Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Har lyst til å skrive om denne til noe som er mer ryddig.

Hva annet annet basic bør med? Som tidligere nevnt i tråden vil jeg ikke at den skal gå dypt inn på ting for da blir den drittlang.. Har egentlig ikke sett så mange spørsmål det siste året-ish som denne ikke svarer på, men tenkte iallfall å slenge med en link til hurtiggjæring av lager-tråden.
 
Det er iallfall dumt hvis du må bla deg til svar #56 eller #86 for å finne svar på det en lurer på. Da vil det nok heller bli svært mange nye tråder hvor en etterspør disse svarene..

Just in case noen lurer så er # 56 og 86 eksempler tatt ut i fra lufta..

Easybrew
 
Hei! Prøvde for første gang å beugge i helga med ett pale ale all grain sett. Står til gjæring på rundt 20 grader.
Det har ikke vært noe aktivitet i gjærlåsen men smurte meg med tålmodighet i 3 dager som anbefalt uten at det ble noe mer "action" før jeg åpnet så smått og sjekket etter skum på overflaten
Legger ved bilde av min sjekk av gjæringskaret etter 3 dager, ser ikke ut som det er mye som skjer oppi der!
Bør jeg vente lenger eller er det andre muligheter for å få liv i dette brygget?
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    201,3 KB · Sett: 109
Sorry, det er en uskikk å bruke engelske begreper: Tilsette ny gjær:).

Ei pakke s-05 tørrgjær. Strø den rett i ølet slik at den fordeler seg jevnt over overflaten, la det stå et kvarters tid, og rør den forsiktig nedi.

Er det en engelsk pale ale, kan du bruke 04 i stedet.
 
Sorry, det er en uskikk å bruke engelske begreper: Tilsette ny gjær:).

Ei pakke s-05 tørrgjær. Strø den rett i ølet slik at den fordeler seg jevnt over overflaten, la det stå et kvarters tid, og rør den forsiktig nedi.

Er det en engelsk pale ale, kan du bruke 04 i stedet.

Takk for hjelp! Da skal jeg dra å få kjøpt og prøve ut imorgen! Hvordan vil dette påvirke gjæringstiden? Den skal gjære i 7 dager før den skal tørrhumles og gjære i 7 dager til før den flaskes. Bør jeg utsette tørrhumlingen og flaskingen med de dagene det ikke har gjæret?​
 
Det skader ikke å sjekke, det er klart. Men på bildet er det ikke tegn til spor etter gjæring langs kanten av karet. Det ser ut til at det ikke har vært noen krausen (lag av gjærskum) på ølet, og da kan det vel ikke ha foregått noen gjæring heller.

Ikke heng deg opp i hva oppskriften sier om dager. Når det ser ut til at gjæringen er slutt, måler du SG med hydrometeret. Er den omtrent der du forventet, venter du tre dager, og tar en ny måling. Er den da stabil, kan du flaske, hvis ølet er noenlunde klart. Men jeg ville uansett gitt ølet 14 dager fra tilsettingen av gjæren og til flasking. Ofte trengs det lenger tid. Det som betyr noe, er at ølet er utgjæret, og at gjæren har lagt seg til ro på bunnen. Det skader ikke om det går lenger tid, det er ikke noe du skal bekymre deg om.
 
Sist redigert:
Hei! Prøvde for første gang å beugge i helga med ett pale ale all grain sett. Står til gjæring på rundt 20 grader.
Det har ikke vært noe aktivitet i gjærlåsen men smurte meg med tålmodighet i 3 dager som anbefalt uten at det ble noe mer "action" før jeg åpnet så smått og sjekket etter skum på overflaten
Legger ved bilde av min sjekk av gjæringskaret etter 3 dager, ser ikke ut som det er mye som skjer oppi der!
Bør jeg vente lenger eller er det andre muligheter for å få liv i dette brygget?
Hvilken gjær brukte du og hvordan tilsatte du gjæra?
 
Tror jeg hadde pitchet ny gjær av samme type fort som svint, ellers er faren for infeksjon av andre uønskede ting oppi der ganske stor.
 
Hei,

Til alle dere rutinerte bryggere får jeg begynne med å beklage enda et newbie spørsmål i kategorien "hjelp, det gjærer ikke"..

Jeg har satt mitt første brygg, et "Brew in a Box" Old Ale sett fra Brygg Selv med både malt og ekstrakt. Fulgte oppskriften og endte med OG på ca 1.060, skulle vært 1.067 men det skriver jeg på kontoen for læring.
Rehydrerte gjæra (Safale S-04) og tilsatte gjær når denne hadde stått en halvtime og fått rikelig med tykt skum, det var da 21degC i gjærkaret. Satte dunken i kjelleren hvor jeg har 19degC og så at det var liv i gjærlåsen i løpet av første kveld, og så neste morgen at det i løpet av natten hadde dannet seg skum. På dag 3 er det mindre aktivitet og på dag 4 intet tegn til liv i gjærlåsen, skummet er redusert til et tynt lag med åpne områder uten skum. Fikk et råd om å øke temperaturen litt, men etter et døgn på 22-23degC er det ingen tegn til forandring.

Siden dette er en liten batch, ca 7-8 liter i gjærkaret ønsker jeg ikke å måle SG "i tide og utide", litt gjerrig er man tross alt...så i øyeblikket ca 4 døgn etter pitching er strategien å vente og se, og så måle SG etter ca 1 uke.

Om noen av dere med erfaring kunne sagt hva dere tenker hadde jeg satt pris på det.

Er det forresten slik at en liten batch gjærer ut fortere ?
Er det mao. mulig at gjæringen er ferdig etter 2 døgn ?

Jeg tenker jo at jeg kanskje har rikelig med gjær siden jeg brukte hele posen på 11,5g men mulig jeg har blingset når jeg brukte kalkulatoren på Brewer's Friend.

Alle innspill mottas med takk selv om det er et noget slitt tema
 
Ja, du har brukt rikelig med gjær og det kan godt hende den har gjæret ut etter et par dager
mål igjen etter en uke som planlagt, det ville jeg gjort
 
Vent med å henge med hue til du har fått håndfast grunn til det i form av en måling. Det kan godt hende det har gått bra. Det virker helt klart som om du har håndtert hydreringen av gjæren riktig. Og dermed skulle gjæringen gå greit.

Siden du fikk lav OG: Var det malt som skulle meskes i kit'et, eller bare spesialmalt? Hva tror du eventuelt kan være årsaken til den lave OG'en?
 
Mange takk for innspill, da venter jeg litt som planlagt.

Når det gjelder lav OG så er jeg usikker men det eneste jeg vet om av bommerter er at jeg kom for lavt med temp under meskingen, måtte multitaske brygging og et par andre ting og det ble nok litt mye for en nybegynner Mesketemperaturen falt til 61degC, i løpet av de 30 minuttene spesialmalten skulle meskes, men da jeg oppdaget det så hevet jeg temperaturen til 67 før jeg hadde i maltekstrakten. Vet ikke hvor mye dette har å si for gjæringen men det er eneste bommerten jeg er klar over. Av det jeg har lest er oppfatter jeg at den lave temperaturen gir større andel gjærbart sukker og derved noe tørrere øl, men hvordan dette evt. påvirker OG vet jeg imidlertid ikke.
Tips ang lav OG mottas selvsagt med takk
 
Jeg regner med at det du snakker om her, er spesialmalt - krystallmalt etc. - som ikke skal meskes, men trekkes (i prinsippet på samme måten som du trekker te). Instruksjonene til Bryggselv sier dette: "Dersom spesialmalt er inkludert: Ha spesialmaltet i maltposen og trekk dette i kjelen på 70-75 grader i 30 minutter før du tar posen ut igjen.".

Spesialmalten har ikke enzymer. Stivelsen er allerede konvertert, og det skjer ingen nedbryting av kompliserte sukkerarter til enklere. Du har nok rett og slett ligget alt for lavt i temperatur til å få trukket ut alt sukkeret. Dette forklarer ikke hvorfor gjæringen eventuelt ikke har gått som den skulle, men det forklarer den lave OG'en.

Hvis gjæringen ellers går som den skal, vil du antakelig få et merkbart lettere øl enn du skulle fått, altså med mindre fylde og sødme, og svakere. Men det kan bli et veldig godt øl allikevel:).
 
Tilbake
Topp