Jakter på RIMS tube ca 3000w

Her er bilde av min hjemmelagde rims. 99% kinagreier fra Ali. Total kost eksl. pumpe 1000,- tror jeg, men gøy å bygge
Bruker element på 2000w uten å svi noe..
 

Nydelig stenging/struping ut fra pumpa. Diaphragm valve, redneck style. "kjøper faen ikke en ekstra ventil, har jo vicegrip!"

Hva gjør skrujernet under pumpa?


For å unngå missforståelser, dette var ikke ment som hets. Jeg setter pris på enkle og noen ganger mindre pene løsninger.
 
Nydelig stenging/struping ut fra pumpa. Diaphragm valve, redneck style. "kjøper faen ikke en ekstra ventil, har jo vicegrip!"

Hva gjør skrujernet under pumpa?


For å unngå missforståelser, dette var ikke ment som hets. Jeg setter pris på enkle og noen ganger mindre pene løsninger.


Ja, enig med deg at dette ser litt redneck ut Dette var første test med denne pumpe, skulle vel prøvd først med vann og ikke en batch

Faktum var at TD5 pumpen hadde så stor flow at min nylonpose ikke klarte å få nok vørter igjennom seg, og da tar man det man har for hånden. Har en kuleventil på neste gang og har også bestilt en annen pose.

Pumpen skal helst stå vertikalt så jeg fant en liten strømforsyning å sette den på, og så da at pumpen har noen små luftinger i bunn jeg ville holde fri

På styringsbokser min har jeg en «dimmer» til varmeelementet, den brukes ikke så den kobler jeg over til pumpens støpsel, kanskje jeg kan regulere spenningen til pumpen og redusere flow litt
 
Følte et lite snev av dårlig samvittighet over avsporingen så til trådstarter:

Søk på «diy rims tube» og handle rustfritt på Ali så er du godt i gang
 
Det tok litt tid, men da er RIMS tuben fra Brewpower testet på første brygg (https://www.brewpower.no/produkt/rims-sirkulatorpakke-3500w-super-ulwd/)! Det er utrolig at man ikke har gjort denne oppgraderingern før! Tanken var å brygge i dag, teste i går. Jeg satte opp utstyret med kun vann og tenkte jeg skulle se hvordan det var å varme meskevann fra ca 5 grader til 66. Det gikk jo ikke mere enn ca 20 min så var vannet klart. Da så jeg ikke noe vits i å teste noe mere:)
Malte opp malt og satte i gang en klone av Ægir Ipa. Er i gang med å byggge meg et nytt brygge bord. Brygger i garagen så et bord på hjul med alle deler og gass intigrert i bordet og hjul på bordet slik at det kan flyttes står på planen. Oppsettet ble derfor meget provosorisk og fant fort ut at RIMS tuben må stå loddrett med sensor øverst. Vørter inn nede og ut oppe. Ellers får du luft i røret og det blir varmere på enkelte punkter.
Kjørte også skyllevannet gjennom RIMSen. Hadde varmet vannet til 75 og satte RIMSen på samme temp. Da var hele linja ferdig vasket når skyllingen var over.
Legger ut noen bilder av bryggeingen her:
https://www.facebook.com/nanobrygg/?ref=bookmarks

Anbefaler både løsning og Brewpower på det sterkeste!!
 
Er disse elementene fra brewpower rustfrie?

Tenker å selge hermsen min og kjøpe den ferdige 3500W-pakka.
 
Det må de være, har brukt samme pakka i trekvart år nå og den er like blank og fin, topp kvalitet.

Da vil jeg også komme med et nerdespørsmål, jeg er full av bekmringer vettu..

Har du proben inn fra toppen og ned, eller har du den inn fra siden?

Hvis man har den fra toppen og ned, hvordan blir det med lengden på proben og flow? Vørteren ut vil jo renne ut til siden som sitter x cm lengre ned, hva skjer med vørteren som er over utløpet? Vil man få nok sirkulasjon slik at denne også flyter bra, eller vil det liksom bli mindre sirkulasjon helt i toppen av røret, slik at temperatur ut av røret faktisk kan være under det proben måler?
 
Er disse elementene fra brewpower rustfrie?

Tenker å selge hermsen min og kjøpe den ferdige 3500W-pakka.
Frå sida:

«Alle komponenter er bygget utelukkende i rustfritt stål og leveres med Tri-Clamp sanitærflenser for enkel demontering og rengjøring.»
 
Da vil jeg også komme med et nerdespørsmål, jeg er full av bekmringer vettu..

Har du proben inn fra toppen og ned, eller har du den inn fra siden?

Hvis man har den fra toppen og ned, hvordan blir det med lengden på proben og flow? Vørteren ut vil jo renne ut til siden som sitter x cm lengre ned, hva skjer med vørteren som er over utløpet? Vil man få nok sirkulasjon slik at denne også flyter bra, eller vil det liksom bli mindre sirkulasjon helt i toppen av røret, slik at temperatur ut av røret faktisk kan være under det proben måler?

Jeg har gjort om litt på det som følger med, satt inn et blindlokk på siden og triclamp overgang til 1/2" på toppen med t stykke, og satt proben der, se bilde. proben som Brewpower selger er av K type og kune ikke brukes i mitt oppsett. Har helt stabil temp på mesk med bruk av ezboil pid.
Mener pinnen på proben min er ca. 50-60 mm. (måtte låne camlocken som skulle sitte i t-stykket til noe annet når bildet ble tatt)IMG_20190730_165022.jpg
 
Tilbake
Topp