Flokkulering av gjær i Unitank

Fikk meg ny unitank for en stund siden, og opplever at gjæren flokkulerer dårlig her. Noen andre som har den erfaringen?

Her er bilder fra WLP833 som har gjæret i 21 dager, og vært cold-crashet i litt over ett døgn.

Synes det flokkulerer veldig dårlig.

Dette problemet hadde jeg ikke med de gamle plastdunkene...
IMG_1381.jpg
 
Jeg har og Unitank, og sliter også litt med flokkuleringen. Min pils sto kaldt nesten en uke, og var fortsatt nokså uklar når den gikk over på fat. Om det er Unitanken, eller andre ting i min prosess, vites ikke.
 
Da tappet jeg av et glass i går kveld å satte på hylla, det flokkulerte helt fint som forventet.
Men når jeg tapper av tanken, så ser det fremdeles ut som sølevann.
Hvorfor flokkulerer ikke gjæra i tanken?? Den holder nå 3 grader stabilt.
 
IMG_1396.JPG
Her er et bilde for å illustrere.

Glasset til venstre ble tappet av i morges, det har da flokkulert veldig bra. Glasset til høyre er nettopp tappet av.
Hvorfor i huleste flokkulerer ikke gjæra i tanken...?

Anyone?
 
Muligens turbulens når du tapper av? Har du mottrykk? Mye gjær i glasset som har flokkulert som ikke er naturlig
 
Mannskiten flokkulerer som faen med en gang det kommer ut fra gjæringskaret. Får ta frem vinkelsliper å lage tønnegrill av driten....

dette er 3 brygget og problemet har vært gjentagende.
 
Mannskiten flokkulerer som faen med en gang det kommer ut fra gjæringskaret. Får ta frem vinkelsliper å lage tønnegrill av driten....

dette er 3 brygget og problemet har vært gjentagende.
Åpne lokket å ta en test fra toppen viss mulig. Bare en tanke at det muligens ligger mye på veggen mens ølen videre oppover er klar?
 
Åpne lokket å ta en test fra toppen viss mulig. Bare en tanke at det muligens ligger mye på veggen mens ølen videre oppover er klar?
Har tappet sikkert 3-4 liter av prøvekrana, så tror det er ganske likt.

når jeg tappet forrige pilsen, så var alt like grumsete helt til siste liter.

neste brygg blir på plastkar tror jeg. Er skikkelig frustrert.
 
Jeg prøver igjen:p Hvor gammel er gjæren evt hvilken generasjon? Vi finner ut av problemene sammen... skjedde noe lignende en gang når jeg tenker meg om og da hadde gjæren mutert etter xx gen
En pakke White labs, som har vært gjennom 2 trinns starter (begge på 5 liter).
Tror du det kan ha innvirkning?
 
Ikke fryktelig mye respons på denne tråden....
Tror ikke folk har noen gode svar, siden dette ikke er så vanlig å oppleve. Jeg har både koniske og flatbunnede kar, men ikke merket noen forskjell. WLP833 er en stødig lagergjær som alltid har oppført seg bra hos oss. Har ingen teorier, dessverre.
 
Tilbake
Topp