Øl i media

Status
Stengt for ytterligere svar.
4B1EA9CD-8514-4D99-BEFA-344C0E88BA6A.jpeg 03422B99-76BA-4DA8-BBE1-9A9710E37B5C.jpeg

Siste ØLGUIDE skriver om samme sak, og inneholder dessuten en stor norsk ølguide. ;)

I lederen tar Anders Kolberg for seg temaet kvinner og øl, før og nå, og der er kjempebra reklame for prosjektet!!

Last ned magasinet her:

Ølguide 2019

(Gratis i daglighandelen for Trumf medlemmer)

..men ikke glem å rekruttere kvinner til prosjektet!!

Bortsett fra skrivefeil på navnet Strifelt og Streif... så inneholder magasinet en stor ølguide (selvsagt..), norsk malt og sikkert en haug med favoritt øl!

Det er fint at vi får litt drahjelp av VG i begge magasinene, MEN!!! Ingenting skjer av seg selv!!

DERFOR TRENGER VI DERE!!

Til å dele muligheten for kvinner å melde seg på!

Del Ølhunnen.no til dine kvinnelige venner, kollegaer, slektninger og kjærester som har mulighet å komme til Oslo på arrangementer i Norbrygg regi.

Når vi har nok kvinnelige påmeldte starter vi arrangementene.

Håper på mange nye kvinner i ølmiljøet!!

Påmelding via bloggen er nødvendig for at jeg skal klare å holde oversikt og få samlet alle på ett sted.

Takk for hjelp!!! :)
 
Sist redigert:
Du kan ikke smake 171 øl og si noe fornuftig om dem:confused:. De der "testene" plager det meg fint lite å ikke ha tilgang til.
Litt i overkant bastant når du ikke har lest testen? :rolleyes: DN bruker gjerne godt kvalifiserte testere, og har nok brukt lang tid på testen. Sannsynligvis har de testet relativt få øl per runde.
 
Sist redigert:
Litt i overkant bastant når du ikke har lest testen? :rolleyes: DN bruker gjerne godt kvalifiserte testere, og har nok brukt lang tid på testen. Sannsynligvis har de testet relativt få øl per runde.

Du har nok rett der. Jeg generaliserer bare ut fra hva jeg har lest av tester før. Og de har ikke opptatt meg noe særlig i det hele tatt etter hvert. Det har vært mye dumt.

Hadde vært artig å vite hvordan DN har gjort det.
 
Tenker du på BF oppskrifta mi eller Jan sin
hvis du tenker på min så er det den bare foreløpig, vet ikke hvorfor jeg skrev det
Dette er hva Jan skriver

«Jeg hadde også begynt å undersøke om Cryo/Lupulin humle. Dette medførte litt forandring av prosessen igjen. Nå tilbakefører jeg vørten til kokekjelen via platekjøler etter koking. Humlemengden ved kokeslutt deles i 2 like deler, 1 del går i ved kokeslutt og den andre når temperaturen er under ca 78 grader, dette tar rundt 10 minutter. De får rundt 10 minutter i kjelen, en grei pause mens jeg kopler om for O2 tilførsel og overføring til et av de 2 åpne gjæringsfata. Overføringen tar 30 minutter og nå er vørten godt under 20 grader. I tilleg har jeg flyttet noen av de andre humletilsetningene litt bakover.»

Hopstand: Under 79 grader. 1/2 1 min humle flameout, resten under 79 grader.

så kanskje 10 min er nok før jeg fortsetter kjølinga
 
Velfundert og god artikkel.

Humrer litt i skjegget jeg ikke har når asfalt trekkes fram. Har brukt begrepet selv når smaken minner om lukta av nylagt asfalt. For meg er det positivt...
 
Våt ull og asfalt? Høres ut som juleøl fra Oslo.

Øljåleriet
Må innrømme eg sliter med å forstå hvor han vil.
Det er dumt at vi har fått tendenser til en ølkultur som setter smak foran fyll?
Vanskelig å forstå for vanlige folk? Javel, sett deg inn i det da. Folk flest har vel smakt et par ulike øl fra butikkhyllene nå.
Skal en degradere beskrivelsene for folk som også forstår?
Mange ganger er beskrivelsene av vin litt utenfor hva eg finner, smaker og lukter, men skal eg liksom føle meg krenket av den grunn? Fordummet og latterliggjort? Nei. Hvis så --> Deal with it.

Edit: Etter å ha hørt Ukesluttinnslaget er eg enda mer forvirret hva han vil.
Han jobber for et bryggeri, og har disse meningene? Merkelige disse svenskene...
 
Sist redigert:
Synes det var en treffende kommentar. Vi har ikke behov for snobbete beskrivelser som ingen kjenner seg igjen i. Det blir jo bare dumt.

Men reagerte på denne: 'enten de ønsket lager, porter, bock, ale eller noen av de mange andre sortene øl'

Det var en merkelig kommentar fra en som jobber på Ringnes og uttaler seg om øl. Mangler tydeligvis basiskunnskaper man skulle tro en sånn person har.
 
Direktelenke til radioutgaven

Ukeslutt - 21-12-2019 - NRK Radio

... men altså...
Det er forskjell på beskrivelser og beskrivelser. Jo mer man setter seg inn i ethvert fagfelt, jo flere faguttrykk er nødvendig for å være tilstrekkelig presis. Med mine medbryggere snakker jeg gladelig om dms, acetaldehyd, biotransformasjon ++ da dette er presise begreper. Når jeg snakker med venner utenfor miljøet går det mer i at denne likte jeg ikke fordi den smaker litt eple...
Jålete beskrivelser kan man klare seg uten, men så vil sikkert mange også beskrive de fag-spesifikke uttrykkene som jålete dersom de ikke forstår dem.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp