Erfaringer med bruk av humle fra hagen.

Er det noen som har noe erfaring ang. Brygging med humle fra hagen?

Jeg brygget nylig en Smash cascade fra egen hage. Dvs jeg brukte litt bittehumle av noe annet men brukte da 260g humle 60 g 5 min og 200g på 80 grader.

Testet ølet i dag og må si jeg er skuffet over resultatet. Veldig lite som minner om cascade. Ingen lukt av humle. litt sylig lime aktig smak men ikke noe mer.

Med tanke på hvor lite man får høstet og jobben med dette så føler jeg dette ikke er værdt å bruke tid på. Men hvis andre har gode resultater med det hadde det vært interessant å høre.
 
Min erfaring er at du får et resultat ganske langt fra den amerikanske originalen. Temperatur, jordsmonn, osv spiller helt sikkert en stor rolle her.

Men jeg har aldri hatt som ambisjon å være sjølberga på humle (som er lik originalen), jeg lager stirt sett ett øl i året med egen humle, og det blir et rart øl. Rart, men morsomt. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Min erfaring er at du får et resultat ganske langt fra den amerikanske originalen. Temperatur, jordsmonn, osv spiller helt sikkert en stor rolle her.

Men jeg har aldri hatt som ambisjon å være sjølberga på humle (som er lik originalen), jeg lager stirt sett ett øl i året med egen humle, og det blir et rart øl. Rart, men morsomt. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rart, men morsomt.
Det er en god konklusjon.

Jeg lurer på om jeg bare skal kaste humlen jeg høstet i år. Synes den ikke var så god som fjorårets. For mye regn.
 
Hadde vel ikke forventet at den ville gi det samme som en original, men denne ga meg egentlig alt for lite.
Dette var humle fra i fjord og i år. 60 gram i år.

Denne ølen var vel ikke morsom engang. Malten var en hjemmelaget pale så var liksom humlen som skulle få litt plass.
Noe den ikke hadde behov for.

Brygget tideligere en øl med en ukjent norsk humle. Denne luktet veldig hvitløk men ga en fin sitron aroma og smak så var ikke bortkastet.

Men denne tror jeg går rett i dass.
 
Hadde vel ikke forventet at den ville gi det samme som en original, men denne ga meg egentlig alt for lite.
Dette var humle fra i fjord og i år. 60 gram i år.

Denne ølen var vel ikke morsom engang. Malten var en hjemmelaget pale så var liksom humlen som skulle få litt plass.
Noe den ikke hadde behov for.

Brygget tideligere en øl med en ukjent norsk humle. Denne luktet veldig hvitløk men ga en fin sitron aroma og smak så var ikke bortkastet.

Men denne tror jeg går rett i dass.

Har også hjemmedyrka Cascade som er i jorda på tredje året. Stikling kjøpt fra England for 3 år siden.

Fikk 120 g i år (586 g før tørking), og brygga en APA med 40g på 60/5/tørr. Endte vel egentlig opp uten verken bitterhet, smak eller aroma. Ville teste som "single hop", men måtte kanskje hatt oppi hele avlinga på én tilsetning for å få noe ut av humla.
 
Samme erfaring her. Kjørte et brygg med egen humle for etpar-tre år siden. Kjørte hele avlingen oppi en laaaang hop stand.
Det smakte klorofyll i starten, rar og ikke særlig god.
Etter at fatet hadde stått et års tid smakte jeg på den igjen. Det meste av humlearoma var (naturlig nok) borte, men ølet smakte fantastisk. Myk, fyldig bitterhet.
Hvis du har plass kan du jo teste det ut selv.
 
Samme erfaring her. Kjørte et brygg med egen humle for etpar-tre år siden. Kjørte hele avlingen oppi en laaaang hop stand.
Det smakte klorofyll i starten, rar og ikke særlig god.
Etter at fatet hadde stått et års tid smakte jeg på den igjen. Det meste av humlearoma var (naturlig nok) borte, men ølet smakte fantastisk. Myk, fyldig bitterhet.
Hvis du har plass kan du jo teste det ut selv.

Ølet er ikke kastet. Står på fat enda. Får teste det etter litt lagring. Så får jeg se. Men blir ikke noe mer bruk av tid på humle hagen fremmover.
 
Jeg har to Bramlig Cross som jeg fikk fra England for 4 år siden. Det bruker å være nok til batch eller to. Har brukt den som aroma humle til Bitter og er fornøyd med resultatet.
Jeg bruker den "rå" og bare fyller en humlepose som jeg legge i mot slutten av kok. Det jeg ikke har brukt har lagt fryseren.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp