Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Generellt så bør du ha samme gravity på to målinger med tre dagers mellomrom for å være noenlunde sikker på at gjæringa er ferdig. Har du en uke mellom målingene er du sikrere. Men ulike gjærstammer kan oppføre seg ulikt så det er greit å vite litt om den du bruker. Med stigende gjæringstemperatur er risikoen for at den tar pause mindre. At ølet står i karet en uke eller to etter avsluttet gjæring har med opprydding å gjøre.

Så slik sett bør jeg vente en uke ekstra med å tappe for å la gjæren "rydde opp", selv om SG er på 1010 4 dager på strekk.
 
Ja. Som Jo-Helge skriver, de fleste lar det stå ca 14 dager. Det er likevel ikke feil å flaske når gjæringa er over.
Men mener å ha lest at evt rydding da vil kunne ta lengre tid.
 
Synes ølet blir drikkeklart tidligere hvis man lar det gjøre seg ferdig på dunken. Da har man mer gjær tilgjengelig for å gjøre ferdig jobben og den slipper å jobbe under trykk på flaske. Ikke noe i veien for å la den stå f.eks ti dager etter at FG er nådd.
 
Jeg satte mitt første pilsnerbrygg søndag. Gjæringen har ikke startet ennå etter 48 timer, OG var 1.046 og SG er det samme målt i dag. Jeg Har den stående på 12 grader. Varmet opp vørterprøven til 20 grader før jeg målte med hydrometeret. Er det noe jeg kan/bør gjøre? Eller er det bare å vente noen dager til?
 
Jeg satte mitt første pilsnerbrygg søndag. Gjæringen har ikke startet ennå etter 48 timer, OG var 1.046 og SG er det samme målt i dag. Jeg Har den stående på 12 grader. Varmet opp vørterprøven til 20 grader før jeg målte med hydrometeret. Er det noe jeg kan/bør gjøre? Eller er det bare å vente noen dager til?

Her er det like stille i dunken etter 3 døgn, tror jeg må pitche ny gjær i morgen om det ikke er kommer i gang til da... :-(
 
Har du åpnet lokket og sett på ølet (bilde..)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg åpner og ser hver gang jeg tar prøver. I går var det litt "småklumper" på toppen, da rørte jeg litt rundt i det og det sank. Dette er jo undergjæret øl så jeg regner ikke med at det er allverden på toppen, men i dag var det et tynt lag over hele toppen. Men SG er i beste fall gått fra 1.046 til 1.044.
 
WLP830 hos meg har en bra krausen etter 12-24 timer.. på 10c.

Da var jeg ikke i tvil om at den var igang.
(Dog endte på 1.011)
 
Sist redigert:
Ack'er den, alltid plopp før 24 timer på mine lagere, 8 grader

Men så har jeg ikke ren oksygen heller.....
 
Dette er mitt aller første brygg, en pale ale. Men lite aktivitet etter 4 dager. Jeg har mindre skum enn deg og er litt bekymret
 

Vedlegg

  • PA 4 dager.jpg
    PA 4 dager.jpg
    132,6 KB · Sett: 80
hehe - veien blir til mens vi går:).

Det brune stoffet på gjærkarveggen der viser at det har foregått normal gjæring. Det er avfallsstoffer som blir med gjæren opp, og som blir hengende på karets vegg når gjærskummet synker tilbake i ølet etter at hovedgjæringen er over.
 
Hei !
Trenger noen råd ang. forståelse av oppskrift og gjæring. Har satt en batch med Eickerns Doppelbock iflg. oppskriften som står i boka "Ølbrygging fra hånd til munn". Under gjæringstemp og -tid står det: "12 C i 16 dager 20 C i 14 dager". Skal den da først stå til gjæring ved 12 C i 16 dager og deretter 20 C i 14 dager ? Eller er det valgfritt en av dem ?
Jeg har nemlig latt den stå til gjæring ved ca. 13 C og gjæringen har gått stille og rolig i 16 dager (ingen plopping etter 14 dager). Så har jeg stukket den om (noe jeg har skjønt at jeg ikke burde), overført ca. 2 dl av gjærkaka, tilsatte 225 gram sukker i lake og satt den på et rom med 20 C. Etter det har ingenting skjedd. Satte den på varmt badegulv i går i håp om å få den i gang igjen.
Er jeg helt på jordet her og ende med svakt søtt øl eller hva tror dere ?
PS: Grunnen til at jeg tilsatte mer sukker etter omstikking er at jeg i et anfall av grådighet tilsatte vann etter koking fordi avdampingen var så stor; hadde "kun" ca. 20 liter, har nå ca. 23 liter.
OG etter koking var 1.077, SG før omstikk og ekstra sukker 1.022.
 
De 14 dagene på 20 grader er vel til opprydding etter primærgjæringen, og du ser ut til å ha hatt en gjæring som har gått etter oppskriften - men med kanskje litt dårlig utgjæring? Jeg tror det er en dårlig ide å følge et sånt skjema slavisk; du må følge med på utviklingen, og flytte opp på høyere temperatur før gjæringen stopper helt opp. En tommelfingerregel er å flytte når du er to tredeler på vei ned mot forventet FG. Så jeg vil gjette på at du har ventet for lenge.
Det bør jo skje noe mer nå. (Jeg tror vel ikke det sukkeret spiller noen særlig rolle). Blandet du gjæren ut med ølet, eller slenge du bare 2 dl oppi og lot det gå til bunns? I fall du gjorde det siste, bør du nok prøve å røre det opp (så forsiktig du kan for å minimalisere oksygeninnblanding. I og med at du har stukket om, er du kanskje ekstra sårbar for det?)
 
Takk for svar. Blandet ut gjæren med ølet og helte tilbake under omstikkingen nettopp for å slippe og røre.
Da får jeg vente å se og smake etterhvert. Håpet at det ekstra sukkeret kanskje skulle bidra til litt ekstra utgjæring og få FG ned mot 1.010 som er målet iht. oppskriften. Men nå blir som det blir, man lærer etterhvert.
 
1.010 gir en anslått utgjæring på 86%. Det høres da helt ekstremt ut. 75% og 1.016 ville vel være "normalt"?
 
Oppskriften til Eickerns Doppelbock i boka jeg refererte til oppgir OG 1.079 og FG 1.010. Men det kan selvfølgelig være trykkfeil, det har vært en del av dem i oppskriftene som er gjengitt.
 
  • Like
Reaksjoner: bkv
Tilbake
Topp