Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Temperaturen i rommet varier mellom 18-19 grader og temperaturen i vørteren er på 20 grader.

Edit .Så det er ingen problem med å øke temperaturen nå og la den være høy frem mot tapping ?
 
Hei, jeg forsøker meg på kveik for første gang. Forventet FG skal være ca 1.014.
OG var 1.068.
Etter bare to dager var SG 1.022.
Etter to nye dager er SG fortsatt 1.022.
Noen som vet om jeg bør flaske nå, eller vente ytterligere et par dager til for å se om aktiviteten tar seg opp. Eller bør jeg prøve å øke temperaturen et par grader?
Temperaturen har ligget på ca 28-30 (gradvis økning) siden pitching.
 
Hei, jeg forsøker meg på kveik for første gang. Forventet FG skal være ca 1.014.
OG var 1.068.
Etter bare to dager var SG 1.022.
Etter to nye dager er SG fortsatt 1.022.
Noen som vet om jeg bør flaske nå, eller vente ytterligere et par dager til for å se om aktiviteten tar seg opp. Eller bør jeg prøve å øke temperaturen et par grader?
Temperaturen har ligget på ca 28-30 (gradvis økning) siden pitching.
Hvilken kveik? Jeg syns i alle fall Oslo og Lutra er raske å bunnfelle om det har vært 32 under storm for så å falle 2-4 grader når stormen roer seg. Hver gang jeg har økt 2-4 grader og fått litt gjær tilbake i suspensjon har den startet opp igjen.
 
Hvilken kveik? Jeg syns i alle fall Oslo og Lutra er raske å bunnfelle om det har vært 32 under storm for så å falle 2-4 grader når stormen roer seg. Hver gang jeg har økt 2-4 grader og fått litt gjær tilbake i suspensjon har den startet opp igjen.
Takk for tipset! Har gjort som du foreslo, og det ser ut som om gjæren (Lalbrew Voss kveik) våkner litt til liv igjen nå :)
 
Tilbake
Topp