Diskusjonstråd: Moms og 350 kr grensa

DE 42 FØRSTE POSTENE ER SKILT UT FRA DENNE TRÅDEN:
Ting å kjøpe før 350 kr grensa forsvinner?

- @JEG (Forum moderator)


Men det jeg ikke forstår er at de ikke kan vente til 2021 når EU skal innføre sitt nye, forenklede system for netthandel med utlandet.

En av grunnene er at vi her i nisseland skal betale for kjøp også fra EU/EØS-området

Det ville er at du kan spasere/sykkel/kjøre/ro/seile/fly ut av landet hver dag-hele året og ha med varer for 3000kr avgiftsfritt tilbake... Og så er det småpakker med rustfri triclamp fra Hong kong som er "problemet"...
 
Sist redigert av en moderator:
^ Men for hvor mange i Norge er det aktuelt?

Det er faktisk ganske mange som bor et stykke fra grensa...
 
Synes det blir en veldig forenkling. Det er veldig mye som ikke er å få tak i her i landet, spesielt reservedeler og lignende små-gjenstander. Og så er det tidvis helt vanvittige priser som tilbys. Jeg er veldig for "support your local" etc, men noen ganger er det rett og slett for drøy. F.eks. har jeg sett et termometer som selges på e-bay til +/- 20 kr (husker ikke helt) til salgs her for 200,-. Det termometeret er i tillegg rimelig ræva, men fremstilles som raskt, nøyaktig og what nok her. Det synes jeg nesten er lureri.
 
Synes det blir en veldig forenkling. Det er veldig mye som ikke er å få tak i her i landet, spesielt reservedeler og lignende små-gjenstander. Og så er det tidvis helt vanvittige priser som tilbys. Jeg er veldig for "support your local" etc, men noen ganger er det rett og slett for drøy. F.eks. har jeg sett et termometer som selges på e-bay til +/- 20 kr (husker ikke helt) til salgs her for 200,-. Det termometeret er i tillegg rimelig ræva, men fremstilles som raskt, nøyaktig og what nok her. Det synes jeg nesten er lureri.
Men det er jo ingen som stopper deg fra å kjøpe det på ebay. Det er bare ikke subsidiert lenger.
 
Men det er jo ingen som stopper deg fra å kjøpe det på ebay. Det er bare ikke subsidiert lenger.
Jeg betaler gjerne mva. Problemet har jo vært gebyrene for å få gjort dette. Du kan godt si at de er subsidiert, men det er opp til 350 (totalt). Over dette er de jo nesten straffet.

Men, ja, enig i at subsideringen bør avsluttes, men da bør mva gebyret bli lavere eller borte.
 
Sist redigert:
Artig dette, NHO og sittende regjering og store deler av næringslivet er for EU-medlemskap , for fri flyt av varer og tjenester, for globalisering. Helt til det rammer egen oppblåst business... Da må det proteksjonisme til..

Gjenstår å se hvordan dette blir i praksis, jeg har null problemer med å godta å betale mva (selv om jeg er nokså sikker at statskassa i beste fall går i null, byråkratiet rundt dette vil koste..), men er stygt redd for at div aktører vil legge opp til solide gebyr for å håndtere disse forsendelsene.

Om noen prater kinesisk og har litt teft; en Kina-verdjon av Jetcarrier vil være og butikk!!
 
Når trer dette i kraft?

Jeg er også mest redd for at en del nettbutikker som selger nisjeprodukter ikke vil orke å sende til Norge lenger.

Det er sjelden jeg handler utenlands for å spare penger, som regel er det for at produktet ikke finnes her hjemme.
 
Når trer dette i kraft?

Jeg er også mest redd for at en del nettbutikker som selger nisjeprodukter ikke vil orke å sende til Norge lenger.

Det er sjelden jeg handler utenlands for å spare penger, som regel er det for at produktet ikke finnes her hjemme.

Svaret ligger to poster over din. Systemet er planlagt innført 1.april
 
Jeg er også mest redd for at en del nettbutikker som selger nisjeprodukter ikke vil orke å sende til Norge lenger.

For en utenlandsk nettbutikk som ikke velger å ordne med moms er det ingen endring. De sender fortsatt som før, men du må betale når du henter pakka på posten.

Dersom det ikke blir vesentlig mer returer, så ser jeg ingen grunn til at nettbutikker skulle la være å sende til Norge på grunn av denne omlegginga.
 
Da har jeg misforstått, jeg tolket det slik at det var selgers ansvar å kreve inn mva.

Norske myndigheter kan ikke pålegge en utenlandsk nettbutikk noe som helst. Vi får bare håpe at de store nettbutikkene vil samle inn mva for den norske staten, hvis ikke blir de små pakkene plutselig mye dyrere for oss.

Jeg ser ikke helt for meg at en selger på ebay vil ta den jobben det er å legge på mva og sende pengene til AS Norge på samme måte som norske butikker gjør. Det kreves en del jobb, ikke minst regnskapsmessig.

Og hva skal myndighetene gjøre med en nettbutikk i Shanghai som legger på norsk mva og ikke sender pengene videre til den norske staten? På meg virker det som et opplegg som er dømt til å gå med underskudd, kontroll, oppfølging, dokumentasjon, det kreves en del manpower for å håndtere dette systemet.
 
Mye av dette er helt ok, men det som ikke er ok - er at vi tror at alle andre vil gjøre et stykke arbeid (mva innsamling) gratis for Norge. For mange små er merarbeidet ikke ønskelig. Dette er også grunnen til at mange amerikanske nettsider ikke sender til Norge. Det blir for mye styr - og for lite penger.
Det er åpnet for at Posten kan kreve inn mva i tilfeller hvor små nettbutikker ikke gjør dette selv, og kjenner vi Posten rett, blir dette ihvertfall ikke gratis
 
Det er åpnet for at Posten kan kreve inn mva i tilfeller hvor små nettbutikker ikke gjør dette selv, og kjenner vi Posten rett, blir dette ihvertfall ikke gratis

Og det er det vel heller ingen grunn til at Posten skulle gjøre dette gratis.
 
Det er kun større aktører som vil gidde dette bryet, og det er da aktører som f.eks kan ha store deler av kundemassen i et annet land enn de selv er basert i.
F.eks som Zalando, NetOnNet etc. De mest aktuelle har med andre ord allerede en slik løsning.

De som er interessant er om de klarer å få f.eks ebay og aliexpress til å innføre en sentral ordning, der de gjør dette på vegne av deres selgere.
Helst da med en løsning slik at man kan kjøpe flere ting fra samme selger med kun et gebyr.
 
Ebay har jo hatt en løsning på dette lenge, men bare på noen varer, selger må sikkert velge "global shipping program" når varen legges ut.
 
Helst da med en løsning slik at man kan kjøpe flere ting fra samme selger med kun et gebyr.

Planen er vel at det blir gebyrfritt så lenge en utenlandsk nettbutikk legger på moms.
Spørsmålet er om de er villig til å ta den jobben uten å få noe igjen.
 
Tilbake
Topp