Forbud mot reklamering for ingredienser til brygging

"eller betegnes som egnet til".. Dette høres jo litt vagt ut hvis man er flisespikker, og det er jo de i "departementet"? Det meste er jo egnet til hva som helst, hvis man vil bygge hus av leire får man jo til det og. Jeg kan jo f.eks tilsette mer vann til et øl for å få mer volum?
Ja vinmonopolet kunne heller ikke merke en vare som en nyhet, da det ble regnet som alkoholreklame. Vippetasser (måtte google det) er heller ikke lov på hyller med alkohol i butikker.
 
For øvrig rart ingen har utfordret dette forbudet med å kjøpe reklameplass på tv3, som sendes fra utlandet, slik alle disse internasjonale spillselskapene gjør. Det er vel heller ikke lov ihht norsk lov.
 
For øvrig rart ingen har utfordret dette forbudet med å kjøpe reklameplass på tv3, som sendes fra utlandet, slik alle disse internasjonale spillselskapene gjør. Det er vel heller ikke lov ihht norsk lov.
Det er sant. I gamle dager var det alkoholreklame på discovery og sånt. Veit ikke om det er det lenger?
 
Unntaket gjelder ikke når tv-kanalen er spesielt rettet mot Norge, mange kanaler sender jo kun til Norge, mens andre igjen i stor grad har innhold mer tilpasset Norge enn tidligere (alt er jo tekstet f.eks). I det alle andre reklamer er rettet mot Norge, så er det vanskelig å argumentere for at dette ikke er rettet mot et norskt marked.

Tidskrift er unntatt, med mindre hovedformålet med de er markedsføring.
 
Det er sant. I gamle dager var det alkoholreklame på discovery og sånt. Veit ikke om det er det lenger?

Det er ikke alkoholreklame på noen TV-kanaler som retter seg mor Norge. Grunnen til det er litt vanskelig å finne, men det virker som det er et frivillig valg fra Discovery og NENT å ikke sende dette, selv om argumentene de bruker rundt spillreklame også burde holde for alkoholreklame.
 
Det er ikke alkoholreklame på noen TV-kanaler som retter seg mor Norge. Grunnen til det er litt vanskelig å finne, men det virker som det er et frivillig valg fra Discovery og NENT å ikke sende dette, selv om argumentene de bruker rundt spillreklame også burde holde for alkoholreklame.
Husker de pleide å sende en fantastisk reklame for ballantines på natta. Shark week og ballantinesreklame sto sentralt i tidlig ungdomstid. :) Og det var discovery med norsk tekst på norsk kabelteve. Bra de har endra det, selv om jeg gjerne skulle sett de droppa spillreklamene også.
 
Sikkert et vanskelig område. At en influenserblogger blir tatt for å posere ved sida av ei flaske sjampis synes jeg er rimelig; det er ikke så vanskelig å se at dette er en mulighet til å prøve å omgå reklameforbudet.

Og så kan man jo spekulere på hvordan ølbloggere eventuelt kan brukes på samme måten. (Ikke at jeg tror norske bryggerier ville gjøre det.)

Hei.
Som @gustavf sier går det som ølbloggere skriver som "redaksjonell omtale". Norske bryggerier er veldig påpasselige med å ikke bryte reglene om sponsing.
Jan Egil/ Jan Egils ølblogg
 
Tilbake
Topp