Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Hos meg er det bare flaks om det plopper i det hele tatt. Lokket er nok ikke helt tett på gjæringskarene mine. ;)

Bryggselvbøtter der du har fått en liten knekk i kanten av lokket når du har strevd med å få det av? Jeg hadde sånne, men nå er de ute av sirkulasjon. Europrisbøttene er bedre.

Etter att Plaato kom med gjærlåset sitt ,er løsningen på "Hjelp det plopper ikkje i gjærlåset" ikkje lenger RDWHAHB [emoji15]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joda, problemet oppstår bare dersom du skaffer deg en slik "smart-gjærlås":p!
 
Bryggselvbøtter der du har fått en liten knekk i kanten av lokket når du har strevd med å få det av? Jeg hadde sånne, men nå er de ute av sirkulasjon. Europrisbøttene er bedre.



Joda, problemet oppstår bare dersom du skaffer deg en slik "smart-gjærlås":p!

Oss Brygger ofre med åpne kar i starten og ein slange i ein Farris flasske på slutten [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bryggselvbøttene har fordelen at de er små nok til batchene mine (12-13 liter) og lave nok til å passe inn i gjæringsskapet mitt, som har litt lav takhøyde. Jeg bruker 15l bøtte til vanlig og to 10l bøtter for split batch.
 
Sist redigert:
Bryggselvbøttene har fordelen at de er lave nok til å passe inn i gjæringsskapet mitt, som har litt lav takhøyde. Jeg bruker 15l bøtte til vanlig og to 10l bøtter for split batch.

Heller enn å finne opp snedige, men totalt unyttige, duppeditter som denne gjærlåsen, burde noen klekke ut den perfekt øleskapstilpassede gjæringsdunken: Firkantet og grunn. Antakelig ville den også være optimal for gjæringsprosessen. Muligens med en bunn som skrånet litt inn mot sentrum.

Nå har altså noen gjort det. Ballen ligger hos dem med kapital og/eller produksjonsutstyr:).
 
Sist redigert:
Heller enn å finne opp snedige, men totalt unyttige, duppeditter som denne gjærlåsen, burde noen klekke ut den perfekt øleskapstilpassede gjæringsdunken: Firkantet og grunn. Antakelig ville den også være optimal for gjæringsprosessen. Muligens med en bunn som skrånet litt inn mot sentrum.

Nå har altså noen gjort det. Ballen ligger hos dem med kapital og/eller produksjonsutstyr:).
Jeg er jo i oppussingsmodus om dagen, og det høres egentlig ut som du beskriver de dunkene smøremembran og sånt kommer i. Kanskje jeg burde sjekke åssen plast de er laga av.
 
Bryggselvbøtter der du har fått en liten knekk i kanten av lokket når du har strevd med å få det av? Jeg hadde sånne, men nå er de ute av sirkulasjon. Europrisbøttene er bedre.
Må bare skyte inn et innspill der, ang de bøttene (om vi tenker på de samme), fordi jeg sleit litt med de selv en periode, helt til jeg skjønte at man skulle dra, ikke trykke på den flapsen. Da blei bøtta plutselig mye bedre :-D
 

Om jeg ikke husker feil, så er det en kjekk liten sak som du drar utover, slik at det presser lokket oppover, og på den måten løsner det nok til at du kan få tak og dra det av. Men det hjelper ikke mot det store problemet, som oppstår når du skal ta det helt av. Det er da det er lett å få en liten knekk på det som gjør det utett.
 
Hmm. Høres ikke ut som bøttene mine.

Måtte sjekke. Det er de bøttene som Bryggselv solgte før de fikk dem de har nå. De har hullet til gjærlåsen i sentrum av lokket, og en liten svart pakning. Bryggeland selger dem nå. Jeg likte dem bedre enn de Bryggselv selger nå - men Europrisbøttene er best, så nå bruker jeg bare dem. (Men de er visst vanskelige å plassere i kjøleskap.)
 
Måtte sjekke. Det er de bøttene som Bryggselv solgte før de fikk dem de har nå. De har hullet til gjærlåsen i sentrum av lokket, og en liten svart pakning. Bryggeland selger dem nå. Jeg likte dem bedre enn de Bryggselv selger nå - men Europrisbøttene er best, så nå bruker jeg bare dem. (Men de er visst vanskelige å plassere i kjøleskap.)
Enig i at europris sine er best. Bevares så mange dårlige lokk-variasjoner som finnes på bøttene der ute. Nesten komisk at det er europris som sitter på de beste bøttene.. Verste jeg har vært borti er 10-literne til bryggselv. Samme bøtte i 15-liter er milevis bedre.

Edit: selvom begge de bøttene har så dårlig lokk at om du rister på de så er du garantert å få vørter på deg. Jeg har prøvd flere av samme sort, og alle er like håpløse.. Bruker man de er ren O² nærmest et must.
 
Har akkurat satt en Imperial IPA på gjæring brygget på Beer Brew Automatic 60 l. Fordelte da vørteren i to gjæringskar på 25 liter hver. Pga all humlen som ble tilsatt etter kok så var det veldig mye trub nederst i kar. Mesteparten av dette kom derfor inn det andre gjæringskaret vi brukte. Dette vises veldig godt på gjæringskarene.

Har forstått at humle i karet ikke har noe å si, men jeg lurer nå på om dette kan få konsekvenser for gjæringsprosessen. Karet med mindre trub er nå godt i gang med stormgjæring da det bobler jevnt i gjærlås. Karet med masse trub har ikke noe aktivtet i gjærlås. For ca. 8 timer siden teipet jeg også rundt lokket med elektrikerteip i håp om og tette evt. lekkasjer der. Men sjekker nå og det er ikke tegn til plopping. Jeg ser derimot at der er bevegelser i truben så noe foregår jo.

Det var to forskjellige poser med tørrgjær som ble brukt og jeg frykter selvfølgelig at den ene ikke har vært helt bra. Frykt er en ting, men jeg tror vel egentlig alt er greit, men flott om noen med mer erfaring og kunnskap kan belyse dette litt mer.

Det var en ølpakke fra olbrygging.no hvor best før datoen gikk ut for en drøy måned siden. Har tenkt at det ikke skal ha mye å si, men er det gjæret her som kanskje er mest utsatt for lang langring?
 
Artig observasjon, det har jeg aldri tenkt over fra jeg gikk over fra trub til "0"-trub på gjæringskar, ei heller har jeg lest om det. Hvis du vil være litt mer vitenskapelig så hadde det vært gøy om du målte begge karene type nå, og sett på forskjellen.

For å legge til en kommentar så synes jeg faktisk at gjæring uten trub smaker renere enn gjæring med trub. Humle er jo plantemateriale, og det hadde jo vært rimelig utrolig hvis plantemateriale ikke ville satt smak på hva slags væske det enn ligger i. Mye felles ut til syvende og sist, men man får ikke et bedre øl enn utgangspunktet tenker jeg.
 
Jeg kan jo legge til at vi her skal tørrhumle oppi karene etter at stormgjæringen er over. Normalt etter 3-5 dager sies det i oppskrift. Men nå spørs det om det blir forskjell på utgangen av denne på de to karene.

Vi har bevisst ikke rotet noe oppi karene under gjæring mtp. SG. Har bare ventet minimum 14 dager før tapping og da har det alltid vært rolig i gjærlås flere dager før denne tid. Kanskje vi skal prøve å ta en SG når vi bestemmer oss for å tørrhumle for å se om der er noen forskjell.
 
Jeg kan jo legge til at vi her skal tørrhumle oppi karene etter at stormgjæringen er over. Normalt etter 3-5 dager sies det i oppskrift. Men nå spørs det om det blir forskjell på utgangen av denne på de to karene.

Vi har bevisst ikke rotet noe oppi karene under gjæring mtp. SG. Har bare ventet minimum 14 dager før tapping og da har det alltid vært rolig i gjærlås flere dager før denne tid. Kanskje vi skal prøve å ta en SG når vi bestemmer oss for å tørrhumle for å se om der er noen forskjell.

Brukte dere en pose i hver dunk på en Imperial? Det hørtes med en gang kanskje litt lite ut. Hvis det er det så har datoen på posene sikkert noe å si, siden det er ganske sterk vørter. Hvis det er 23-25ish liter på hver dunk vel å merke.

Hvis det bare er en tørrhumle-tilsetning så ville jeg ikke tørrhumlet rett etter stormgjæring er over. Men dette er jo ikke mitt kit, kanskje det er tanken. Men jo senere man tørrhumler ifht tappedag, innenfor en liten grense, jo mer aroma vil du få. Tørrhumler du tidlig får du mer smak og mindre aroma. Men for noen år siden så var konsensus at tørrhumling etter stormgjæring var greia, men det debunket jeg for to-tre år siden, mtp mer aroma.
 
Brukte dere en pose i hver dunk på en Imperial? Det hørtes med en gang kanskje litt lite ut. Hvis det er det så har datoen på posene sikkert noe å si, siden det er ganske sterk vørter. Hvis det er 23-25ish liter på hver dunk vel å merke.

Hvis det bare er en tørrhumle-tilsetning så ville jeg ikke tørrhumlet rett etter stormgjæring er over. Men dette er jo ikke mitt kit, kanskje det er tanken. Men jo senere man tørrhumler ifht tappedag, innenfor en liten grense, jo mer aroma vil du få. Tørrhumler du tidlig får du mer smak og mindre aroma. Men for noen år siden så var konsensus at tørrhumling etter stormgjæring var greia, men det debunket jeg for to-tre år siden, mtp mer aroma.

Sjekka på nettsiden til olbrygging.no nå og ser at oppskriften tydeligvis er oppdatert med at tørrhumlingen gjøres etter 7 dager. Så du har nok et godt poeng der så takk for den:). Her er forøvrig oppskriften: https://indd.adobe.com/view/85d5a66e-a83f-4526-9504-46757593f78a

Vi skulle ha ca. 20 liter vørter, men vi har hatt for lite avkok samt nok brukt for mye skyllevann så vi har totalt ca. 44 liter vørter (to pakker). Den som er treg å komme igang har 21 liter og det andre 23.
 
Tilbake
Topp