Brygget en stout i går, lørdag. Stanset vel kanskje kjølinga litt i tidligste laget, den holdt ca 24 grader når den ble tappet til gjæringsbøtta. OG var 1.044, 20 liter. Gjær er WLP004 - tilsatt direkte, uten starter. Gjæren har "best før"-dato 30.5.2017, og ifølge pakken skal den takle 20 liter på inntil OG 1.048 uten starter - så jeg tok sjansen.
Temp. i bøtta var fortsatt 24 grader når gjæren ble tilsatt, men jeg tenkte at den ville synke til riktig gjæringstemp. innen gjæringa kom i gang. Ca 20 grader i rommet. Etter noen timer og fortsatt 24 gr i bøtta, ble jeg bekymret for at temp ville bli for høy, og flyttet den til et rom som holder ca 16-17 grader. I dag er temp i bøtta 18-19 grader, rommet fortsatt 16-17 - men ingen tegn til at det har skjedd noe i løpet av natta. Ingen aktivitet i gjærlåsen, ingen skumdanning på toppen (ja, jeg lirket opp lokket litt og kikket nedi). I skrivende stund har det vel gått 20 timer. Begynner det å bli grunn for bekymring? Eller er jeg for utålmodig? Bør jeg eventuelt strø oppi en pakke tørrgjær? Har både Nottingham, US-05 og MJ's M10 Workhorse liggende - hvilken bør jeg i så fall velge?