Striketemp eller mashtemp?

Var da voldsomt.

Men du har gode poenger i innlegget ditt. Jeg skal begynne med dette selv fra nå av. Det er grunnleggende fysikk, men det er lett å stole blindt på automatikken:) Beklager hvis jeg kom frem som krass. Det var bare godt ment:)

Hehe, jeg pleier ikke gi meg når jeg veit jeg har rett. ;) Har over 80 batcher bak meg på slike maskiner, og det fungerer akkurat likt på en BB30A som på en Brewtools B80 pro. Jeg har smertelig erfart hvordan det er å havne under 60 grader i mesken, og hvor mye røring og styr som må til for å få opp mesken til riktig temperatur igjen. Det har ført til både brent bunn i kjelen, dårlig utgjæring, og øl som aldri klarner. Kalkulatoren på brewers friend eller i brewfather fungerer ypperlig. :)
 
Har bare skumma fort gjennom tråden, og vil bare støtte den enkle påstanden at det er lurt å treffe innmesktemperaturen. Samtidig er det som regel ikke fryktelig farlig å bomme litt. Temperaturen i mesken vil alltid variere litt, og jeg tror det er en illusjon å tro at vi kan ha full kontroll.

Konsekvensene av å bomme på innmesk kan variere:
  • mesker du for optimal gjærbarhet, med en mesketemperatur på 63-65 grader, gjør det nok ikke noe om du treffer under. Treffer du over, skal det også en del til før planen om optimal gjærbarhet blir ødelagt.
  • mesker du på temperaturer over 65 grader, vil det å treffe under den temperaturen du ønsker, gi deg noe mer gjærbart sukker enn du hadde tenkt deg, og omvendt hvis du treffer over. Hvor alvorlig det vil være, avhenger av hvor mye du bommer med, og hvor lang tid det tar å korrigere det. Jeg får ikke panikk om jeg bommer med en grad eller to under, men jeg har alltid kaldt vann i beredskap for å korrigere om jeg skulle havne over. Det er et nokså enkelt tiltak:).
Skulle du få en litt lavere eller høyere FG, skal det likevel en del til for at effekten på ølet blir merkbar. Så til alle som er ferske bryggere, og stresser med mesketemperaturen: Ta det med ro. Det er greit å prøve å få det "riktig", men om du ikke treffer helt, så er risikoen for at du skal merke det på ølet, helt minimal.
 
Støtter de siste innleggene. Enzymaktivitet de første 10min er mye viktigere enn de siste 10min. Skal du bomme på temperatur, er det derfor en fordel om det ikke er i starten.
2 ℃ høyere temp. når du heller i kornet, er en svært enkel og nyttig kompensasjon for varmetap.
Det viktigste er derimot å brygge konsistent. Skal du endre prosess, så endre kun en variabel om gangen.
Noter alt, alltid...
 
Tilbake
Topp