WLP023 Burton Ale

Hvis dette blir en ny favorittgjær, så kan du være litt artig og føre mesketemperatur vs OG vs FG inn i et regneark og lage en flott graf ut av det, så vil du finne ut sånn ganske greit ved hvilken temp du bør meske på senere.

Det er i og for seg det jeg er litt opptatt av nå. Men jeg tror ikke jeg trenger å lage et regneark - og dessuten kan jeg ikke bruke regneark, heller:p.

Jeg har jo den informasjonen. Utgjæringsprosent er med i den enkle bryggeloggen der alle bryggene er listet opp, og så har jeg lenket til oppskriftene fra den bloggen. Stort sett veit jeg dessuten hvilke temperaturer jeg mesker de ulike bryggene på, så jeg ser ganske kjapt ut fra den enkle loggen hva jeg kan regne med at en gjær jeg har brukt en del, presterer av utgjæring.

Og så er det sjølsagt en del tilfeller som bryter mønsteret - som regel pga. en eller annen dumhet begått av meg:(.

Denne gjæren her ser ut til å være litt spesiell. 87% utgjæring er normalt et dårlig tegn - men jeg kan ikke kjenne at det er noe galt med ølet. Og den gjærer jo ganske godt ut også brygg som er mesket litt høyt.
 
Det er i og for seg det jeg er litt opptatt av nå. Men jeg tror ikke jeg trenger å lage et regneark - og dessuten kan jeg ikke bruke regneark, heller:p.

Jeg har jo den informasjonen. Utgjæringsprosent er med i den enkle bryggeloggen der alle bryggene er listet opp, og så har jeg lenket til oppskriftene fra den bloggen. Stort sett veit jeg dessuten hvilke temperaturer jeg mesker de ulike bryggene på, så jeg ser ganske kjapt ut fra den enkle loggen hva jeg kan regne med at en gjær jeg har brukt en del, presterer av utgjæring.

Og så er det sjølsagt en del tilfeller som bryter mønsteret - som regel pga. en eller annen dumhet begått av meg:(.

Denne gjæren her ser ut til å være litt spesiell. 87% utgjæring er normalt et dårlig tegn - men jeg kan ikke kjenne at det er noe galt med ølet. Og den gjærer jo ganske godt ut også brygg som er mesket litt høyt.

Regneark var mer forslag for da har du mye informasjon i en rute. Men du må jo kikke på avvikene og spore tilbake til hva slags brygg det var.. Har regneark for effektivitet selv og der kom forslaget fra, veldig hjelpfult verktøy for å "treffe".
 
Det tredje brygget med 023 oppfører seg nå mye likt det første. Det vil si at det gjærer veldig friskt de første par dagene, og det aller meste av gjæringen er kjapt unnagjort. Men så holder den det gående en god stund med småspising, og jobber opp en ganske foruroligende høy utgjæringsprosent. Den første endte altså nede på 1.007, og 87%. Denne har nå gått fra 1.052 til 1.010 på 12 dager, men den var på 1.013 etter 4 dager, så den har brukt 8 dager på de siste tre poengene. Og den slipper fremdeles en liten gassboble hvert 10. sekund. Den er på 80% utgjæring, og skal sikkert et par poeng til ned, og da vil den være på 84%.

Jeg har vært mistenksom, og lurt på om det kan være snakk om en infeksjon. Men det første brygget er nå ferdig karbonert, og det er ikke noe som tyder på at det foregår noe mer i ølet. Ingen usmaker.

Det er vel ikke så mange som har brukt denne, men til dem av dere som har: Kan dere huske om denne oppførselen er typisk? (Jeg er veldig sikker på at jeg har brukt nok frisk og fin gjær, og at den har fått nok oksygen ved gjæringsstart.)
 
Da tappes den siste av de tre bryggene opp. Nordengelsk brun mesket på 67 grader. Den blei sterkere enn jeg hadde ønsket; gikk fra 1.052 til 1.010. 5,5% ABV og 80% utgjæring.

Denne gjæren lager tørt øl med fin esterprofil, om jeg skal dømme etter disse bryggene. Det er ikke alltid jeg ønsker det så tørt, men jeg tror ikke det skal være noe problem å få drukket disse.
 
Jeg ser at jeg har forsømt å gi en sluttrapport om forsøkene med denne gjæren.

Den blir ingen husgjær, er jeg redd. Det er det to grunner til:
  • svovel (hydrogensulfid)
  • høy utgjæringsgrad
Ølet blei ikke udrikkelig. Irish Pale Ale'n blei faktisk ganske god, til og med - etter hvert. Men jeg ser ingen grunn til å slåss med de to problemene jeg lister opp ovenfor for kanskje å få et godt øl, så lenge det er andre gjærtyper som gir meg godt øl uten at jeg må risikere svovel og for høy utgjæring.

Kanskje skal jeg prøve en liten batch med noe; jeg får se. I så fall poster jeg det her.
 
Tilbake
Topp