TILT Hydrometer

Har kjøpt TILT hudrometer og lurer nå på når dette skal i gjæringskar?Etter dunken er ristet? Etter stormgjæring? Håper på raskt svar...snart ferdig mesket pils her nå..
Mvh Ole
 
Tar opp denne gamle tråden. Har nettopp anskaffet meg en Tilt, og lurer på hva slags rutiner folk har på vask av denne mellom hvert brygg? Tåler den å ligge i PBW, eller hva gjør folket? Setter det seg mye drit ved lokket slik at man bør skru dette av for å komme til om det skulle sette seg noe i overgangen der (uten å få vann i elektronikken så klart ;))? Jeg har siste generasjon Tilt, om det er av betydning... :)
 
Tar opp denne gamle tråden. Har nettopp anskaffet meg en Tilt, og lurer på hva slags rutiner folk har på vask av denne mellom hvert brygg? Tåler den å ligge i PBW, eller hva gjør folket? Setter det seg mye drit ved lokket slik at man bør skru dette av for å komme til om det skulle sette seg noe i overgangen der (uten å få vann i elektronikken så klart ;))? Jeg har siste generasjon Tilt, om det er av betydning... :)
Jeg har 2, begge siste generasjon, selv om jeg tviler på det er av betydning. Min fremgangsmåte er som følger.

Etter tapping på fat vasker jeg alltid gjæringskarene umiddelbart, det første jeg da gjør er å ta ut tilten, skylle den godt i halvvarmt vann, vasker for hånd vekk all gjær og humlerester. Så sprayer jeg godt med zalo og vasker den med dedikert oppvaskkost og skyller godt og lufttørker. Dagen jeg skal brygge, setter jeg tilten i starsan blanding i det jeg koker opp.

Hver gang jeg bytter batteri, bytter jeg pakning, kanskje ikke nødvendig, men en billig forsikring tenker jeg, ikke merket problemer det året jeg har hatt tilt med den fremgangsmetoden :)
 
Skyller godt av, passer på at den er ren. Tørker med tørkepapir og legger i hylla. legges i ett glas med starsan noen minutter før bruk. Funker det og. Har ikke byttet pakning. har første utgaven. Samme opplegg med iSpindel.
 
Jeg har 2, begge siste generasjon, selv om jeg tviler på det er av betydning. Min fremgangsmåte er som følger.

Etter tapping på fat vasker jeg alltid gjæringskarene umiddelbart, det første jeg da gjør er å ta ut tilten, skylle den godt i halvvarmt vann, vasker for hånd vekk all gjær og humlerester. Så sprayer jeg godt med zalo og vasker den med dedikert oppvaskkost og skyller godt og lufttørker. Dagen jeg skal brygge, setter jeg tilten i starsan blanding i det jeg koker opp.

Hver gang jeg bytter batteri, bytter jeg pakning, kanskje ikke nødvendig, men en billig forsikring tenker jeg, ikke merket problemer det året jeg har hatt tilt med den fremgangsmetoden :)

Høres jo enkelt og greit ut. Altså ikke noe grunn til å åpne opp lokket annet enn ved batteribytte? Hvor lenge holder batteriet etter din erfaring? Ser at det skal være bedre levetid på siste generasjon.
 
Høres jo enkelt og greit ut. Altså ikke noe grunn til å åpne opp lokket annet enn ved batteribytte? Hvor lenge holder batteriet etter din erfaring? Ser at det skal være bedre levetid på siste generasjon.
Jeg åpner ikke lokket med mindre jeg bytter batteri nei :) Den nyeste tilten min har jeg ikke byttet batteri på enda og den ligger å dupper i sitt 7. brygg:cool:
 
Sweet :) Har forstått at det har vært dårlig kapasitet på de gamle, ref. @Rune Kallhovd sitt innlegg over her også, så det var godt å høre at dette er forbedret kraftig!
Skal vi tro produsenten er den absolutt forbedret :)

Q. How long will my battery last?

A. The lithium CR123A battery will last 3 months for our first generation models (blue-green circuit board) or 12 months for our second generation and later models (black circuit board). The second generation model will last 24 months in sleep mode.
 
Regner med at du bytter batteri hver eneste gang da? Jeg har 2 stk. første gen, og batteriene varte som regel aldri helt ut 2 uker.


Hehe, nei er ikke så ille. Men varer ikke lenge. Så bruker ispindel nå. har 2 av dem. Hører kegland jobber med en ny utgave. spent på hvordan den virker.
 
Tilbake
Topp