Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Ok, etter en uke så plopper det ikke lenger og måler verdien i karet til f.eks 1,030 og du får samme verdien to dager på råd. Og du skulle hatt en verdi på mellom 1.012 og 1.015.

Da er gode råd dyre.

1. Høyne temperaturen i rommet ( med spørsmål om den evt gjæren har gått i dvale) ?

2. Pitche mer gjær ?

Hva annet kan en gjøre for å redde batchen til å bli mer enn ekstremt lav alkohol øl ?

Easybrew
 
Gjøre denne til en Sticky i "Generelt og Nybegynnerspm"?

Det er flere slike spm i uka så hadde nok vært kjekt å hatt på toppen :).
 
Kommer med en revidert utgave ila noen dager, da trengs det likes tror jeg for at dette skal bli kanditat til sticky.

Føler selv at dette temaet fortjener en sticky...
 
Fin sticky ;). Men jeg tenkte på en ting:

Jeg forstår tanken om at lik SG-måling over en periode på rundt 3 dager gjør at det kan kalles FG. Men er det egentlig FG om ølet har nådd kun f.eks. 1,020 eller 1,030 (stabilt over noen dager) om ølet faktisk har mer gjærbart sukker igjen (som kanskje vil kunne gjæres ut ved naturlig karbonering)?
 
Fin sticky ;). Men jeg tenkte på en ting:

Jeg forstår tanken om at lik SG-måling over en periode på rundt 3 dager gjør at det kan kalles FG. Men er det egentlig FG om ølet har nådd kun f.eks. 1,020 eller 1,030 (stabilt over noen dager) om ølet faktisk har mer gjærbart sukker igjen (som kanskje vil kunne gjæres ut ved naturlig karbonering)?

FG er nådd idet gjæren du bruker ikke klarer å spise mer sukker.

Gjærer du lengre ned ved naturlig karbonering så har du sannsynligvis tilsatt en annen gjærstamme. Siden man antar at det som kan gjøres er gjort for å nå en FG med gjærstammen som du først inokulerte vørteren med. Man kan jo finne ut av teoretisk lavest oppnåbar FG med en tvangsfermentering på si.
 
Sist redigert:
Mye kommer an på om det plopper i gjærlåsen din eller ikke.

1. Plopping i gjærlås er IKKE en indikator på hvorvidt gjæringen går riktig for seg.

"

For å kverulere litt... Jeg er helt uenig i den påstanden. Plopping i gjærlåsen er den enkleste indikatoren på gæring som vi har. Ja det kan være tilfeller hvor den ikke stemmer ( som ramses opp her) men i de aller, aller fleste tilfeller er den en god indikator imho. Et lekk (plasikk) gjærkar kan enkelt sjekkes ved å se på gjærlåsen når en trykker lett på lokket....
 
For å kverulere litt... Jeg er helt uenig i den påstanden. Plopping i gjærlåsen er den enkleste indikatoren på gæring som vi har. Ja det kan være tilfeller hvor den ikke stemmer ( som ramses opp her) men i de aller, aller fleste tilfeller er den en god indikator imho. Et lekk (plasikk) gjærkar kan enkelt sjekkes ved å se på gjærlåsen når en trykker lett på lokket....

Jeg lot et gjæringspann stå i 7 uker en gang. Hadde ikke tid til å flaske. Selv etter 7 uker var det fremdeles plopping. FG sto stille etter dag 6. Så er ikke helt enig. Plopping er ingen indikator på når gjæringen er ferdig, men kan være en indikator på når ting starter å skje. Der er jeg enig :)
 
For å være partey-poopah så kan ploppingen også bare indikere at noe begynte å skje for to dager siden. Er noe lekk, og det gjærer noe infernalsk så kan det hende at det tar ganske lang tid for trykket å bygge seg opp såpass at gjærlåsen må tre i kraft. Det første ploppet kan skje idet den siste gjærcellen laget sin siste co2-boble, for å si det sånn.
 
Off topic: plupping i gjærlåsen er en av mine favorittlyder. En deilig og bekreftende lyd som forteller at gode ting er i gang.
Forrige sommer hadde vi en stor diskusjon i heimen om vi skulle ha høner i hagen - jeg konkluderte med at jeg hadde nok klukking i kjellerstuen.
Plupp plupp - en bryggers favorittlyd.
 
Jeg liker hvordan forskjellige folk beskriver lyden i låsen. Du leder med "plupping".

Men jeg er forøvrig så enig så enig. Glad jeg bare har tette lokk igjen.
 
Sånn. Tror temaet er besvart med de fleste spørsmål de som lurer på har..

Hvis det ikke er for frekt. Er det mulig å slette alle innleggene (unntatt OP seff) i denne tråden, sånn at den får en frisk start uten innleggene som hanlder om hva OP burde handle om...
 
Fin sticky ;). Men jeg tenkte på en ting:

Jeg forstår tanken om at lik SG-måling over en periode på rundt 3 dager gjør at det kan kalles FG. Men er det egentlig FG om ølet har nådd kun f.eks. 1,020 eller 1,030 (stabilt over noen dager) om ølet faktisk har mer gjærbart sukker igjen (som kanskje vil kunne gjæres ut ved naturlig karbonering)?
Man kan kalle det Terminal Gravity når det ikke er mer forgjærbart sukker i ølet. FG kan være TG, men ikke nødvendigvis.
 
Flott post!! Mye viktig info om et tema som mange lurer på.
Kun litt gramatikk-pirk; på dette stadiet snakker vi jo om "et øl".
Ordet "ølen" (som er en flaske/et glass øl), bør kanskje byttes ut med "ølet".
 
Tilbake
Topp