Hjemmebrygging i koronaens tid

Finn Berger

Moderator
Nå har mange godt med tid og kan gjøre mye rart. Dette er en tråd for sludder og sladder og brygg og bilder og annet bryggerelatert i denne tida.

Jeg tappa opp en helles i dag, og så slår det meg at det er mange små fikse detaljer vi utvikler hver for oss. Antakelig er det ikke to hjemmebryggere som gjør noe som helst på samme måten. Her er en liten illustrert historie om hvordan jeg tapper:

AA.jpg
Jeg kunne ikke gjennomført hverken brygging eller tapping uten et sånt puslespill med store skumgummiplater med tall fra Nille. Og så har jeg et Rickenbach gjæringskar som er dedikert blandingskar. Alle gitarister burde vel holde seg til sånne? Forøvrig: Legg merke til den røde gjærlåshetta oppå gjærlåspakningen.
AAA.jpg
Karboneringsvørter. Fryses ned med en gang, og tines til tappedagen. To liter til 26 liter øl => 28 liter totalt. (Kjekt med samboer som er glad i sånn juice.)
A.jpg

Ikea-krakk, sylteglasspakninger for å hindre utglidning, og Nille-plater for å kunne skråstille dunken. Nødvendig for at det ikke skal danne seg ei lita gassboble i utløpet. (Jula varer forøvrig helt til påske, som dere kan se. Jeg insisterer på at den der skal stå.)

AAAA.jpg
Og dermed er alt klart. Bjørnunger til 20 liter+, og 12 halvlitere. Genser (bemerk Hankø-look'en, som Pondus hadde klikka stygt på) for å beskytte mot skunk'ing. Legg merke til belysninga, som gir meg full kontroll i både start og avslutning. Proff-korker, som jeg aldri har angra på at jeg investerte i. (Står egentlig ikke der, Jeg tapper opp ei kasse av gangen før jeg korker.)
 
En helt random "Hvordan brygger du?"-tråd, bare at du har relatert den til Corona, mao? :D

Men hva skjer nedi Speidel-bøtta di? Slange nedi i bunn? Jeg tenker på oksygen, som vanlig. Du kan jo f.eks ta utløpet av gjærlåsen og lede den inn i speidel-bøtta under gjæring, for å flushe delvis med co2, og så flaske på bøtta via krana?
 
En helt random "Hvordan brygger du?"-tråd, bare at du har relatert den til Corona, mao? :D

Men hva skjer nedi Speidel-bøtta di? Slange nedi i bunn? Jeg tenker på oksygen, som vanlig. Du kan jo f.eks ta utløpet av gjærlåsen og lede den inn i speidel-bøtta under gjæring, for å flushe delvis med co2, og så flaske på bøtta via krana?

Trådtittelen var bare så alt for opplagt til at det var mulig å ikke bruke den:oops:. ("Kjærlighet i koleraens tid" av Marquez.)

Jeg har en slage som akkurat rekker ned i kanten på Rickenbacker'n (IKKE Speidel:)!). Og så holder jeg R'en på skrå i starten, og dermed unngår jeg at det plasker. Jeg kunne jo godt har fått til oksygenfri tapping over i blandekaret, men det går i grunnen bra, så vidt jeg kan skjønne.
 
Jeg tappet 7 sorter i dag. Brukte samme metode på Kölsch i går.
Jeg tok ingen bilder av prosessen, så jeg har bare bilder av aftermath.

IMG_20200314_205136_compress7.jpg

Overføring med trykk fra Fermzilla. I dag var det all rounder, som tåler trykk. I går var det fra flat bottom som gikk like greit.

IMG_20200314_205102_compress65.jpg

Ikke det beste bildet, men jeg har en slange med gass og øl kobling for å overføre til fatet. Og en rustfri flaskefyller med ølkobling for å fylle flasker.
IMG_20200314_205116_compress19.jpg

Det ble ikke helt oksygenfri overføring siden jeg ikke regnet med å ha nok gass for å tømme fata først. Og jeg har ikke beergun for å flushe flasker, men det funka veldig bra å trykke ut øl med co2 og float i fermzillaene.

IMG_20200314_205127_compress45.jpg
IMG_20200314_205146_compress99.jpg

19 liter fat + 9 0.33 flasker i går.
9 liter fat + 33 0.33 flasker i dag.
 
Brygget en amerikansk hveteøl i går. Har brygget den før med stor suksess men syntes den mistet "punchet" litt fort, håper det blir bedre nå ettersom jeg etterlever nyttårsforettet mitt med lukket overføring (fat). I morgen står en slags reste-IPA på programmet, gristen er klar men humlinga blir vurdert i morratidlig før brygging. Når morradagens brygg er gjennomført er jeg mer eller mindre tom for all slags basemalt så jeg håper min bestilling (ingen hamstring da "fri frakt" har sin vektbegrensing) kommer før Erna kjører på med full lockdown..
Skulle det bli mad max-tilstander og vi havner i et byttemarked så selger jeg ølet mitt dyrt, det finnes mange alternative måter å tørke seg bak på.. :)
 
Jeg hadde bare 2 dassruller igjen, så jeg kjøpte en 24-pack her om dagen :)
Malt-lageret mitt holder til ca 200 liter, så da har jeg litt å bytte med hvis alt går gæli
 
Jeg har to boder som er ganske rikholdige, i tilegg et fat med tripel og IPA i et kjøleskap som er stappa med mat og annet øl
har også litt bryggetørke i topplokket, så ingen krise
 
Min favorittobservasjon en dag.
Mann 50ish
6-7 6packs Hansa pils
3 12(eller 18-24) doruller.
Tolk det som du vil...
 
...og så for å være saklig følge opp med å si at hvis vedkommende fratar andre mennesker muligheten til å opprettholde normal/ekstra hygiene fordi h*n er en av de som har hamstret hyllene tomme, så vil vedkommende selv bli smittet. Smitten kommer fra andre, ikke en selv.
 
Et raskt overslag sier meg at jeg har et sted mellom 200 og 300 kg malt i maltboden. Det holder vel til utpå høsten, kanskje:). Men da blir det mye rart øl på slutten!

Ellers er det greit å bo på landet. Her er folk ganske anstendige. Ingen tomme hyller i butikkene mine.

Jeg lurer litt på de der folka som hamstrer dasspapir. Er det for gleden ved å sitte på setet og kikke på berget av papir mens du tenker på nabo'n som ikke fikk kjøpt noe? Det gir jo ikke mening å hamstre hvis du ikke regner med at det kommer til å bli tomt - og at noen altså kommer til å måtte greie seg uten.
 
Skjønner ikke det der med hamstringa. Er nok mat til alle. Brygga i dag, blei godt fornøyd med en Rødskjegg klone. 22.5 kilo i B80'en, med maltrørforlenger. Fikk ut 77 liter med 1.075, ca 72 liter i gjæringstanken. Gikk jo 800 gram humle i kok, så det dro ned brewhouse effektiviten. Fornøyd men dæven så seint det gikk å renne av og skylle i dag.
 
Mulig jeg er forurtinntatt, man hamstrerene er de samme folka som sprenger seg fram og tråkker ned andre når brannalarmen går på offentlige steder. Beklager min ("forutintatthet"?) men det er i disse tider man får se rettsida på folk.
 
Håper vi slipper å bruke "Illustrert Norsk Ukeblad".
Har så harde kanter.
Eller var det avisa vi skulle bruke og lese bladet til jobben var gjort:rolleyes::)
 
Mulig jeg er forurtinntatt, man hamstrerene er de samme folka som sprenger seg fram og tråkker ned andre når brannalarmen går på offentlige steder. Beklager min ("forutintatthet"?) men det er i disse tider man får se rettsida på folk.

Stemmer, det er de bl.a mennene som identifiserer seg som enten kvinner eller barn.
 
Tilbake
Topp