Finn Berger
Moderator
Hvis dette blir en ny favorittgjær, så kan du være litt artig og føre mesketemperatur vs OG vs FG inn i et regneark og lage en flott graf ut av det, så vil du finne ut sånn ganske greit ved hvilken temp du bør meske på senere.
Det er i og for seg det jeg er litt opptatt av nå. Men jeg tror ikke jeg trenger å lage et regneark - og dessuten kan jeg ikke bruke regneark, heller.
Jeg har jo den informasjonen. Utgjæringsprosent er med i den enkle bryggeloggen der alle bryggene er listet opp, og så har jeg lenket til oppskriftene fra den bloggen. Stort sett veit jeg dessuten hvilke temperaturer jeg mesker de ulike bryggene på, så jeg ser ganske kjapt ut fra den enkle loggen hva jeg kan regne med at en gjær jeg har brukt en del, presterer av utgjæring.
Og så er det sjølsagt en del tilfeller som bryter mønsteret - som regel pga. en eller annen dumhet begått av meg.
Denne gjæren her ser ut til å være litt spesiell. 87% utgjæring er normalt et dårlig tegn - men jeg kan ikke kjenne at det er noe galt med ølet. Og den gjærer jo ganske godt ut også brygg som er mesket litt høyt.