Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Er vel to ord på det samme?
Ikke nødvendigvis, med mindre enn ideel utgjæring vil TG og FG være forskjellig. Sett man brygger en Imperial Stout uten ren oksygen eller starter vil man sjeldent treffe TG, og FG vil være ganske høy. Underpitching kan også gjøre at man ikke når TG.
 
Flott post!
Kan være greit å nevne i pkt 4 og 5 at gass og væske også endrer volum etter temperatur. Ekspanderer ved varming og motsatt ved kjøling. En lager som skal gjæres ved 10c, men må kjøles ned fra 20c i starten, vil derfor kunne virke mindre aktiv i starten enn normalt. Ved CC kan trykkforskjellen bli så stor at vann fra gjærlås suges inn i gjæringskaret, især ved bruk av slange-i-glass-metoden.
 
Hovedtråden har jeg bedt om å få låst. Men det betyr ikke at den er ferdig.

Hvis noen har innspill om ting som bør være med som er et klassisk nybegynnerspørsmål så si fra. Alt blir notert og editert og etter at jeg har samlet opp nok punkter (for å skåne mod'ene fra må måtte åpne og låse etter editering på daglig basis).

Men som et eksempel. Jeg ville ikke ha med hvilke gjærtyper som tar seg en pause, det er fordi det er satans mange gjærtyper der ute. Mye research og det forlenger tråden. I et slikt tilfelle synes jeg det er nok med advarselen som står der, at det er en tommelfingerregel og at man bør gjøre researchen på gjærtypen selv.

Det er fint å gi et hint/peke folk i riktig retning for videre research, så lenge hovedbudskapet stemmer. Dette skal ikke være en detalj-tråd, men en tråd som besvarer enkle spørsmål og som sender folk selv ut på søken etter informasjon hvis de vil vite mer om hvorfor og hva slags.
 
Sist redigert:
Kanskje infoen om gjæring burde ligge i FAQ under "om ølbrygging" på forsiden i stedet for i en låst tråd ?, om ikke annet enn for å få bredest mulig erfaring i svarene.
 
Det er godt mulig, det er opp til De Vise å bestemme. Men det at tråden er låst, men linket til en diskusjonstråd om tråden (heh) er vel ikke så ille, hvis den først ligger på forumet, eller hva tenker du, siden du nevnte "låst tråd"?
 
@Miguel Jeg har lest det jeg har kunnet komme over angående gjæringsprosessen, bl. annet boka Yeast mm. Ingen av stedene i litteraturen nevnes gjærtyper som tar seg en "pause" sålenge gunstige arbeidsvilkår for gjæren opprettholdes mht. temperatur og andre rammebetingelser. Nå spør jeg ikke for å kverulere eller betvile observasjonene som er gjort, men hvilke gjærtyper under hvilke betingelser skjer dette og ikke minst hvorfor ? Spør altså for å lære mer
 
@Miguel Jeg har lest det jeg har kunnet komme over angående gjæringsprosessen, bl. annet boka Yeast mm. Ingen av stedene i litteraturen nevnes gjærtyper som tar seg en "pause" sålenge gunstige arbeidsvilkår for gjæren opprettholdes mht. temperatur og andre rammebetingelser. Nå spør jeg ikke for å kverulere eller betvile observasjonene som er gjort, men hvilke gjærtyper under hvilke betingelser skjer dette og ikke minst hvorfor ? Spør altså for å lære mer

http://www.whitelabs.com/yeast/wlp565-belgian-saison-i-yeast

F.eks. Såvidt jeg vet så dreier det seg mest om de belgiske, og denslags. Det finnes alltid noen særinger ;)

Jeg har bare brygget med den tre-fire ganger, og jeg fikk den aldri til stoppe opp, men det er nå en erfaring flere har gjort seg.
 
For å legge til. Det er ikke sikkert de sier bom stopp de typene, men har selv vært borti noen som er rimelig bedagelige mtp de siste poengene, i fht en klassisk britisk eller amerikansk.
 
Supert, takk for info, der lærte jeg noe igjen. Ser forøvrig av diskusjoner etc. på interweb'en at det spekuleres i om WLP565 egentlig originalt var en rødvinsgjær og hvis du holder gjæringen på 21 grader eller over så unngår du streik, og at den muligens gjærer rent nok på så høy temperatur. Men om noe av dette medfører riktighet aner jeg ikke. Hadde vært interresant å vite hvorfor, er vel nærliggende å tro at gjæren ikke er happy med et eller annet.
 
For å legge til. Det er ikke sikkert de sier bom stopp de typene, men har selv vært borti noen som er rimelig bedagelige mtp de siste poengene, i fht en klassisk britisk eller amerikansk.
At det går gradvis senere mot slutten og at noen gjærstammer sliter mer enn andre synes jeg er greit å forstå biologisk, men at det stopper opp for så å starte igjen pleier jo å ligge i rammebetingelser som ikke er optimale for gjærtypen/ytre påvirkninger.
 
Poenget med heads-up'en i stickyen er at dette kan skje. Men som du sier så skjer det helst ikke hvis du gir akkurat den gjærtypen du bruker den kjærligheten den trenger. Noe man finner ut av hvis man gjør research på gjæren man jobber med :)
 
At det går gradvis senere mot slutten og at noen gjærstammer sliter mer enn andre synes jeg er greit å forstå biologisk, men at det stopper opp for så å starte igjen pleier jo å ligge i rammebetingelser som ikke er optimale for gjærtypen/ytre påvirkninger.

Vel. Akkurat det ble sitert fra de som selger gjæren. Så vil jo anta at det er hold i det.
 
Vel. Akkurat det ble sitert fra de som selger gjæren. Så vil jo anta at det er hold i det.
Ja, hvis du leser det jeg skrev så satte jeg pris på den informasjonen og har overhodet ikke betvilt riktigheten av at dette skjer. Men jeg er av den typen som liker å vite hvorfor og forstå prosesser (ha meg unnskyldt ;-) og såvidt jeg leste så sa ikke produsenten noe om det. Fritt spekulert kan en jo tenke seg at gjæren jobber helt på kanten av det den kan klare i miljøet sitt, og at små ytre påvirkninger kan utgjøre start/stopp faktorer. Vel, skal se om jeg kan borre dypere i dette vhj. info der ute og slutte å jamme denne tråden unødig. Takk sålangt, setter pris på å få lære nye ting og det gjør en ikke uten å spørre og utfordre de som vet bedre og har erfaring!
 
Les om belgiske/nordfranske gjærstammer. De er litt mer mystiske enn andre :)

Brew like a monk og farmhouse ales er vel to bøker hvis man går den veien, som bør stå i bokhylla.

Men, det kan jo også være så enkelt at det et personligheten til gjæren, selv om den jobber innenfor sitt prefererte område.
 
Tilbake
Topp