1stk 19l cornelius + 2kg Co2 i denne? evnt. 12l hvis det er for lavt. Jeg finner ikke noe på nett om innvendige mål.

Håper noen har litt råd, for det kommer til å se veldig bra ut:)
 

Vedlegg

  • IMG_20190606_213559.jpg
    IMG_20190606_213559.jpg
    385,7 KB · Sett: 96
Jeg ville testet med å lage en glipe i døren oppe for å slippe ut varme og samtidig litt glipe nederst (kanskje bore noen hull eller lage en slisse) for å få inn litt nede og få sirkulasjon.

Prøve noe sånt og se om det hjelper før du eventuelt må bite i det sure eplet og kjøpe nytt.

Hvordan er temperaturen dersom døren står åpen en stund? Synker tempen da?
 
Jeg ville testet med å lage en glipe i døren oppe for å slippe ut varme og samtidig litt glipe nederst (kanskje bore noen hull eller lage en slisse) for å få inn litt nede og få sirkulasjon.

Prøve noe sånt og se om det hjelper før du eventuelt må bite i det sure eplet og kjøpe nytt.

Hvordan er temperaturen dersom døren står åpen en stund? Synker tempen da?
Nede er det bra med innluft, men det er oppe varmlufte ikke slipper ut. Skal teste med døren åpen i dag. Måtte dra ut kontakten i går kveld:-(
 
Nede er det bra med innluft, men det er oppe varmlufte ikke slipper ut. Skal teste med døren åpen i dag. Måtte dra ut kontakten i går kveld:-(
Dersom det blir for varmt med døren åpen er det jo innbyggingskap som er løsningen.
 
Ikea Svalna er en integrert modell med plass til 2x 19l og et mindre fat (eller gass)

Infoen i denne tråden:
-= KeGeRaToR =-
Svalna kan ikke monteres under kjøkkenbenk, må monteres i skap med lufting bak og ut. Kallnat har inn og utluft nede ved sokkelen, så den kan monteres under benk. Men hvor mye er det plass i den?
 
Har testet med døren åpen, det ble mye bedre. Skal prøve å montere en ventilasjonsrist øverst i døra.
Kan du lage en slisse øverst i bakveggen på skapet, slik at varmen slipper ut oppe bak?
Ser ut som du har godt med lufting bak skapet mot veggen? Eller er den vite flaten vi ser under tappetårnet døren i skapet?
 
Kan du lage en slisse øverst i bakveggen på skapet, slik at varmen slipper ut oppe bak?
Ser ut som du har godt med lufting bak skapet mot veggen? Eller er den vite flaten vi ser under tappetårnet døren i skapet?
Den vite flaten er døra, ja. Måtte beholde sideveggene i benkeskapet for at døra skal festes i noe, så det er lukket mellom skapet og veggen (selv om det ser ut som en åpning. Kan bore noen hull øverst i sideveggen på skapet mot veggen allikevel. Hjelper sikkert litt det også. Har tenkt til å fore igjen åpningen mot veggen i front for at det skal se pent ut, men kanskje jeg beholder glippen mellom benkeplaten og veggen (selv om det hadde vært finest å tette her også).
Jeg tipper han som har laget denne -= KeGeRaToR =- har lufting bak. Det kan ikke jeg, da dette er en kjøkkenøy med to skap rygg mot rygg.
 
Tilbake
Topp