ØL har skillt seg på flaske?

GeirA

 
Jeg brygget en ink & dagger kit, mitt andre brygg noen gang. Første brygg var lucky jack som ble veldig bra. Denne gangen knotet jeg litt mye under bryggingen, men jeg tror egentlig ikke det er årsaken til dette.
Når jeg heller øl fra flaske over på glass for drikking, så er den nesten helt klar og lys og fin - som en pilsner, altså ikke slik den skal være. Hvis jeg heller ca halve flaske over, venter litt og heller over resten (bortsett fra guffa som ligger i bunnen) blir den mer slik jeg forventer at den skal være. Hva kan årsaken være? Kjøper jeg en tilsvarende øl på polet holder den jo samme farge og konsistens i hele boksen :)
Det skummer litt mer enn det burde - åpner jeg flaske så skummer det over etter en liten stund.

Smaker godt da, men noe galt har jo skjedd. Gjelder både hvis jeg tar en flaske fra kjøleskap, eller en som står i "vinkjelleren" som holder rundt 10-15 grader.

Legger ved bilde eksempler :)

Før
før.jpg


Etter resten av flaska

etter.jpg
 
I mine øyne ser den nesten overkarbonert ut, noe som gir mening om også flasken "gusher" når du åpner den. At den første delen da blir klar, og resten ikke blir er nok noe så enkelt som at brusinga fra kullsyra drar med seg bunnfall opp i ølet.

Spørsmålet blir, overkarbonert pga sukkermengde eller infeksjon:confused:
 
Mål sg i ølet etter kullsyra er gått ut i glasset. Sammenlign med det du målte ved tapping. Vil nesten tro du har flaska for tidlig.
 
Du skriver du heller halve ølet i glasset, og venter litt. Setter du flaska oppreist på benken i mellomtiden?

I så fall virvler du opp bunnfall (gjær), som gjør at ølet blir tåkete. Forsøk å helle med glasset på skrått, slik at du får med hele flasken i én tømming.

Dersom glasset ditt er for lite, anbefaler jeg større glass :)
 
Støtter teorien om at kullsyren drar med seg bunnfall opp. Har opplevd det selv, da var det pga infeksjon, men det kan nok også være pga overkarbonering (feks hvis man flasker for tidlig, før gjæren er helt ferdig på gjæringskaret slik at det fortsetter å gjære på flasken).

Hvordan smaker ølet?
 
Ja, jeg også tror at kullsyra drar bunnfall opp. Smaker godt da, og relativt likt kjøpe versjonen. Men skal jo ikke være sånn. Brukte sånne sukker tabletter.

Iom at det smaker godt, tyder kanskje på at jeg flasket for tidlig? Ventet 14 dager, men mulig temp var feil som gjorde at den burde stått lenger. Stod i ett rom som holder ca 16 grader.
 
Ja, jeg også tror at kullsyra drar bunnfall opp. Smaker godt da, og relativt likt kjøpe versjonen. Men skal jo ikke være sånn. Brukte sånne sukker tabletter.

Iom at det smaker godt, tyder kanskje på at jeg flasket for tidlig? Ventet 14 dager, men mulig temp var feil som gjorde at den burde stått lenger. Stod i ett rom som holder ca 16 grader.
Målte du med hydrometer før du flasket?
 
Jeg må innrømme at det at det etter hvert skummer over når flaska står, er skummelt likt en infeksjon. Du kjenner det ikke på smaken til å begynne med, men etter hvert som skummingstendensen blir sterkere, vil du kjenne det på smaken - hvis det er en infeksjon.

Jeg har akkurat hatt en sjøl, og har fiksa det på den eneste måten som funker: Drikk det opp mens det er godt. (Det var en liten batch, heldigvis.)
 
Hvis jeg åpner flaska, og bare lar den stå skummer den over. Hvis jeg heller ca halvparten i ett glass så sku skummer den ikke over men skummer jo i flaska ser jeg.

Har målt den ja, kan måle den på nytt imorgen - hva ser jeg etter?
 
Hvis jeg åpner flaska, og bare lar den stå skummer den over. Hvis jeg heller ca halvparten i ett glass så sku skummer den ikke over men skummer jo i flaska ser jeg.

Har målt den ja, kan måle den på nytt imorgen - hva ser jeg etter?
For det første må du riste ut det meste av kullsyre, noen kjører det gjennom et kaffefilter, det du ser etter er om SG (målingen) er lavere enn den var før du flasket.
 
Jeg er enig med @Finn Berger, dette høres ut som en infeksjon. Typisk at det tar litt tid før det skummer over, at det er mye bunnfall, og at det virvles opp.
 
Men bare så det er helt klart: Det er det første glasset som ser riktig ut. Jeg tror du blir den første bryggeren som jakter på uklart øl om det er glass nr to du vil ha som ideal.

Men selvsagt, hver sin lyst.
 
Ja, klart - det er vel første glasset som er riktig :)

Målte nå, om noe var det minimal forskjell. Syns det er vanskelig å måle 100% nøyaktig med den greia jeg har. Men tyder vel da på at det er infeksjon.

Årsaken? Jeg syns jeg har fått vasket alt utstyret godt før bruk - men under meskingen hadde jeg for mye vann (fulgte oppskrift) noe som gjorde at det nok kom litt korn osv i vørteren. Dette fikk jeg jo ikke ut igjen, og gjorde jo at vørteren ble litt uklar i utgangspunktet. Jeg tenkte at siden jeg uansett skulle koke dette gjør det ikke noe - men er vel kanskje her årsaken er? Jeg sleit litt under flaskingen da krana på karret tettet seg ofte, måtte ta av og vaske flere ganger. Jeg brukte humleposer under brygging, ikke under tilsetningen av humle i karet etter ei uke. Jeg har ikke brukt klaringsmiddel - er dette anbefalt? - tenkte å brygge den saison kittet som er basert på tank 7 idag, men har ikke klaringsmiddel, står anbefalt i oppskriften. Tenkte i utgangspunktet å droppe dette.
 
Her er forøvrig min mot kjøpeversjonen når jeg åpnet den første flaska for ett par uker siden. (til høyre er hjemmelaget).

d66bfb63-aa08-4e00-b4c4-0d2bd5da7bf1.jpg
 
Men bare så det er helt klart: Det er det første glasset som ser riktig ut. Jeg tror du blir den første bryggeren som jakter på uklart øl om det er glass nr to du vil ha som ideal.

Men selvsagt, hver sin lyst.
Altså glass 1 og 2 er fra samme flaske sånn jeg oppfatter det, når han skjenker i glasset begynner det å gushe, så når han setter flaska ned, som ikke er tom, fortsetter det å gushe inni flaska og glass 2 ser ut som det gjør fordi bunnfallet blir suspendert av gushinga.

Og jeg er absolutt ute etter tåkete øl i både hveteøl og NEIPA bland annet :)
 
Ja, klart - det er vel første glasset som er riktig :)

Målte nå, om noe var det minimal forskjell. Syns det er vanskelig å måle 100% nøyaktig med den greia jeg har. Men tyder vel da på at det er infeksjon.

Årsaken? Jeg syns jeg har fått vasket alt utstyret godt før bruk - men under meskingen hadde jeg for mye vann (fulgte oppskrift) noe som gjorde at det nok kom litt korn osv i vørteren. Dette fikk jeg jo ikke ut igjen, og gjorde jo at vørteren ble litt uklar i utgangspunktet. Jeg tenkte at siden jeg uansett skulle koke dette gjør det ikke noe - men er vel kanskje her årsaken er? Jeg sleit litt under flaskingen da krana på karret tettet seg ofte, måtte ta av og vaske flere ganger. Jeg brukte humleposer under brygging, ikke under tilsetningen av humle i karet etter ei uke. Jeg har ikke brukt klaringsmiddel - er dette anbefalt? - tenkte å brygge den saison kittet som er basert på tank 7 idag, men har ikke klaringsmiddel, står anbefalt i oppskriften. Tenkte i utgangspunktet å droppe dette.
Det kornet du har fått med er ikke grunnen i alle fall, da vil jeg heller tro det har skjedd under flasking om noe. Alle øl er forøvrig infisert til en viss grad med mindre det er pasteurisert, så det kan også være at gjæra ikke rakk å ta over vørteren før andre ulumskheter fikk et fotfeste.

Det er vanskelig å finne hvor i prosessen det har gått galt OM det er en infeksjon, så da er det bare å rengjøre alt av utstyr på kald side. Alle kraner må av og tas i fra hverandre, inklusive den på kjelen. Alle silikonslanger bør kokes og plastkar bør undersøkes for riper på innsiden. Tappestav må selvfølgelig alltid tar fra hverandre og rengjøres godt og alle flasker må vaskes nøye :)
 
Sist redigert:
Altså glass 1 og 2 er fra samme flaske sånn jeg oppfatter det, når han skjenker i glasset begynner det å gushe, så når han setter flaska ned, som ikke er tom, fortsetter det å gushe inni flaska og glass 2 ser ut som det gjør fordi bunnfallet blir suspendert av gushinga.

Og jeg er absolutt ute etter tåkete øl i både hveteøl og NEIPA bland annet :)
Jeg skjønte at det var samme flaske, men jeg forsto det som at han var ute etter utseendet i glass nr 2 og var misfornøyd med glass 1.
 
Jeg skjønte at det var samme flaske, men jeg forsto det som at han var ute etter utseendet i glass nr 2 og var misfornøyd med glass 1.
Aha, nå har jeg ikke kjøpt ink&dagger på lenge så aner ikke om den er tåkete eller ikke, men de fleste vil vel gjerne at hjemmebrygget skal ligne på originalen, smak først men også utseende.
 
Tilbake
Topp