Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Fant dette fra en tilsynelatende kunnskapsrik og erfaren saison brygger, men det er kanskje velkjent stoff :
The WLP565 yeast needs to be started above 20oC and allowed to reach the high 20’s. Otherwise it tends to stop and sulk, very hard to get restarted.
 
Jeg skulle sett denne før - dumt å drive og lage egne tråder om noe som det finnes en tråd for. Men dette forumet er svært!

Veldig flott sticky topic:):). Men jeg er ikke enig i baksnakkingen av gjærlåsen. Dersom det har vært normal altivitet i den, og det skjer endringer, kjenner jeg meg ganske trygg på at det speiler noe som foregår inne i tanken. Jeg tror ikke det forteller at lokket plutselig har blitt utett. Jeg kan jo ikke utelukke det, men på det punktet er jeg sterk i troen. Dessuten, jeg liker ikke å stadig tappe av ølet. (Er "ølgjerrighet" et ord?) Og man skal vel helst ikke drive og slå det tilbake hele tiden? Før eller senere fører det sikkert til en infeksjon.
Derimot er jeg frustrert over forskjellen på gjærlåser. De to vanlige typene jeg har - bobleplasten og den slette, bobleløse - gir så vidt jeg kan forstå ulik boblefrekvens? Forvirrende, når jeg har to bøtter med samme innhold stående ved siden av hverandre. (OK - veeeldig lett å løse det "problemet":confused:.)
 
Jeg skulle sett denne før - dumt å drive og lage egne tråder om noe som det finnes en tråd for. Men dette forumet er svært!

Veldig flott sticky topic:):). Men jeg er ikke enig i baksnakkingen av gjærlåsen. Dersom det har vært normal altivitet i den, og det skjer endringer, kjenner jeg meg ganske trygg på at det speiler noe som foregår inne i tanken. Jeg tror ikke det forteller at lokket plutselig har blitt utett. Jeg kan jo ikke utelukke det, men på det punktet er jeg sterk i troen. Dessuten, jeg liker ikke å stadig tappe av ølet. (Er "ølgjerrighet" et ord?) Og man skal vel helst ikke drive og slå det tilbake hele tiden? Før eller senere fører det sikkert til en infeksjon.
Derimot er jeg frustrert over forskjellen på gjærlåser. De to vanlige typene jeg har - bobleplasten og den slette, bobleløse - gir så vidt jeg kan forstå ulik boblefrekvens? Forvirrende, når jeg har to bøtter med samme innhold stående ved siden av hverandre. (OK - veeeldig lett å løse det "problemet":confused:.)

Vel. Jeg kan omformulere meg litt. La meg si at fravær av bobling ikke er tegn på manglende aktivitet.

Men selv om det bobler så betyr det ikke at det gjærer. Hvis du f.eks hiver oppi tørrhumle, øker tempen eller skumper borti dunken, så kan det boble. Men det betyr ikke at det gjærer.
 
Hehe - drakk et glass nesten utgjæret pale ale i kveld da jeg sjekket graviteten. Det har en ganske artig effekt på fordøyelsessystemet, tror jeg. Så nei; jeg slår det ikke tilbake.
 
Var vel her jeg burde postet dette spørsmålet:


Vi brygget på lørdag et sett fra bryggselv:
Kölsch Allgrain ølsett

Det har siden da ikke vært noe aktivitet i gjærlåsen selv om gjæringskaret står på ca. korrekt temperatur.

Vi fikk to rør ferskgjær med til settet - to stykker wlp029 (WLP029 German Ale/ Kölsch Yeast)
OG er fortsatt 1045.
Temp i gjæringsrommet: 17.5c
Anbetalt temp: 16c.

Noen som kan fortelle meg raskt hvordan vi eventuelt kan redde vårt dyrebare verk?
Dette har aldri skjedd før, vi har brygget ca. 10 ganger tidligere.
 
Kan det være temperaturen? Kikket bare raskt på hva WhiteLabs sier: "Optimum Fermentation Temperature 18-21°C)
Does not ferment well less than 17°C, unless during active fermentation."
Datoen på gjæren som Bryggselv selger er 16/1, så den skulle ikke være redusert (ned mot 60%?).
 
Aha, interessant. Vi fulgte oppskriften til bryggselv. Holder det da å flytte den til en slik temperatur, eller er gjæren død nå og vi må tilsette ny? Eventuelt røre og se om det går...?

Takk for svar, forresten.
 
Tviler på at det er tempen. Jeg satte en Kölsch med wlp029 og pitchet da på 14, og holdt den på 16 under storm. Er du sikker på at det ikke er aktivitet? Ikke stol på gjærlås, ta en titt oppi...
 
Nå er jeg temmelig langt fra noen ekspert, men jeg har slåss med et par vrange gjæringsforsøk. Jeg ville prøve å heve temperaturen og så riste kraftig for å få inn noe luft - eller hva dere nå gjør for å få inn oksygen. (Jeg går ut fra at dere har gjort noe;).) Hvis dere har målt SG og det ikke har skjedd noe med den, så er det vel rimelig å anta at det ikke har kommet i gang noen aktivitet?
 
Vi målte nettopp og hydrometeret viste det samme som OG (som forøvrig ikke var helt der den burde være). Den er altså ca. 1045-1040. Den smaker ikke kjipt. Vi skal riste litt mer og hever temperaturen.


Sjakkt: Det du gjorde virker jo riktig i forhold til oppskriften, men det er rart gjærens "oppskrift" sier en annen temp.
 
Produsentene virker i overkant forsiktige med sine anbefalte temperaturer (fornuftig hvis du vil ha lite klager..), gjæren tåler ofte en del mer. Høres dog som at deres ikke har våknet nei, dere får nok prøve å sparke den litt bak.
 
Kan det ha vært temperaturforskjell mellom gjæren og vørteren da dere pitchet? Det skal vel kunne sjokke gjæren slik at den går i dvale om den brått får det kaldere? (Ikke noe jeg har opplevd, bare noe jeg har lest:).)
 
Det er også en mulighet. Vi gjorde bare som vi alltid har gjort, men det betyr jo ikke at man har gjort alt riktig. Kommer tilbake til tråden om det ikke hjelper at vi rister den godt og plasserer den nærmere 20 grader en liten stund.
 
Vi ristet den heftig i går og satte i et varmere rom, rundt 19-20 grader.
Nå er det liv i gjærlåsen!

Håper vi da oppnår et brukbart resultat!

Tusen takk for meget rask og god hjelp.
 
men 19-20 grader er jo midt i den ideelle temperatursonen som WLP oppgir - da kan det da vel ikke bli galt? Eller skal man være litt forsiktig med å stole på hva gjærprodusenten oppgir?
 
Ta det med en klype salt, ispedd en klype basert på erfaringer fra andre bryggere, ville vært min anbefaling. Uansett, 20+ grader for wlp029 vil sannsynligvis kunne gi litt ester/fruktighet, men selv om en Kölsch skal være ren er litt fruktighet "innafor", så ikke tenk så mye på det - du fikk liv i den og har øl på vei, det er det viktigste :) neste gang gjærer du kanskje noen grader lavere og får således et innblikk i hvordan wlp029 arter seg på forskjellige temperaturer, og hvilken du foretrekker..
 
Tilbake
Topp