Skadet corneliusfat - bare å kaste?

Jeg tappet øl i helgen og opplevde at et av fatene lekker i lokket. Det var helt fint når jeg brukte det sist gang, men ikke nå. Lokket satt hardt fast og muligens jeg våt litt hardhendt når jeg løsnet det for vask. Uansett, jeg byttet pakning også lokk uten at det hjalp. Jeg kan ikke se eller kjenne noen skader i kanten rundt. Jeg hadde tilfeldigvis et ledig fat til så jeg fikk flyttet ølet, men er det noe håp for fatet? Selges det fat uten ventiler noe sted?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Prøvd med lube og høgt trykk?
Nei, det kan jo være en idé. Hvor mye trykk tåler corneliusfat? Regner med at ventilen skal slå ut på et eller annet tidspunkt, men det er jo ikke noen hensikt i å utfordre skjebnen bevisst... Gass under trykk har voldsom kraft når beholderen gir etter.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Dumt spørsmål, men du satte på lokket riktig vei? Disse lokkene ser ut som at de har to symmetrier men de har bare en.

Edit: Les resten av tråden.
 
Sist redigert:
Jøss. Det ante jeg ikke. Jeg har bare tenkt at det håndtaket kommer i konflikt med inn-/utganger hvis jeg setter lokket på den ene veien. Håper jeg gjør det riktig.

Nå skal jeg bremse litt. Sjekket nettopp to av mine fat, og jeg klarer ikke se det med øye med en gang. Men jeg er bombesikker på at de fatene jeg hadde for noen år siden (AEB det og) ikke var like i begge ender fordi jeg fikk bedre tetting ene veien enn andre.
 
Iallefall så synes jeg lokkene sitter bedre ene veien enn andre, men klarer faktisk ikke se at de er forsjellige nå, kanskje jeg aldri har sett noen forskjell, men bare trodd det ut fra tettingen.
 
Har også opplevd at de tetter bedre den ene veien. Må av og til lirke litt slik at jeg ser at de ligger jevnt rundt kanten.
 
Hmmm... har ikke merket problem med tetting. Jeg setter alltid på litt co2 før jeg trekker ned den låsesaken. Da tetter lokket godt før du låser. Uavhengig av vei (om jeg ikke bare har hatt flaks hver gang! I så fall skal jeg levere lottokupong til helgen :D)
 
Jeg syns også at lokket passer bedre den ene veien, pleier å "jekke" på håndtaket til det ser jevnt ut. Om det bare er i hodet mitt ville jeg ikke blitt overrasket dog.
 
Tilbake
Topp