Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Gjæren må ha vært aktiv for å blåse ut vannet i gjærlåsen. Høres mest ut som en feilmåling. Mål på nytt med hydrometer (ikke refraktometer)
 
Brygget en stout i går, lørdag. Stanset vel kanskje kjølinga litt i tidligste laget, den holdt ca 24 grader når den ble tappet til gjæringsbøtta. OG var 1.044, 20 liter. Gjær er WLP004 - tilsatt direkte, uten starter. Gjæren har "best før"-dato 30.5.2017, og ifølge pakken skal den takle 20 liter på inntil OG 1.048 uten starter - så jeg tok sjansen.

Temp. i bøtta var fortsatt 24 grader når gjæren ble tilsatt, men jeg tenkte at den ville synke til riktig gjæringstemp. innen gjæringa kom i gang. Ca 20 grader i rommet. Etter noen timer og fortsatt 24 gr i bøtta, ble jeg bekymret for at temp ville bli for høy, og flyttet den til et rom som holder ca 16-17 grader. I dag er temp i bøtta 18-19 grader, rommet fortsatt 16-17 - men ingen tegn til at det har skjedd noe i løpet av natta. Ingen aktivitet i gjærlåsen, ingen skumdanning på toppen (ja, jeg lirket opp lokket litt og kikket nedi). I skrivende stund har det vel gått 20 timer. Begynner det å bli grunn for bekymring? Eller er jeg for utålmodig? Bør jeg eventuelt strø oppi en pakke tørrgjær? Har både Nottingham, US-05 og MJ's M10 Workhorse liggende - hvilken bør jeg i så fall velge?
 
Gjærlåsen er en upålitelig indikator. Jeg kjenner ikke den konkrete gjæren, men ville ikke være bekymret før det går over 48 timer. Spesielt hvis du mistenker lett underpitch og kjører uten starter så kan det ta litt tid før gjæren formerer seg opp og kommer skikkelig i gang.

RDWHAHB. :)
 
Ja, jeg er godt kjent med gjærlåser som ikke gir lyd fra seg og lokk som "lekker" på mystisk vis - men det pleier gjerne å være annen synlig aktivitet, som viser at det tross alt skjer noe likevel. Her virket det helt dødt. Skjønt, når temperaturen i bøtta er et par grader over romtemperatur, er vel det i seg selv en indikasjon på at noe skjer? Og nå har i det minste nivået i de to kamrene i gjærlåsen endret seg litt, og lokket buler en smule - så jo, det er nok liv.
 
Hvis gjærlåsen er stukket for langt ned gjennom lokket så kan krausen tette nederst sånn at den ikke virker. Bulende lokk er lovende for at det skjer noe, ihvertfall.
 
God morgen

Jeg har hatt strømbrudd i natt, gjærer en saison med OG: 1.054, Gjærtype; WLP568. Siden jeg hadde strømbrudd så har kjøleskapet stått med en temp på 13*C inatt og når jeg sjekket brygget så hadde de gått fra en 24*C til 16*C. Vil dette påvirke brygget i stor grad? det har stått til gjæring i 8 dager idag.

Setter pris på hurtig svar, sorry om jeg bomber tråden til noen andre.

Mvh 62-B
 
God morgen

Jeg har hatt strømbrudd i natt, gjærer en saison med OG: 1.054, Gjærtype; WLP568. Siden jeg hadde strømbrudd så har kjøleskapet stått med en temp på 13*C inatt og når jeg sjekket brygget så hadde de gått fra en 24*C til 16*C. Vil dette påvirke brygget i stor grad? det har stått til gjæring i 8 dager idag.

Setter pris på hurtig svar, sorry om jeg bomber tråden til noen andre.

Mvh 62-B
Vil tro at det har liten eller ingen betydning. Omtrent ferdig utgjæra etter 8 dager. Hev temperaturen over et par dager og la den stå en uke til.
 
  • Like
Reaksjoner: KB
Hjelp! Det plopper i gjærlåsen og jeg tenkte å flaske IPA'n imorgen
Du har selvfølgelig målt FG 2 dager på rad og sammenlignet at verdien ikke er veldig forandret ... ? Worst case gjør du det nå, og utsetter flasking 1-2 dager
Er vel det som er tommelfingelregelen - stabil FG > plopping.
 
Flasket en split batch i dag. Den som har hatt stabil SG i 4 dager hadde CO2-bobler. Den som har sunket 1 poeng i SG på 4 dager var klar og stille som et skogstjern som bare venter på at nøkken skulle bryte vannflaten.
Måler av og til et par mindre poeng selv i FG forskjell over 48t, no problem (rettere sagt så liten forandring at det er ubetydelig) å flaske.
 
Du har selvfølgelig målt FG 2 dager på rad og sammenlignet at verdien ikke er veldig forandret ... ? Worst case gjør du det nå, og utsetter flasking 1-2 dager
Er vel det som er tommelfingelregelen - stabil FG > plopping.

Målte for en uke siden, da var FG: 1.015 (OG:1.070) som forventet
måler selvfølgelig en gang til før jeg flasker
 
Måler av og til et par mindre poeng selv i FG forskjell over 48t, no problem (rettere sagt så liten forandring at det er ubetydelig) å flaske.
For meg handler dette med å bestemme seg for å flaske om mange faktorer.
Er SG stabil over flere dager? Har ølet gjæret lenge nok ift forventet? Ser det ut til at det ikke gjærer lenger ift forventet tid? Har jeg erfaring med utgjæring av denne gjæren/dette ølet fra før og det ser ut til å være utgjæret ift. tidligere erfaring? Er SG i nærheten av forventet FG i oppskriften (helst lik eller under)?
Med ja på de fleste av disse spørsmålene, så flasker jeg. Mer enn ett nei gjør nok at jeg venter noen dager til.
 
Vet ikke om det er tilfeldig, men jeg synes jeg opplever ganske ofte at tørrhumlinga trigger en siste lille gjærspurt - eller det virker som om det er det som skjer. Jeg venter alltid med humlimga til jeg kjenner meg sikker på at jeg har nådd FG, men så har det noen ganger vist seg at det var feil, for når de fem dagene på humle er gått, har SG sunket ett eller to poeng. Men da har jeg ikke hatt noen kvaler med å flaske.

Eller kan jo humlinga føre til at du frigjør litt CO2, også, så det plopper. Men det varer vel neppe hele tørrhumlingsperioden?
 
Hos meg er det bare flaks om det plopper i det hele tatt. Lokket er nok ikke helt tett på gjæringskarene mine. ;)
 
Tilbake
Topp